Reklama

Marek Isański: Kiedy organ podatkowy ma działać „na wniosek” a kiedy „z urzędu”?

Wiele jest sytuacji w których Ordynacja podatkowa przewiduje działanie „z urzędu” i „na wniosek podatnika” Taka konstrukcja - w założeniu - realizuje ważne cele, które wskutek orzecznictwa NSA zostały całkowicie wypaczone z oczywistą szkodą dla obywateli.

Publikacja: 11.02.2024 10:07

Marek Isański: Kiedy organ podatkowy ma działać „na wniosek” a kiedy „z urzędu”?

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudała JD Jerzy Dudała

Przepisy Ordynacji podatkowej stanowią, że organ coś robi „na wniosek podatnika lub z urzędu”. Takich sytuacji jest wiele. Dotyczy to stwierdzenia nieważności decyzji z powodu rażącego naruszenia prawa, wznowienia postępowania w sprawie zakończonej ostateczną decyzją z uwagi na ujawnienie nowego dowodu lub okoliczności, zmiany decyzji ostatecznej w interesie publicznym, czy też stwierdzenia i zwrotu nadpłaty.

Czasem organ nie wie, że są przesłanki do podjęcia działania w określonej sprawie. Nie wie więc, że powinien zadziałać z urzędu. Ale wie o tym obywatel i wtedy postępowanie wszczynane jest – co oczywiste – jedynie na wniosek podatnika, choć przepis mówi, że może być też wszczynane z urzędu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Czytaj, to co ważne.

Reklama
Opinie Prawne
Rafał Kowalski: Czy nadchodzi podatkowa odwilż? Unijne deklaracje dają cień nadziei
Opinie Prawne
NIS2: Czy UE wymusza nadregulację?
Opinie Prawne
Piotr Szymaniak: Rząd jedną ręką daje, a drugą zabiera
Opinie Prawne
Robert Wechman: Teoria salda. O sposobach rozliczenia nieważnej umowy kredytu
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Opinie Prawne
Roman Namysłowski: Komu przeszkadza doradzanie samorządom?
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama