Stabilności granic gmin czy powiatów nie chroni również zasada samodzielności jednostek samorządu terytorialnego wynikająca z art. 165 ust. 2 Konstytucji RP. Samodzielność ta bowiem dotyczy wykonywania przez nie zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, jak również tych, które są zlecane z zakresu administracji rządowej.
[b]Tak wynika z wyroku TK z 8 kwietnia 2009 r., (sygn. akt K 37/06).[/b]
[srodtytul]Jakie to przepisy[/srodtytul]
Zasady tworzenia jednostek zawiera przede wszystkim ustawa o samorządzie gminnym. Zgodnie z jej art. 4 do kompetencji Rady Ministrów należy tworzenie, łączenie, dzielenie i likwidacja gmin oraz ustalanie ich granic. Dokonuje się tego w drodze rozporządzenia, które może być także wydane na wniosek zainteresowanej gminy (występuje z nim właściwa rada). Zmiana granic gmin ma być przeprowadzana w taki sposób, aby zapewnić jednostkom samorządu terytorium możliwie jednorodne (układ osadniczy i przestrzenny).
Te właśnie przepisy razem z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=162322]rozporządzeniem Rady Ministrów z 9 sierpnia 2001 r. w sprawie trybu postępowania przy składaniu wniosków dotyczących tworzenia, łączenia, dzielenia, znoszenia i ustalania granic gmin, nadawania gminie lub miejscowości statusu miasta, ustalania i zmiany nazw gmin i siedzib ich władz oraz dokumentów wymaganych w tych sprawach (DzU nr 86, poz. 943 ze zm.)[/link] [b]zostały zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego przez gminy Sicienko, Osielsko oraz powiat rzeszowski i bydgoski.[/b]