Rozmowa Mazurka: Najbardziej niedoceniane wino świata

Przed wojną można było pójść do winiarni Fukiera w Warszawie i zażyczyć sobie butelkę z 1606 roku. Nigdzie indziej nie oferowano ani w tym czasie, ani tym bardziej teraz win w tym wieku - mówi Gabriel Kurczewski, filozof, historyk wina.

Aktualizacja: 20.09.2015 16:08 Publikacja: 18.09.2015 02:00

Podziękowania dla Stowarzyszenia Historyków Sztuki

Podziękowania dla Stowarzyszenia Historyków Sztuki

Foto: Fotorzepa/Magda Starowieyska

"Plus Minus": Jest złoty pociąg, ale pan szuka innego złotego skarbu.

Gabriel Kurczewski, filozof, historyk wina:
Trochę złotego, trochę bursztynowego, ale może to też być ciemny brąz w opalizującym starym szkle.

Mówimy o kolekcji najstarszych win świata.


Win i miodów. Najstarsze sprzedane po wojnie na aukcji wino pochodziło z carskiej winnicy Massandra i było z 1775 roku. Tymczasem ja mówię o winach być może nawet 200 lat starszych!

I to dostępnych.


Przed wojną można było pójść do winiarni Fukiera w Warszawie i zażyczyć sobie butelkę z 1606 roku. To były absolutnie najstarsze sprzedawane wina świata. Nigdzie nie oferowano ani w tym czasie, ani tym bardziej teraz win w tym wieku – żadne madery, porto, sherry...

Najdziwniejsza była ich cena, nawet osiągalna.


450 zł, czyli miesięczne pobory majora czy pułkownika...

Nie sądzę, by dziś generał mógł sobie pozwolić na 300-letnie wino.


To inna sprawa. Niezła pensja nauczyciela gimnazjum, 250 zł, starczała wtedy na wino sprzed Konstytucji 3 maja.

Pozostało 93% artykułu

Teraz 4 zł za tydzień dostępu do rp.pl!

Kontynuuj czytanie tego artykułu w ramach subskrypcji rp.pl

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Plus Minus
Bajka o inteligenckim etosie
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Do zobaczenia po zwycięstwie
Plus Minus
„Czarodziejska góra”: W cieniu wielkiej góry
Plus Minus
Dziewictwo utracone w Paryżu
Plus Minus
Marek Stelar: Sprzyja mi noc
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy