Według art. 38 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A76E8DB76B88C0726DBDE375A8EF7039?id=77990]konstytucji[/link] Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia.
W preambule [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=86057]konwencji o prawach dziecka (DzU z 1991 r. nr 120, poz. 526)[/link] podkreśla się, że „dziecko dla pełnego i harmonijnego rozwoju swojej osobowości powinno wychowywać się w środowisku rodzinnym, w atmosferze szczęścia, miłości i zrozumienia”. Jest oczywiste, że chodzi tu przede wszystkim o środowisko naturalne dziecka. Jeżeli jest ono pozbawione opieki rodzicielskiej, to – jak słusznie stanowi art. 72 ust. 2 konstytucji – przysługuje mu prawo do opieki i pomocy władz publicznych.
To konstytucyjne prawo dotyczy m.in. dziecka pozostawionego w „oknie życia”, tj. w miejscu, w którym porzucenie dziecka nie tylko nie zagraża jego życiu, ale więcej – stwarza możliwość udzielenia mu należytej ochrony.
[srodtytul]Rodzice nieznani[/srodtytul]
Oczywistą konsekwencją pozostawienia dziecka w „oknie życia” jest to, iż jego rodzice nie są znani. Zachodzi więc konieczność ustanowienia dla takiego dziecka opieki prawnej i powołania opiekuna oraz sporządzenia aktu urodzenia.