Kilkusekundowe spoty informujące bezpośrednio przed audycją w radiu i TV bądź po niej, kto na program zaprasza i go finansuje lub współfinansuje, pojawiają się coraz częściej. Sponsoring ma być jednak formą promocji odrębną od reklamy.
[b]O tym, czy mamy do czynienia z reklamą czy ze sponsoringiem, decyduje treść i znaczenie przekazu, a nie nazwa, umiejscowienie w bloku emisji ani czas trwania. Sponsoring nie może służyć niedopuszczalnej reklamie – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VI SA Wa 1758/09)[/b].
Zgodnie z art. 17 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=DB30308541E7B358A2357EE29A0A148B?id=175758]ustawy o radiofonii i telewizji[/link] wskazanie sponsora może zawierać tylko jego nazwę (firmę), znak towarowy lub inne oznaczenie indywidualizujące oraz widok jednego towaru.
Pokusa przemycenia reklamy bywa jednak czasami nieodparta, szczególnie dla firm farmaceutycznych. W ten właśnie sposób próbują ominąć rygorystyczne wymogi obowiązujące w wypadku reklamy produktów leczniczych. Wyrok WSA oddalający skargę spółki US Pharmacia na nakaz natychmiastowego zaprzestania reklamy produktu leczniczego powinien położyć kres takim próbom.
Sąd w całości podzielił ocenę głównego inspektora farmaceutycznego, że ośmiosekundowy spot spółki US Pharmacia nadawany w telewizji nie był wskazaniem sponsorskim, lecz reklamą produktu leczniczego apap noc. Co prawda [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A048A560D6FA00D6012DE81ADEC954E6?id=262765]prawo farmaceutyczne[/link] nie zawiera przepisów dotyczących sponsorowania audycji lub innych przekazów radiowych czy telewizyjnych, ale te kwestie są uregulowane w ustawie o radiofonii i telewizji oraz rozporządzeniu KRRiT w sprawie sposobu sponsorowania audycji lub innych przekazów. Spot firmy Pharmacia US wykraczał poza wymogi określone w art. 17 ustawy. A [b]niedopuszczalne jest dodawanie jakichkolwiek innych wskazań odnoszących się zarówno do osoby sponsora, jak i przedmiotu jego działalności, w szczególności do towarów i usług[/b]. Wtedy sponsoring zmienia się w reklamę.