Obwodnica miała odciążyć centrum miasta, przez które przebiega droga krajowa nr 11, łącząca Śląsk z Wybrzeżem, i krzyżują się trzy drogi wojewódzkie.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła w latach 2005 – 2006 warianty przebiegu trasy w trakcie konsultacji społecznych. Wtedy też powstał raport środowiskowy, uzupełniony aneksem. W 2007 r. minister środowiska wydał postanowienie uzgadniające wariant południowy.
Obwodnica powstanie dopiero po 2015 r., mimo że miała być gotowa już w 2010 r.
– Obiecywano, że środki się znajdą, gdy dokumentacja będzie w pełni przygotowana – mówi Roch Antkowiak, redaktor naczelny i wydawca lokalnego dwutygodnika „Oleski Telegraf". – Ale wszyscy się pokłócili o wybór wariantów.
Było ich aż pięć oraz dwa społeczne: czarny i błękitny (północno-południowy). Ostatecznie generalny dyrektor ochrony środowiska wybrał wariant niebieski, południowy, wskazany w raporcie jako najkorzystniejszy dla środowiska. Od tego postanowienia odwołał się m.in. burmistrz Olesna Sylwester Lewicki.