Reklama

Kiedy zapłata decyduje o zamierzonej kryptoreklamie

Brak zapłaty nie może wykluczać, że kryptoreklama ma charakter zamierzony

Publikacja: 09.06.2011 17:45

Kiedy zapłata decyduje o zamierzonej kryptoreklamie

Foto: Fotorzepa, Darek Golik DG Darek Golik

Tak orzekł dzisiaj (9 czerwca 2011 r.) Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie C-52/10

Eleftheri tileorasi AE „ALTER CHANNEL", Konstantinos Giannikos przeciwko Ypourgos Typou kai Meson Mazikis Enimerosis, Ethniko Symvoulio Radiotileorasis.

Sprawa dotyczyła programu nadanego w 2003 r. w prywatnym kanale telewizyjnym „ALTER CHANNEL”, w którym przedstawiono zabieg dentystyczny o charakterze estetycznym. Prezenterka przeprowadziła rozmowę z dentystką, która wskazała, że zabieg ten stanowi nowość w skali światowej. Przedstawiono wyjaśnienia dotyczące skuteczności oraz kosztów zastosowanej metody.

ESR (Ethniko Symvoulio Radiotileorasis – krajowa rada radiofonii i telewizji) nałożyła karę na posiadającą i użytkującą kanał telewizyjny spółkę Eleftheri tileorasi, uzasadniając, że omawiany program telewizyjny zawierał kryptoreklamę.

W konsekwencji naczelny sąd administracyjny w Grecji, do którego spółka wniosła skargę na decyzję ESR, skierował pytanie do Trybunału Sprawiedliwości dotyczące wykładni dyrektywy o wykonywaniu telewizyjnej działalności nadawczej. Chodziło o ustalenie, czy dyrektywę tę należy interpretować w ten sposób, iż istnienie zapłaty stanowi niezbędny element dla stwierdzenia, że kryptoreklama ma charakter zamierzony.

Reklama
Reklama

Trybunał Sprawiedliwości stwierdził, że brak zapłaty nie może wykluczać istnienia kryptoreklamy.

Swoją decyzję uzasadnił, że o ile prawdą jest, że istnienie zapłaty lub podobnego wynagrodzenia stanowi przesłankę umożliwiającą stwierdzenie działania w zamiarze reklamowym, o tyle z ujętej w dyrektywie definicji oraz z ogólnej systematyki i celu tej dyrektywy wynika, iż zamiaru takiego nie można wykluczyć w razie braku takiej zapłaty.

Ponadto uznanie, że istnienie zapłaty jest niezbędne w celu stwierdzenia takiego charakteru zamierzonego, zagrażałoby ochronie interesów widzów.

Zobacz: komunikat prasowy dotyczący wyroku ETS z 9 czerwca 2011 r. w sprawie wpływu zapłaty na charakter kryptoreklamy

Więcej w serwisie:

Dobra Firma

Reklama
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama