Bezpłatna podstawa programowa to pięć godzin zajęć. W skali kraju oznacza to faktyczne obniżenie opłat przedszkolnych ponoszonych przez rodziców.
Pierwsze wyroki w sprawach o zwrot przedszkolnych opłat
Wcześniej – w zależności od zamożności gminy – zajęcia te były bezpłatne bądź też wiązały się z opłatami rzędu kilku złotych za godzinę. Podstawą ustalenia wysokości opłat była uchwała rady gminy. Wiele gmin w kraju utraciło w ciągu ostatnich kilku lat podstawę prawną do ich pobierania na skutek uchylenia uchwały określającej wysokość opłat. Znaczyło to, że gminy posiadały wynikającą z ustawy możliwość uregulowania wysokości opłat, z której korzystały, ustalając ją w drodze uchwały, a następnie traciły na skutek jej uchylenia.
Do uchylania uchwał dochodziło często po wielu latach ich obowiązywania, co wywoływało kłopotliwą sytuację. Na jej tle (stan faktyczny obejmuje lata 2002-2010) nadal toczą się procesy sądowe obejmujące roszczenia rodziców o zwrot uiszczonych przez nich opłat za świadczone na rzecz ich dzieci usługi przedszkolne, m. in. przed Sądem Rejonowym w Wągrowcu.*
Poprzedni artykuł opublikowany w Rzeczpospolitej 5 października 2012 roku („Kiedy koniec bitwy o przedszkolne opłaty") powstał w momencie wszczęcia wielu postępowań, obejmujących żądanie zwrotu od gminy opłat uiszczonych na podstawie uchylonej uchwały określającej ich wysokość. Dziś mamy już za sobą pierwsze wyroki oparte, m. in., na wynikach opinii biegłego, który stwierdził, że wartość opłat uiszczona przez rodziców stanowiła wyłącznie część kosztów poniesionych przez gminę w związku z opieką sprawowaną nad ich dziećmi w zakresie przekraczającym pięciogodzinną podstawę programową. Stało się to podstawą oddalenia przez sąd powództw na podstawie art. 411 pkt. 2 kc z uzasadnieniem, że spełnienie przez powodów świadczeń, których zwrotu żądają, czyni zadość zasadom współżycia społecznego. Aktualny stan orzecznictwa w tych sprawach pozwala pozywanym gminom patrzeć z optymizmem w przyszłość.
Zwroty opłat za przedszkola sprzeczne z zasadami współżycia społecznego
Analiza wszystkich okoliczności rozpoznawanych przez sądy spraw pozwala na śmiałe stwierdzenie, że żądanie przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych, zwrotu całości opłat jest w istocie bezpodstawne. Wniosek taki wynika z faktu, iż w analizowanych przypadkach, w szczególności zakończonych wyrokami wydanymi przez sądy, wyłania się obraz sytuacji, w której pomimo wadliwości uchwał rad gmin w tym temacie, zasądzanie zwrotu opłat uznać należy za bezprawne i stojące w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego.