Reklama

Definicję reklamy trzeba czytać łącznie

Reklama leków jako specyficznych towarów podlega szczególnym rygorom. Jednak przedsiębiorcy, wobec których je zastosowano, mogą szukać ochrony w sądzie

Publikacja: 15.07.2008 08:13

Definicję reklamy trzeba czytać łącznie

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Właśnie dzięki wyrokom sądowym firma Reckitt Benckiser Health wyszła zwycięsko ze sporu z głównym inspektorem farmaceutycznym.

Telewizyjny spot reklamujący lek Nurofen Ultra Forte zleciła w rzeczywistości firma Boots Healthcare International, przejęta następnie przez Reckitt Benckiser.

O stwierdzenie niezgodności tej reklamy z prawem farmaceutycznym zwróciła się do GIF konkurencyjna firma farmaceutyczna, Polpharma. GIF stwierdził, że reklamując nurofen ultra forte jako dwa razy szybciej działający środek przeciwbólowy i przeciwgorączkowy, dezorientuje się odbiorcę. Nie wskazuje się bowiem, od jakiego innego preparatu jest on dwa razy szybszy. Prezentując go w sposób nieobiektywny, spot telewizyjny narusza art. 53 ust. 1 prawa farmaceutycznego, który mówi, że reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu.

W lutym 2007 r. GIF nakazał spółce Reckitt Benckiser Health (Poland) zaprzestanie prowadzenia reklamy leku Nurofen Ultra Forte.

W wyniku skargi firmy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił tę decyzję. Wytknął, że GIF nakazał zaprzestanie nadawania całego spotu, chociaż zakwestionował tylko niektóre jego elementy. Wykroczył też poza ustawowe przesłanki z art. 53 prawa farmaceutycznego. Nie wziął pod uwagę, iż w spocie wyraźnie określono, że zdwojona szybkość działania preparatu wynika z ulepszonej technologii, a więc odnosi się do produktu już istniejącego. Właściwości preparatu oceniał w oderwaniu od kontekstu reklamy, która ma zachęcać do kupna leku.

Reklama
Reklama

W skardze kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego GIF dowodził, że WSA dokonał błędnej wykładni art. 53 ust. 1. Przyjmując, że nurofen ultra forte prezentowany jest w spocie obiektywnie, a reklama nie wprowadza konsumenta w błąd, nie zbadał w wystarczający sposób okoliczności faktycznych.

Przedstawiciel firmy Reckitt Benckiser, adwokat Rafał Sarbiński, stwierdził natomiast podczas rozprawy w NSA, że GIF błędnie zrozumiał wspomniany przepis. Odmówił też spółce powołania biegłych do oceny spotu, uznając, iż wystarczy do tego jego własna wiedza. Tak dokonana ocena nosi cechy rozstrzygnięcia arbitralnego. Poza tym spotu nadawanego półtora roku temu dawno już w TV nie ma.

NSA w wyroku z 26 czerwca 2008 r., II GSK 205/08

, oddalił skargę kasacyjną. Podzielił stanowisko WSA, który – analizując definicję reklamy w prawie farmaceutycznym – wskazał, że nie może ona być oceniana w sposób wyrywkowy jako poszczególne fragmenty – lecz jako całość. Obowiązkiem GIF było więc prawidłowe sprecyzowanie, czego dotyczył nakaz. Mimo że nadano mu rygor natychmiastowej wykonalności, nie wiadomo także, do kogo właściwie został skierowany i kto go ma wykonać. Chociaż doszło do następstwa prawnego, zamiast prawidłowo wskazanego adresata decyzji jest tylko nazwa spółki.

Zawody prawnicze
Notariusze zwalniają pracowników i zamykają kancelarie
Nieruchomości
Mała zmiana prawa, która mocno uderzy w patodeweloperkę
Zawody prawnicze
Reforma już rozgrzewa prokuratorów, choć do jej wdrożenia daleka droga
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama