Reklama

Peter Bruegel Starszy w Wiedniu. Co nam mówią „Wieże Babel”

Pierwsza monograficzna i największa w historii ekspozycja 30 obrazów Pietera Bruegla Starszego z dwoma wersjami „Wieży Babel" w Wiedniu przełamuje stereotyp „chłopskiego malarza", twórcy krajobrazów. Odsłania religijne dylematy artysty sceptycznego wobec konsumpcyjnej cywilizacji, której centrum była jego ojczysta XVI-wieczna Antwerpia – przypominająca dzisiejszy Nowy Jork, gdzie zniszczono dwie wieże światowego handlu.

Publikacja: 05.10.2018 18:00

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

„Wieża Babel”, zwana wielką, namalowana w 1563 r., z wiedeńskiego Kunsthistorisches Museum

Foto: materiały prasowe

Na początek ciekawostka dla polskich odbiorców Bruegla: 40 ocalałych do dziś arcydzieł Pietera Bruegla Starszego, w tym 30 eksponowanych w Kunsthistorisches Museum pod patronatem prezydenta Austrii i króla Belgów, powstało na dębowych deskach najwyższej jakości importowanych z Rzeczypospolitej z nadbałtyckich terenów Prus Książęcych przez Gdańsk.

Mapie „dębowego zagłębia" towarzyszy makieta przykładowego obrazu z kilku ułożonych horyzontalnie desek, połączonego zwierzęcym klejem. Badania dendrologiczne wykazały, że pomieszały się nie tylko języki, ale także deski: najstarsza z tych, na których namalowano „Wieżę Babel", pochodzi z 1201 roku, najmłodsza zaś z 1542 r.

Pozostało jeszcze 96% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Plus Minus
„Dora Maar. Dwa oblicza miłości” i „Szukając Dory Maar”: Dwa portrety surrealistki
Plus Minus
„Fantastyczna 4: Pierwsze kroki”: Komiks z nutą konserwatywną
Plus Minus
„Za tamtymi drzwiami”: To, co w pamięci jeszcze płonie
Plus Minus
„Tkacze burz / Storm Weavers”: Krasnoludy dla singli
Plus Minus
„Książka na wojnie. Czytanie w ogniu walki”: Broń z papieru
Reklama
Reklama