Wywołującym od dawna wiele wątpliwości przepisem ordynacji podatkowej Trybunał Konstytucyjny zajmie się za sprawą Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygnatura akt I FSK 525/10).
Chodzi o art. 70 § 6 pkt Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym bieg przedawnienia zawiesza wszczęcie postępowania w sprawie o przestępstwo lub wykroczenie skarbowe, jeżeli podejrzenie ich popełnienia wiąże się z niewykonaniem zobowiązania.
Wątpliwości NSA
Rozpoznając jedną ze skarg kasacyjnych, NSA powziął wątpliwości co do jego konstytucyjności. Dlatego ostatecznie postanowił zadać pytanie prawne, czy w zakresie, w jakim wywołuje on skutek w postaci zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku ze wszczęciem postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, o którym podatnik nie jest informowany, do momentu uznania go za podejrzanego – jest zgodny z art. 2 i art. 32 ust. 1 konstytucji.
Dariusz Malinowski, doradca podatkowy, partner w KPMG, potwierdza, że zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego na podstawie art. 70 § 6 pkt 1 ordynacji podatkowej budzi duże zastrzeżenia z punktu widzenia podstawowych zasad przewidzianych w Konstytucji RP.
W jego ocenie instytucja przedawnienia służy stabilizacji relacji podatnika ze Skarbem Państwa, dając gwarancję, że po upływie terminu przedawnienia nie będzie już możliwe dochodzenie zapłaty zobowiązań podatkowych przez organy skarbowe. Zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego prowadzi do zwiększenia obowiązków podatkowych, wobec czego powinny cechować je pewność i ustawowa określoność.