Zdzisław Najder: Conrad nic nie zrobił dla Polski

Autor "Lorda Jima" pisał do swego angielskiego przyjaciela, że my, Polacy, mamy tradycję bicia głową w mur i porywania się z motyką na słońce, gdy tymczasem Anglicy decydują się tylko na pewne zwycięstwo - mówi zdzisław Najder, historyk literatury.

Aktualizacja: 20.11.2016 21:49 Publikacja: 17.11.2016 09:54

Prof. Zdzisław Najder to światowej sławy autorytet w zakresie twórczości Josepha Conrada Korzeniowsk

Prof. Zdzisław Najder to światowej sławy autorytet w zakresie twórczości Josepha Conrada Korzeniowskiego. Jest autorem biografii pisarza „Joseph Conrad: A Chronicle”

Foto: Fakt/Forum, Darek Iwański

Plus Minus: Joseph Conrad, który przyszedł na świat jako Józef Konrad Korzeniowski, miał 17 lat, kiedy wyjechał z Polski, a pisał wyłącznie po angielsku. Był polskim pisarzem?

Był angielskim pisarzem, za takiego się uważał. Powiedział też, że język polski jest dla niego za trudny. Wtedy był już za trudny, bo w środowisku polskim przebywał właśnie do 17. roku życia. Potem wyjechał do Francji i francuski znał znakomicie. To był jego drugi język, w którym mówił lepiej niż po angielsku. Kiedy miał się wypowiadać na tematy moralne i filozoficzne, przechodził z angielskiego na francuski. Zaczął swoje dorosłe życie w Tulonie, a potem w Marsylii. Jego francuszczyzna brzmiała idealnie, tymczasem jego angielski był naznaczony złym akcentem. Kiedy wyjeżdżał do Francji, brano go wręcz za Francuza, ponieważ nosił się z francuska. Możemy się tylko domyślać, kogo czytał na początku. To byli francuscy pisarze, potem angielscy.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Plus Minus
Posłuchaj „Plus Minus”: Kiedyś to byli prezydenci
Plus Minus
„Historia miłosna”: Konserwatysta na lekcjach empatii
Plus Minus
„Polska na prochach”: Siatki pełne recept i leków
Plus Minus
„Ale wtopa”: Test na przyjaźnie
Plus Minus
„Thunderbolts*”: Antybohaterowie z przypadku
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem