Jerzy Kowalski: Partnerstwo zamiast kredytów i zamówień

Dobry partner gospodarczy to połowa sukcesu. Bez niego firma czy urząd, który podejmuje się realizacji przedsięwzięć biznesowych służących na przykład miejscowym społecznościom po prostu mają pod górkę. Dlatego warto podejmować starania, by to zmienić. Wsparciem w tym zadaniu mogą być eksperci, prawnicy i menedżerowie, którzy zdają sobie sprawę, że nadeszła pora na zmianę polityki inwestycyjnej, zwłaszcza że pandemia nie sprzyja obrotowi gospodarczemu.

Publikacja: 29.03.2021 18:00

Jerzy Kowalski: Partnerstwo zamiast kredytów i zamówień

Foto: Adobe Stock

Na czym miałaby taka zmiana polegać? Jakie może mieć cele? Jakimi środkami musi być realizowana? Od czego warto zacząć? Zmiana może być wcielana w życie przy użyciu alternatywnych instrumentów inwestycyjnych. Wydaje się, że w uzasadnionych ekonomicznie przypadkach najlepszą drogą jest postawienie na partnerstwo publiczno-prywatne i ograniczenie korzystania z trybów zamówień publicznych.

Jakie są plusy partnerstwa? Z pewnością zapewnia lepszej jakości usługi w dostarczanej infrastrukturze publicznej, odciąża budżety jednostek publicznych w fazie inwestycyjnej, gwarantuje finansowanie przez podmioty prywatne, zwiększa efektywność wykorzystania aktywów strony publicznej, pozwala wdrażać innowacyjne rozwiązania w świadczeniu usług dla ludzi.

Tak więc z punktu widzenia zarządzania finansowego formuła PPP daje podmiotowi publicznemu możliwość zrealizowania inwestycji bez znaczącego zaangażowania środków publicznych na etapie budowy lub modernizacji obiektu. Zanim jednak zapadną wiążące decyzje inwestycyjne warto przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe. To one pomogą znaleźć właściwego partnera inwestycyjnego i otworzą właściwe drzwi.

Nowe Prawo zamówień publicznych w art. 84 dało zamawiającemu możliwość przeprowadzenia tzw. wstępnych konsultacji rynkowych, które zastąpiły instytucje dialogu technicznego. Ich celem jest przygotowanie postępowania oraz poinformowanie potencjalnych wykonawców o planach zamawiającego i jego wymaganiach. Z nowego przepisu można korzystać także przygotowując się do inwestycji w formie PPP.

Finansowanie lokalnych zadań z korkowego czy janosikowego – to marne lekarstwo na braki.

Warto zapoznać się z tekstem Jacka Kosińskiego i Konrada Dydy „Jak właściwie przeprowadzić wstępne konsultacje rynkowe". Zapraszam do lektury także innych artykułów w najnowszym numerze „Dobrej Administracji".

Na czym miałaby taka zmiana polegać? Jakie może mieć cele? Jakimi środkami musi być realizowana? Od czego warto zacząć? Zmiana może być wcielana w życie przy użyciu alternatywnych instrumentów inwestycyjnych. Wydaje się, że w uzasadnionych ekonomicznie przypadkach najlepszą drogą jest postawienie na partnerstwo publiczno-prywatne i ograniczenie korzystania z trybów zamówień publicznych.

Jakie są plusy partnerstwa? Z pewnością zapewnia lepszej jakości usługi w dostarczanej infrastrukturze publicznej, odciąża budżety jednostek publicznych w fazie inwestycyjnej, gwarantuje finansowanie przez podmioty prywatne, zwiększa efektywność wykorzystania aktywów strony publicznej, pozwala wdrażać innowacyjne rozwiązania w świadczeniu usług dla ludzi.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Ewa Łętowska: Złudzenie konstytucjonalisty
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Podsłuchy praworządne. Jak podsłuchuje PO, to już jest OK
Opinie Prawne
Antoni Bojańczyk: Dobra i zła polityczność sędziego
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Likwidacja CBA nie może być kolejnym nieprzemyślanym eksperymentem
Opinie Prawne
Marek Isański: Organ praworządnego państwa czy(li) oszust?