Do podstawowych usług komunalnych należy zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków. Ze względu na wagę tych usług dla mieszkańców oraz na naturalny monopol dostawców tych usług sfera ta jest bardzo szczegółowo regulowana, a także analizowana przez organy ochrony konkurencji i konsumentów.
Przepisy ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t.j. Dz. U. z 2006 r., nr 123. poz. 858, z późn zm.) – zwanej dalej ustawą, w dużym stopniu mają charakter ochronny – zabezpieczający słabszą stronę stosunku zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków. Ustawa definiuje zakres stosownych umów w tym zakresie (zarówno w zakresie esentialia negotti, jak i elementów informacyjnych zawartych w tych umowach), jak i zasad tworzenia taryf stosowanych do rozliczeń za te usługi. Ustawodawca określa także sposób rozliczeń za poszczególne usługi, przy czym regulacja ustawowa w tym zakresie jest uzupełniania także w aktach wykonawczych. Wydaje się jednak, że nie zawsze regulacje te są spójne i wątpliwości budzi, czy rzeczywiście zabezpieczają one interes konsumenta.
Problematyczny pomiar
Z tej perspektywy szczególnie interesująca jest kwestia rozliczeń za zbiorowe odprowadzanie ścieków, w sytuacji gdy konsument ma własne ujęcie wody.
Zgodnie z art. 27 ust. 4 ustawy, ilość odprowadzonych ścieków ustala się na podstawie wskazań urządzeń pomiarowych (w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 15 ustawy urządzenie pomiarowe to przyrząd pomiarowy mierzący ilość odprowadzanych ścieków, znajdujący się na przyłączu kanalizacyjnym, przy czym – na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy koszty jego nabycia, zainstalowania i utrzymania ponosi odbiorca usług). W przypadku braku takich urządzeń pomiarowych ilość odprowadzonych ścieków ustala się, zgodnie z art. 27 ust. 5 ustawy, na podstawie pisemnej umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków, zawartej między przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a odbiorcą usług – jako równą ilości wody pobranej lub określonej w tej umowie. Ilość wody dostarczonej do nieruchomości ustala się natomiast na podstawie wskazań wodomierza głównego, a w przypadku jego braku – w oparciu o przeciętne normy zużycia wody (art. 27 ust. 1 ustawy). Istnieje też możliwość uwzględnienia w rozliczeniach ilości wody bezpowrotnie zużytej i nie odprowadzonej do systemu kanalizacyjnego, ale jest to możliwe jedynie , gdy wielkość tego zużycia ustalona jest na postawie dodatkowego wodomierza, przy, odmiennie niż przypadku wodomierza głównego, instaluje się go na koszt odbiorcy usług, a nie przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego (art. 27 ust. 6 w zw. z art. 15 ust. 3 ustawy).
Normy przeciętnego zużycia wody ustala minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej w drodze rozporządzenia, na podstawie art. 27 ust. 3 ustawy. Na podstawie tej delegacji Minister Infrastruktury wydał rozporządzenie z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. nr 8, poz. 70), w którym określono przeciętne normy zużycia wody dla poszczególnych grup odbiorców, stanowiące podstawę ustalania ilości pobranej wody w razie braku wodomierza głównego.