Możliwość przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości znajduje swoją podstawę w uchwalonej przez Sejm ustawie z 29 lipca 2005 r. Akt ten w sposób jednoznaczny określa grupę podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o przekształcenie – mogą to być osoby fizyczne i prawne będące w dniu 13 października 2005 r. użytkownikami wieczystymi nieruchomości, właściciele lokali znajdujących się na terenie nieruchomości wspólnej, objętej prawem użytkowania wieczystego oraz spółdzielnie mieszkaniowe, będące właścicielami budynków mieszkalnych lub garaży. Ustawa jednak nie pozostawia organowi swobody w zakresie podjęcia decyzji o przekształceniu, bowiem w sytuacji, gdy wniosek został złożony prawidłowo przez uprawniony podmiot organ jest zobligowany orzec o przekształceniu. Jednak niekiedy wnioskodawcę, który ubiegał się o rozłożenie opłaty na raty, spotyka w treści decyzji niemiła niespodzianka. Orzekając o przekształceniu organ ustala oprocentowanie rozłożonej na raty, nieuiszczonej części opłaty na poziomie 16%, zamiast przewidzianych w art. 4 ust. 4 przywołanej ustawy 4,25% (stopa redyskonta weksli od 10.01.2013 r.), powołując się przy tym na zgodę na wyższe oprocentowanie, wydaną w formie zarządzenia wojewody lub uchwały organu stanowiącego, zgodnie z art. 4 ust. 5 ustawy o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Zgoda na zastosowanie oprocentowania innego niż ustawowe
Należy rozróżnić tutaj dwie możliwości. Po pierwsze należy wyróżnić sytuację, w której zgoda została wydana w formie aktu generalnego, w oderwaniu od konkretnej sprawy. Zdarza się to stosunkowo często, choć z jednoznacznie sformułowanych przepisów ustawy nie wynika prawo do wydawania aktu generalnego. Ustawa o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości bowiem w tym zakresie odwołuje się w art. 4 ust. 17 do przepisu z art. 11 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, na podstawie którego wyrażenie zgody następuje w formie indywidualnego aktu, wydanego na konkretny wniosek organu właściwego w sprawach decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości i do tego też organu zgoda jest skierowana. Jednocześnie, akt generalny w tym zakresie może powodować naruszenie zasady instancyjności, bowiem wiąże organ właściwy, w sprawach decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, co do wysokości oprocentowania. Tym samym, uchwalenie aktu generalnego w powyższym zakresie stanowi naruszenie przepisów prawa i wobec tego zasadne jest odwołanie od takiej decyzji, z uwagi na niezastosowanie trybu wyrażenia zgody przewidzianego ustawą o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości.
Drugi przypadek dotyczy sytuacji, w której zgoda na zastosowanie wyższego oprocentowania została wyrażona na wniosek właściwego organu w indywidualnej i konkretnej sprawie, zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie o przekształceniu użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości pozostającej w związku z ustawą o gospodarce nieruchomościami.
Pozostaje jednak pytanie, czy organ ma prawo ustalić oprocentowanie wyższe niż ustawowe w oparciu o przedmiotową zgodę.
Możliwość ustalenia oprocentowania wyższego niż ustawowe
Przy ustaleniu oprocentowania dochodzi często do wydania decyzji budzących poważne wątpliwości, a na podstawie których oprocentowanie nieuiszczonej części opłaty wynosi kilkanaście procent w skali roku. W takiej sytuacji, przy rozłożeniu na 20 rat rocznych, sama wysokość odsetek stanowić może nawet 150% wartości opłaty za przekształcenie.