Zarządzenie wójta w sprawie powierzenia stanowiska dyrektora szkoły oraz w sprawie odwołania z tego stanowiska jest aktem o charakterze administracyjno-prawnym. Dlatego podlega kontroli wojewody oraz sądów administracyjnych, a nie powszechnych.
Do takich wniosków doszedł [b]Naczelny Sąd Administracyjny i oddalił skargę kasacyjną wójta gminy T. od wyroku WSA w Lublinie (sygnatura akt I OSK 296/05). [/b]
NSA stwierdził, że co prawda ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A2169F353FA32FC790AF675C027B1622?id=175841]ustawa o systemie oświaty[/link], ani [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=F081D5D2882ADA6F385E31D152370FF2?id=163433]ustawa o samorządzie gminnym[/link] nie stanowi wprost, że powierzenie stanowiska dyrektora szkoły czy odwołanie z tego stanowiska przybiera formę zarządzenia. Nie powinno jednak budzić wątpliwości, że dla takich czynności forma zarządzenia jest właściwa. Powierzenie stanowiska dyrektora szkoły publicznej i odwołanie z tego stanowiska ma charakter kompetencji władczej, związanej z wykonywaniem publicznoprawnych zadań oświaty.
Sąd stwierdził, że personalny charakter takiego aktu nie stanowi o tym, że ma on charakter prywatnoprawny. [b]Obsada stanowiska kierowniczego w szkole jest formą zarządzania szkołą publiczną, a to wchodzi w zakres administracji publicznej[/b].