Refleksje prawne na tle Konkursu Chopinowskiego

Gdy będą państwo czytać te słowa, znani będą już laureaci Konkursu Chopinowskiego. Uczestnictwo w tym uznanym konkursie, który odbywa się tylko raz na pięć lat, jest prawdopodobnie szczytem marzeń każdego młodego pianisty. Laureaci grają w najbardziej prestiżowych salach koncertowych, a zwycięzca otrzymuje zaproszenie na cykl koncertów promocyjnych, m.in. w Tokio, Paryżu i Londynie. Tytuł Laureata Konkursu Chopinowskiego przysługuje sześciu pianistom, którzy zostali najwyżej ocenieni spośród dziesięciu finalistów.

Aktualizacja: 21.10.2015 11:20 Publikacja: 21.10.2015 10:46

Eric Lu

Eric Lu

Foto: (Foto: Wojciech Grzedziński)

Konkurs Chopinowski, oprócz promocji najlepszych młodych pianistów, pozwala na pielęgnowanie pamięci o Fryderyku Chopinie. Jest jedną z ważnych przyczyn wielkiej światowej popularności muzyki polskiego kompozytora.

Sam Fryderyk Chopin i jego twórczość podlegają w Polsce wyjątkowej ochronie prawnej. Zgodnie z ustawą z 3 lutego 2001 r. o ochronie dziedzictwa Fryderyka Chopina jego nazwisko i wizerunek są chronione na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o dobrach osobistych. Podmiotem uprawnionym do dochodzenia ochrony tych dóbr jest minister właściwy do spraw kultury. Jest to sytuacja wyjątkowa, ponieważ zgodnie z opinią większości doktryny dobra osobiste wygasają wraz z śmiercią danej osoby. Inaczej jest z autorskimi prawami osobistymi. Ochrona więzi twórcy z utworem nie jest ograniczona w czasie i trwa także po śmierci kompozytora – każdego kompozytora, nie tylko tego wybitnego i ważnego dla naszego narodu.

W zakresie autorskich praw majątkowych twórczość Chopina należy do domeny publicznej i można z niej korzystać bez potrzeby uzyskania licencji i zapłaty wynagrodzenia (na podstawie podpisanej niedawno przez prezydenta nowelizacji prawa autorskiego, także bez konieczności odprowadzania kilku procent z wpływów brutto ze sprzedaży egzemplarzy niechronionych utworów na Fundusz Promocji Twórczości). Na podstawie ustawy chopinowskiej nie można jednak korzystać z utworów Chopina „w sposób przynoszący im ujmę". Wynika to jednak także z zakresu autorskich praw osobistych, nad którymi pieczę także sprawuje minister właściwy do spraw kultury.

Chronione są natomiast artystyczne wykonania utworów Fryderyka Chopina, fonogramy, które stanowią ich pierwsze dźwiękowe utrwalenie, a także wideogramy, czyli np. wideorejestracje recitali uczestników Konkursu Chopinowskiego.

Dlatego nie jest legalne korzystanie z nagrań utworów Chopina tylko dlatego, że czas ochrony praw do tych utworów już minął. Jest to problem, który napotykają wszystkie podmioty, które chcą korzystać z gotowych nagrań utworów muzyki klasycznej w sposób, który nie mieści się w dozwolonym użytku. Użyteczną bazę nagrań takich utworów, udostępnionych na licencjach Creative Commons, można znaleźć w serwisie Musopen, lecz nagrania te są często złej jakości, a same wykonania pozostawiają wiele do życzenia. Można jednak znaleźć także dobre, ale sporządzone specjalnie dla tego projektu dzięki finansowaniu społecznościowemu.

Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy. Bardzo częstą praktyką jest synchronizowanie nagrań niechronionych już utworów muzyki klasycznej z amatorskimi filmami i udostępnianie ich w serwisie YouTube. Google może zablokować dostęp do takiego wideo właśnie ze względu na ochronę praw artystów wykonawców i producentów fonogramów. Także organizatorzy Konkursu Chopinowskiego musieli zadbać o uzyskanie praw od uczestników konkursu. Na podstawie regulaminu nieodpłatnie przenoszą oni swoje prawa majątkowe do artystycznych wykonań ustalonych w trakcie eliminacji, konkursu i koncertów laureatów w bardzo szerokim zakresie. Uczestnicy zezwalają także na „utrwalenie audialne i wizualne swojego wizerunku, wypowiedzi i wywiadów udzielonych w trakcie Eliminacji, Konkursu i koncertów laureatów lub w związku z Eliminacjami, Konkursem lub koncertami laureatów oraz przenosi na Instytut wszelkie prawa majątkowe do tych wypowiedzi i wywiadów oraz zezwala Instytutowi na rozpowszechnianie jego wizerunku utrwalonego w związku z udziałem w Eliminacjach, Konkursie i koncertach laureatów".

Jestem bardzo ciekawa, kto w tym roku zyska uznanie znakomitego jury i będzie mógł cieszyć się z sukcesu w konkursie.

Autorka jest prawnikiem, dyrygentem chóralnym. Wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Prowadzi blog Prawomuzyki.pl

Konkurs Chopinowski, oprócz promocji najlepszych młodych pianistów, pozwala na pielęgnowanie pamięci o Fryderyku Chopinie. Jest jedną z ważnych przyczyn wielkiej światowej popularności muzyki polskiego kompozytora.

Sam Fryderyk Chopin i jego twórczość podlegają w Polsce wyjątkowej ochronie prawnej. Zgodnie z ustawą z 3 lutego 2001 r. o ochronie dziedzictwa Fryderyka Chopina jego nazwisko i wizerunek są chronione na podstawie przepisów kodeksu cywilnego o dobrach osobistych. Podmiotem uprawnionym do dochodzenia ochrony tych dóbr jest minister właściwy do spraw kultury. Jest to sytuacja wyjątkowa, ponieważ zgodnie z opinią większości doktryny dobra osobiste wygasają wraz z śmiercią danej osoby. Inaczej jest z autorskimi prawami osobistymi. Ochrona więzi twórcy z utworem nie jest ograniczona w czasie i trwa także po śmierci kompozytora – każdego kompozytora, nie tylko tego wybitnego i ważnego dla naszego narodu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Prawne
Joanna Pietrzak: Czy Poczta Polska jest gotowa na publiczną usługę hybrydową?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Skoro większość ma mieć emeryturę minimalną, to ją zlikwidujmy – i po problemie
Opinie Prawne
Bogusław Chrabota: Między cyberbezpieczeństwem i nadgorliwością
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Dlaczego Andrzej Duda woli konserwować trybunalskie patologie
Opinie Prawne
Dawid Kulpa, Mikołaj Kozak: „Trial” po polsku?