Tygodniowy przegląd orzecznictwa 27 maj-3 czerwiec 2011

Przedstawiamy przegląd wyroków dotyczących firm, opisywanych w tym tygodniu na łamach "Rzeczpospolitej" i serwisu www.rp.pl

Publikacja: 03.06.2011 15:30

Tygodniowy przegląd orzecznictwa 27 maj-3 czerwiec 2011

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński kkam Kuba Kamiński Kuba Kamiński

VAT

Czy kopie faktur papierowych mogą być przechowywane w formie elektronicznej?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. SA/Wa 2317/10)

Stan faktyczny:

Spółka spytała izbę, czy może przechowywać kopie wystawione w innej formie niż oryginały, tj. w w formie elektronicznej. Fiskus odmówił stosowania systemu mieszanego, argumentując, że z przepisów rozporządzenia regulującego sposób wystawiania i przechowywania faktur wynika, iż powinny być one wystawiane w formie materialnej w liczbie co najmniej dwóch egzemplarzy – dwie sztuki tego samego dokumentu.

WSA orzekł:

Przepisy pozwalają na stosownie mieszanego systemu wystawiania i przechowywania faktur.

Czytaj więcej w artykule: Faktury mieszane zgodne z prawem

Zobacz również:

Firmy nie muszą trzymać papierowych kopii faktur

Mogą być problemy z papierowymi fakturami w elektronicznej postaci

Kiedy podatnik zapłaci obniżony VAT do importu leków?

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 maja 2011 r. (sygn. I FSK 585/10)

Stan faktyczny:

Spółka uważała, że ma prawo do obniżonej stawki VAT na import substancji do produkcji leków. Importowała surowiec, który w zgłoszeniu celnym zgłosiła jako towar z zastosowaniem zerowej stawki celnej i 7-proc. stawki VAT.

Fiskus zakwestionował wysokość zapłaconej daniny.  Argumentował, że przedmiotem importu był surowiec farmaceutyczny dopuszczony do obrotu bez konieczności uzyskiwania pozwolenia ministra zdrowia, a nie gotowy produkt leczniczy. Importowana substancja nie jest produktem leczniczym i nie została wpisana do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu w RP. Nie było więc podstaw do zastosowania preferencyjnej stawki VAT.

NSA orzekł:

O możliwości zastosowania preferencyjnej stawki decyduje to, czy sprowadzana substancja została wpisana do rejestru produktów leczniczych dopuszczonych do obrotu w Polsce.

Czytaj więcej w artykule: Kiedy import leków bez preferencji

PIT

Czy dowóz do pracy pracownika jest przychodem ze stosunku pracy?

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 maja 2011  r. (sygn. II FSK 22/10)

Stan faktyczny:

Spółka opłaca firmy przewozowe, które przywożą pracowników do pracy i z powrotem do miejsca zamieszkania. Dla większości z nich jest to jedyna możliwość dojazdu do pracy. Przewoźnicy w zależności od częstotliwości  przejazdów obciążają spółkę kosztami świadczonych usług. Jednak wartość usługi transportowej nie jest uzależniona od liczby przewożonych pracowników, ponieważ w każdym dniu jest ona inna.

Spółka spytała, czy wartość opłacanych przejazdów pracowników do i z miejsca pracy powoduje powstanie po ich stronie przychodu do opodatkowania. Fiskus stwierdził, że tak.

NSA orzekł:

Sfinansowany przez pracodawcę transport pracowników może być ich przychodem, jeśli da się przypisać określonej osobie konkretną wartość nieodpłatnego świadczenia. Decyduje o tym postępowanie dowodowe.

Czytaj więcej w artykule: Czy dowóz do pracy to przychód

Czy małym podatnikiem mógł być każdy ze wspólników spółki jawnej?

wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 maja 2011 r. (sygn. II FSK 113-116/10)

Stan faktyczny:

Sprawa dotyczyła stanu faktycznego z 2007 r. Fiskus nie chciał wydać podatnikom będącym wspólnikami w spółce jawnej zaświadczenia o tzw. pomocy de minimis. Tłumaczył, że wnioskodawcy byli wspólnikami w spółce, która przekroczyła w 2006 r. limit przychodu odnoszący się do małego podatnika. To z kolei wykluczało ją z grona podmiotów uprawnionych do uprzywilejowanej amortyzacji w postaci jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (pomocy de minimis).

Wspólnicy nie zgodzili się z taką interpretacją. W ich ocenie pojęcie małego podatnika, o którym mowa w art. 22k ust. 7 ustawy o PIT, należało odnieść do osoby wspólnika osoby fizycznej, a nie do spółki jawnej.

NSA orzekł:

W okresie sprzed nowelizacji z 2009 r. w wypadku spółki jawnej limit dotyczący małego podatnika odnosił się do wspólników, a nie do samej spółki.

Czytaj więcej w artykule: Przed zmianą limit dotyczył każdego wspólnika, a nie spółki

CIT

Czy odsetki bankowe od pieniędzy pożyczonych na wypłatę dywidendy są kosztem?

postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 czerwca 2011 r. (sygn. II FSK 124/10)

NSA nie odpowiedział na pytanie, czy zapłacone przez spółkę z o.o. odsetki od kredytu zaciągniętego na wypłatę dywidendy oraz inne wydatki z tym związane są kosztem podatkowym. Orzecznictwo w tym zakresie jest niejednolite. Ostatecznie spór rozstrzygnie uchwała NSA.

Czytaj więcej w artykule: Będzie uchwała w sprawie kredytu na wypłatę dywidendy

Czy jest kosztem dodatkowe wynagrodzenie dla byłych wspólników w zamian za zgodzę na umorzenie ich akcji ?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 11 maja 2011 r. (sygn. I SA/Gd 191/11)

Stan faktyczny:

W zamian za zgodę na umorzenie udziałów byli wspólnicy otrzymali wynagrodzenie wyższe niż wartość nominalna umarzanych udziałów. Spółka twierdziła, że ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 10 lit. c ustawy o CIT, nadwyżkę wynagrodzenia przewyższającą wartość nominalną udziałów. Fiskus to zanegował.

WSA orzekł:

Wartość nominalna udziałów, a także wszystkie kwoty, w tym wynagrodzenie, związane z ich umorzeniem, nie mogą być kosztami uzyskania przychodów.

Czytaj więcej w artykule: Umorzenie udziałów spółki bez kosztów w CIT

Czy wkład niepieniężny przeznaczony na podwyższenie kapitału zapasowego podlega amortyzacji?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 28 kwietnia 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 2073/10)

WSA orzekł:

Wkład niepieniężny przeznaczony na podwyższenie kapitału zapasowego nie podlega odpisom amortyzacyjnym.

Czytaj więcej w artykule: Częściowa amortyzacja aportu wniesionego do spółki

Czy przygotowania do budowy zwiększają koszty inwestycji?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 10 maja 2011 r. (sygn. I SA/Kr 564/11)

Stan faktyczny:

Spółka zwróciła się z wnioskiem o interpretację, czy pojęcie inwestycji obejmuje także wydatki poniesione na czynności przygotowawcze. Jej zdaniem koszty zaniechanych inwestycji są potrącalne w dacie zbycia inwestycji lub ich likwidacji, a w pojęciu inwestycji, jako środków trwałych w budowie, mieszczą się czynności związane z przygotowaniem do budowy.

Organ tylko częściowo zgodził się ze stanowiskiem spółki. Gdy chodzi o wybór i pozyskanie gruntu, zbadanie potencjalnego rynku, określenie zapotrzebowania na sklep, uznał, że jej stanowisko jest nieprawidłowe.

WSA orzekł:

Jeśli wydatki da się przypisać do konkretnej inwestycji, zwiększają one wartość początkową środka trwałego i są kosztami podatkowymi w momencie zbycia lub likwidacji.

Czytaj więcej w artykule: Przygotowania do budowy zwiększają koszty inwestycji

Czy certyfikat rezydencji może dotyczyć stanu przyszłego?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 12 maja 2011 r. (sygn. III SA/Wa 2443/10)

Stan faktyczny:

Spółka spytała izbę, czy w sytuacji gdy bank posiada certyfikat rezydencji wskazujący rok, za który został on wydany, lub w dokumencie tym wskazany jest okres przypadający przed dniem wystawienia certyfikatu, możliwe jest stosowanie na jego podstawie zasad wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

WSA orzekł:

Certyfikat jest zaświadczeniem, czyli dokumentem potwierdzającym określony stan faktyczny na dzień jego wydania, a także – gdy wynika to z jego treści – w przeszłości, ale nie może dotyczyć stanów przyszłych, które dopiero mogą wystąpić.

Czytaj więcej w artykule: Zaświadczenie o miejscu siedziby nie dotyczy stanów przyszłych

Czy firma działająca na terenie specjalnej strefy ekonomicznej może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z 22 marca 2011 r. (sygn. I SA/Gd 1311/10)

Stan faktyczny:

Spółka prowadziła działalność gospodarczą w SSE i korzystała ze zwolnienia podatkowego. Spółka chce wejść w skład podatkowej grupy kapitałowej. Ale zgodnie z art. 1a ust. 2 pkt 3 lit. a ustawy o CIT spółki, które ją tworzą, nie mogą korzystać ze zwolnień od podatku dochodowego na podstawie odrębnych ustaw. Zdaniem fiskusa dotyczy to także podmiotów działających w SSE.

WSA orzekł:

Firma działająca na terenie specjalnej strefy ekonomicznej może być członkiem podatkowej grupy kapitałowej. Źródło zwolnienia znajduje się w samej ustawie o CIT, a nie w odrębnych przepisach.

Czytaj więcej w artykule: Zwolnienie w strefie

PODATEK OD NIERUCHOMOŚCI

Czy od latarni znajdujących się w pasie drogi publicznej trzeba płacić podatek?

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 6 maja 2011 (sygnatura akt: I SA/Łd 398/11)

Stan faktyczny:

Spółka handlowa, zajmująca się dystrybucją energii elektrycznej, we wniosku o interpretację przepisów podatkowych pytała, czy znajdujące się w pasie drogowym budowle w postaci latarni ulicznych, których jest właścicielem, podlegają podatkowi od nieruchomości.

Organ podatkowy udzielił odpowiedzi, która nie satysfakcjonowała firmy, więc ta wniosła skargę do sądu.

WSA orzekł:

Spółka energetyczna jest właścicielem latarni oświetleniowych, które bez wątpienia służą prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, co przesądza o tym, że budowle te podlegają opodatkowaniu.

Czytaj więcej w artykule: Oświetlenie drogowe opodatkowaną budowlą

Czytaj też:

Jaka stawka podatku od likwidowanej linii kolejowej wyłączonej z użytkowania?

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 12 maja 2011 (sygnatura akt: I SA/Ol 241/11)

Stan faktyczny:

Zdaniem spółki PKP linia kolejowa na odcinku objętym decyzją podatkową wójta jest już nieczynna (linia kolejowa została zlikwidowana), a grunty nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej innej niż transport kolejowy. Dlatego nie powinny być uznane za związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

WSA orzekł:

Rację ma wójt. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych w art. 2 ust. 1 wymienia przedmioty opodatkowania, są to: grunty, budynki lub ich części oraz budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, i przy definicji tych pojęć odwołuje się do prawa budowlanego, a nie ustawy o transporcie kolejowym.

Czytaj więcej w artykule: Nieczynne torowisko nie jest ulgowo traktowane

ULGI PODATKOWE

Kiedy firmowe długi uniemożliwiają umorzenie podatku od nieruchomości?

wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 19 maja 2011 r., (sygn. I SA/Łd 148/11)

Stan faktyczny:

Podatniczka zwróciła się do burmistrza o umorzenie należności z tytułu podatku od nieruchomości. Jako podstawę podała trudną sytuację rodziny i podeszły wiek (74 lata) uniemożliwiający podjęcie zatrudnienia. Zaległości wynikały z podatku od nieruchomości  wykorzystywanej w prowadzonej wcześniej działalności gospodarczej.

Burmistrz miasta, a później SKO, odrzucili wniosek o umorzenie argumentując, że trudności finansowe, na które się ona powołuje, są elementem ryzyka gospodarczego i dotyczą wielu podatników.

WSA orzekł:

Co do zasady organ podatkowy jest zobligowany do ustalenia, czy w danej sprawie zachodzą przesłanki uzasadniające przyznanie ulgi. Musi zatem wszechstronnie wyjaśnić okoliczności faktyczne po to, aby na tej podstawie stwierdzić, czy występuje ważny interes podatnika.

Wyciąganie negatywnych dla podatnika wniosków z tego, że ryzyko prowadzenia działalności gospodarczej spoczywa na przedsiębiorcy, byłoby zasadne tylko wówczas, gdyby organ stwierdził brak należytej staranności w działaniu podatnika czy też jego niedbalstwo prowadzące do utraty zdolności finansowych.

Czytaj więcej a artykule: Długi z firmy nie wykluczają umorzenia

DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

Od kiedy można wystąpić z wnioskiem o ukaranie dłużnika zakazem prowadzenia działalności gospodarczej?

uchwała Sądu Najwyższego (sygnatura akt  III CZP 23/11)

SN orzekł:

Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości nie został złożony, trzyletni termin na wystąpienie o zakaz działalności gospodarczej dla menedżera bankruta zaczyna biec dwa tygodnie od zaprzestania regulowania długów. Po jego upływie nie można wystąpić z takim żądaniem, chyba że była prowadzona upadłość.

Czytaj więcej w artykule: Skutki odwlekania upadłości

 

 

VAT

Czy kopie faktur papierowych mogą być przechowywane w formie elektronicznej?

Pozostało 99% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów