W podjętej 27 marca 2023 r. uchwale (sygn. akt I FPS 2/22) Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów stwierdził, że art. 15zzr ust. 1 pkt 3 specustawy covidowej z 2 marca 2020 r. nie dotyczy wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych.
Dla przypomnienia sprawa rozstrzygnięta uchwałą dotyczyła konkretnego podatnika, wobec którego organy podatkowe określiły zaległość w okresie przedawnionym. Powołały się przy tym na art. 15zzr ust. 1 pkt 3 specustawy covidowej, zgodnie z którym bieg przewidzianych przepisami prawa administracyjnego terminów przedawnienia uległ wydłużeniu.
Czytaj więcej:
Moim zdaniem treść podjętej uchwały należy ocenić pozytywnie. Z jednej strony usuwa ona bowiem pojawiające się wątpliwości odnośnie do liczenia terminów przedawniania zobowiązań podatkowych w przyszłych okresach, z drugiej zaś strony daje solidny argument podatnikom, którzy toczą spory z organami podatkowymi w podobnych sprawach.
Na szczególną uwagę zasługuje podkreślenie przez NSA wagi zasady rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatników uregulowanej w art. 2a ordynacji podatkowej, która w praktyce nie jest chętnie stosowana przez organy podatkowe.