Polskie prawo toleruje eksmisje na bruk

Publikacja: 08.04.2009 12:30

Pozbawienie czy zawieszenie władzy rodzicielskiej i umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej czy p

Pozbawienie czy zawieszenie władzy rodzicielskiej i umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej czy placówce opiekuńczej bez zgody rodziców ma być niedopuszczalne z przyczyn niezawinionych przez rodziców

Foto: Fotorzepa, Darek Golik

Red

Po umieszczeniu w wyszukiwarce internetowej terminu „pomieszczenie tymczasowe” na pierwszej stronie pojawia się oferta firmy, która w ramach świadczonych usług doradztwa w sprawach wykonania wyroków eksmisyjnych, zapewnia wierzycielom pomieszczenia tymczasowe niezbędne do przeprowadzenia eksmisji.

Zapotrzebowanie na takie usługi kreują przepisy o egzekucji z nieruchomości. Komornik nie może bowiem wstrzymać czynności opróżnienia lokalu, jeżeli wierzyciel wskaże pomieszczenie tymczasowe dla dłużnika – tak stanowi art. 1046 ust 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=42FD105E3A8E88F7B14EC570BA472277?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego (kpc)[/link].

Co dzieje się z dłużnikiem po przeprowadzeniu eksmisji do pomieszczenia tymczasowego? Jaki jest status prawny osoby zajmującej takie pomieszczenie? Jak długo może ona tam przebywać? Czy musi za nie płacić, a jeśli tak, to ile? Czy zajmowanie pomieszczenia tymczasowego korzysta z ochrony posiadania, czy nie, gdyż zajmujący pomieszczenie tymczasowe nie jest posiadaczem samoistnym? To są pytania, na które w obecnym stanie prawnym nie można podjąć nawet próby odpowiedzi. [b]Pojęcie pomieszczenia tymczasowego zawieszone jest bowiem w legislacyjnej próżni[/b], a definicja prawna ogranicza się do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać takie pomieszczenia (art. 1046 § 6 kpc oraz [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BD321BBF45C444B62731EBE17E0523D8?id=176618]rozporządzenie ministra sprawiedliwości z 26 stycznia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o opróżnienie lokalu lub pomieszczenia albo o wydanie nieruchomości oraz szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać tymczasowe pomieszczenie, Dz. U. Nr 17, poz. 155[/link])

Ustawodawca świadomie nie zajął się stosunkiem prawnym, na podstawie którego dłużnik może korzystać z pomieszczenia tymczasowego. Ideą nowelizacji art. 1046 kpc było wszak odejście przez polski system prawny od eksmisji na bruk, jako wyjątkowo niehumanitarnej. Szkoda jednak, że ustawodawca nie miał odwagi i determinacji, by uregulować instytucję egzekucji z nieruchomości całościowo i konsekwentnie, a przede wszystkim jasno i klarownie. Nowelizacja obowiązująca od 2005 r. sprawia wrażenie dopisanych od niechcenia przepisów, które wprawdzie formalnie mają wymazać eksmisję na bruk z polskiego prawa, a jednocześnie nie są faktyczną przeszkodą w przeprowadzaniu takich eksmisji. Na gruncie kilkuletniej praktyki można stwierdzić, iż polskie prawo toleruje eksmisje na bruk tyle, że odłożone w czasie poprzez chwilowy pobyt w pomieszczeniu tymczasowym. [b]Komornicy uznają za pomieszczenie tymczasowe np. wynajęty na miesiąc przez wierzyciela pokój w hotelu robotniczym. Po miesiącu obsługa hotelu dokonuje faktycznej eksmisji na bruk, a wszystko dzieje się w zgodzie z przepisami prawa. [/b]

Ustawodawca chciał z jednej strony zakazać eksmisji na bruk, z drugiej zaś uprawnił komornika i wierzyciela do oceny, czy pomieszczenie wskazane jako tymczasowe nadaje się do zamieszkania. Wierzyciel przy ocenie bierze pod uwagę wyłącznie warunki techniczne, bo do tego zobowiązuje go ustawa, która milczy natomiast o statusie prawnym pomieszczenia. Pokój w hotelu, choćby pięciogwiazdkowym, prawnie nie nadaje się do zamieszkania, choć technicznie znacznie przerasta jedyne wymogi określone przez ustawodawcę.

Art. 1046 kpc był przedmiotem oceny Trybunału Konstytucyjnego. Trybunał nie badał jednak omawianego § 5 art. 1046, który nakazuje przeprowadzić egzekucję, gdy wierzyciel wskaże pomieszczenie tymczasowe. TK zajął się tylko przepisem § 4 art. 1046, który nakazuje komornikowi wstrzymanie egzekucji do czasu wskazania przez gminę pomieszczenia tymczasowego. Sprawdzał, czy z przepisu wynika obowiązek gminy do przekazania takiego pomieszczenia, a jeśli tak, to czy jest on zgodny z konstytucją, skoro nakłada nowe obowiązki nie przewidując źródła ich finansowania. Trybunał nie dostrzegł niezgodności z Konstytucją, choć zauważył szereg niejasności w tym przepisie. Obowiązek gminy nie jest wskazany wprost, a trzeba go wywodzić z wielu przepisów (także ustawy o ochronie praw lokatorów, gminnym zasobie mieszkaniowym). Zdaniem Trybunału Konstytucyjnego „podstawy prawnej działania organu władzy publicznej nie powinna stanowić rozczłonkowana norma, konstruowana na podstawie kilku przepisów prawnych” (wyrok z 4 grudnia 2007, sygn. K 26/05). Trybunał uznał za konieczne zasygnalizowanie Sejmowi tych uchybień legislacyjnych, zwłaszcza że skierowana do gminy norma, której dotyczy orzeczenie TK, nie zawiera pewnych szczegółowych elementów, np. na jaki okres gmina winna „wskazać” tymczasowe pomieszczenie ([link=http://www.rp.pl/aktyprawne/orzecznictwo/orzeczenie.spr?id=271115]postanowienie TK z 4 marca 2008 r. sygn. akt S 2/08[/link]).

[b]Minął ponad rok, a Sejm nie doprecyzował przepisów. [/b] Jednak dziś należy zastanowić się nad całą instytucją egzekucji z nieruchomości ponownie. Ustawodawca powinien poważnie przemyśleć swobodne przekazanie podmiotom prywatnym kompetencji weryfikacji spełnienia warunków ustawowych do przeprowadzenia eksmisji. Jeśli bowiem ustawodawca ogłasza, że z przyczyn humanitarnych rezygnuje z eksmisji na bruk, to nie może oddawać wierzycielom prawa do samodzielnej oceny wykonania obowiązku ustawowego jakim jest zapewnienie pomieszczenia tymczasowego. Jest to bowiem odłożenie eksmisji na bruk w czasie w dodatku ze zdwojonym naruszeniem godności człowieka, chronionej przez Konstytucję (art. 30): oprócz faktycznej eksmisji na bruk, państwo zapewnia, że prawo takiej eksmisji nie przewiduje i że państwo chroni dłużników przed nią.

Żeby rzeczywiście wyeliminować eksmisję na bruk z polskiego prawa, należy przemyśleć szereg bardzo ważnych szczegółów. Po pierwsze - czy kompetencja i obowiązek zapewniania pomieszczeń tymczasowych nie powinien spoczywać wyłącznie na gminie? Owszem, nie ułatwi to procedury egzekucyjnej, jednak albo eliminujemy eksmisję na bruk albo zwiększamy uprawnienia wierzycieli. Należy w takim przypadku przewidzieć prawo do odszkodowania dla wierzycieli za okres, w którym nie zapewniono pomieszczenia tymczasowego podobnie jak przewidują to przepisy w przypadku lokali socjalnych. Po drugie należy precyzyjnie określić status takiego pomieszczenia. Czy pomieszczenie może pochodzić z mieszkaniowego zasobu gminy, czy istnieje obowiązek podpisywania umów najmu, na czas oznaczony lub nieoznaczony? Jaki czynsz może nakładać gmina, czy dłużnik może czynsz odpracować, czy gmina może odstąpić od naliczania czynszu, by nie pogłębiać księgowych strat w budżecie, iloma pomieszczeniami tymczasowymi powinna dysponować gmina, czy gminny mogą świadczyć sobie usługi w postaci zapewniania pomieszczeń tymczasowych? Należy oczywiście liczyć się z faktem, że koszty utrzymania osób w pomieszczeniach tymczasowych w przypadku ich trwałej niezdolności do samodzielnego życia poniesie koniec końców gmina. [b]Konieczny jest zatem szerszy program państwowy, który będzie przewidywał środki na rzeczywistą walkę z bezdomnością, na programy społeczne oraz budownictwo socjalne. Przeciwdziałać bezdomności najskuteczniej może bowiem wspólnota samorządowa.[/b]

To oczywiście droga bardzo trudna i wymagająca dużych nakładów finansowych. Jednak gdy ustawodawca deklaruje odejście od eksmisji na bruk należy oczekiwać narzędzi prawnych, które przełożą deklarację na rzeczywistość. Obecne przepisy dotyczące eksmisji są przykładem prawa mętnego, niedopowiedzianego w najistotniejszych kwestiach. Z pozycji aksjologicznej można mówić o hipokryzji ustawodawcy, która narusza elementarne zasady demokratycznego państwa prawa. Przepisy kodeksu postępowania cywilnego przenoszą bowiem odpowiedzialność za wyrzucanie ludzi z mieszkań z instytucji państwa na podmioty prywatne przy pełnej akceptacji państwa. Art. 75 Konstytucji RP: [i]Władze publiczne prowadzą politykę sprzyjającą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych obywateli, w szczególności przeciwdziałają bezdomności, wspierają rozwój budownictwa socjalnego oraz popierają działania obywateli zmierzające do uzyskania własnego mieszkania.[/i]

[srodtytul][i]Seweryn Chwałek[/i][/srodtytul]

Po umieszczeniu w wyszukiwarce internetowej terminu „pomieszczenie tymczasowe” na pierwszej stronie pojawia się oferta firmy, która w ramach świadczonych usług doradztwa w sprawach wykonania wyroków eksmisyjnych, zapewnia wierzycielom pomieszczenia tymczasowe niezbędne do przeprowadzenia eksmisji.

Zapotrzebowanie na takie usługi kreują przepisy o egzekucji z nieruchomości. Komornik nie może bowiem wstrzymać czynności opróżnienia lokalu, jeżeli wierzyciel wskaże pomieszczenie tymczasowe dla dłużnika – tak stanowi art. 1046 ust 5 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=42FD105E3A8E88F7B14EC570BA472277?id=70930]kodeksu postępowania cywilnego (kpc)[/link].

Pozostało 92% artykułu
Opinie Prawne
Marek Isański: Można przyspieszyć orzekanie NSA w sprawach podatkowych zwykłych obywateli
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Prawne
Maciej Gawroński: Za 30 mln zł rocznie Komisja będzie nakładać makijaż sztucznej inteligencji
Opinie Prawne
Wojciech Bochenek: Sankcja kredytu darmowego to kolejny koszmar sektora bankowego?
Opinie Prawne
Tomasz Pietryga: Sędziowie 13 grudnia, krótka refleksja
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Prawne
Rok rządu Donalda Tuska. "Zero sukcesów Adama Bodnara"