Reklama
Rozwiń
Reklama

Odpis pełnomocnictwa trzeba urzędowo poświadczyć

Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić kopie dokumentu stwierdzającego, że są umocowani do reprezentowania strony postępowania

Aktualizacja: 04.06.2010 04:32 Publikacja: 04.06.2010 03:30

Odpis pełnomocnictwa trzeba urzędowo poświadczyć

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Zasady udzielania pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym określają przepisy[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180 ] ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.[/link], dalej – k.p.a.). Przewidują one, że w odróżnieniu od postępowań, które toczą się w sprawach cywilnych czy też karnych, strona nie musi być koniecznie reprezentowana przez profesjonalistę (adwokata, radcę prawnego itp.).

Pełnomocnikiem przysłowiowego Kowalskiego w postępowaniu toczącym się np. przed starostą może być każda osoba fizyczna. Co więcej, z treści art. 33 § 1 wynika, że nie musi ona posiadać pełnej zdolności do czynności prawnych. Jeżeli pełnomocnik jest ograniczony w zdolności do czynności prawnych, to nie ma to wpływu na ważność czynności dokonanej przez niego w imieniu mocodawcy (art. 100 k.c.). Nie można ustanowić pełnomocnikiem osoby niemającej zdolności do czynności prawnych.

Pełnomocnikiem nie można ustanowić ani osoby prawnej, ani jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, co potwierdza [b]wyrok NSA z 8 marca 2001 r. (IV SA 41/99)[/b].

[srodtytul]Na piśmie lub do protokołu[/srodtytul]

Pełnomocnictwo w postępowaniu administracyjnym powinno być udzielone wprost, co oznacza, że nie może być ono dorozumiane. Wyjątkiem są sytuacje, o których mowa w art. 33 § 4 k.p.a. Zgodnie z tym przepisem w sprawach mniejszej wagi organ administracji publicznej może nie żądać pełnomocnictwa, jeżeli pełnomocnikiem jest członek najbliższej rodziny lub domownik strony, a nie ma wątpliwości co do istnienia i zakresu upoważnienia do występowania w imieniu strony.

Reklama
Reklama

Pełnomocnictwo powinno być również udzielone na piśmie. Spełnienie wymogu zachowania zwykłej formy pisemnej polega na zamieszczeniu przez stronę własnoręcznego podpisu na dokumencie zawierającym jej oświadczenie, w tym konkretnie przypadku o umocowaniu określonej osoby do działania w jej imieniu. Zaznaczyć w tym miejscu trzeba, że nie jest konieczne, aby cały dokument został sporządzony przez stronę odręcznie.

Odręczny musi być tylko podpis. Podpis mocodawcy na pełnomocnictwie nie musi być czytelny – powinien być to podpis, jaki dana osoba zwykle składa, dzięki czemu jest możliwe stwierdzenie, że dany podpis pochodzi od konkretnej osoby. Jeżeli podpis jest nieczytelny, to z treści pełnomocnictwa musi wynikać, kto udziela pełnomocnictwa.

Pełnomocnictwa można również udzielić ustnie do protokołu.

[srodtytul]Odpisy tylko uwierzytelnione[/srodtytul]

Do akt sprawy pełnomocnictwo powinno zostać dołączone w oryginale. Potwierdza to [b]wyrok NSA z 26 maja 1998 r.[/b], w którym sąd stwierdził, że jeżeli przed organem administracji, choćby tym samym, toczy się z udziałem pełnomocnika więcej niż jedno postępowanie tej samej strony, w aktach każdej sprawy powinien się znajdować oryginał pełnomocnictwa (I SA 1911/97). Artykuł 33 § 3 k.p.a. dopuszcza ponadto możliwość dołączenia do akt urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa. Aby taki odpis uzyskać, należy się udać do notariusza.

Jednak w przypadku, w którym pełnomocnikiem strony jest zastępca profesjonalny (adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy lub doradca podatkowy), to może on sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa, a także odpisy innych dokumentów wykazujących jego umocowanie. Organ administracji może w razie wątpliwości zażądać urzędowego poświadczenia podpisu strony. Tak powinien się zachować m.in. w sytuacji, gdy pełnomocnictwo wpłynie do niego np. za pomocą faksu lub do akt dołączona zostanie jedynie kserokopia oryginału.

Reklama
Reklama

Jak bowiem wynika z [b]wyroku NSA z 21 września 1999 r.[/b], niepoświadczone urzędowo kserokopie dokumentów w zdecydowanej większości nie mogą stanowić dowodu na to, co jest w nich zapisane (III SA 7375/98).

[ramka]To strona musi wskazać na piśmie lub do protokołu, że ustanowiła pełnomocnika w tej sprawie. Powinna to zrobić przy pierwszej czynności procesowej, jeśli chce, aby skutek zastępstwa był już od momentu zawiadomienia o wszczęciu postępowania.

Jak podkreślił [b]WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z 19 sierpnia 2009 r.[/b], nie można wymagać od burmistrza gminy, aby rejestrował każdy przypadek ustanowienia pełnomocnictwa i automatycznie przenosił jego skutki na kolejne sprawy obywatela (II SA/Go 386/09). [/ramka]

Zasady udzielania pełnomocnictwa w postępowaniu administracyjnym określają przepisy[link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=FEBF877810A694D887EFA3AF1E7616A4?n=1&id=133093&wid=296180 ] ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2000 r. nr 98, poz. 1071 ze zm.[/link], dalej – k.p.a.). Przewidują one, że w odróżnieniu od postępowań, które toczą się w sprawach cywilnych czy też karnych, strona nie musi być koniecznie reprezentowana przez profesjonalistę (adwokata, radcę prawnego itp.).

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama