Reklama
Rozwiń
Reklama

VAT: Kratka droższa. Lepiej kupić zwykłe auto osobowe

Dla podatników, którzy planują zakup aut firmowych, lepsze może się okazać odsunięcie tego w czasie i nabycie zwykłej osobówki.

Publikacja: 18.12.2013 08:33

Od 1 stycznia 2014 r. przestaną obowiązywać dotychczasowe przepisy dotyczące ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów i paliwa. Zamiast tego zaczną obowiązywać art. 86a i art. 88a ustawy. Przepisy te można – nieco anegdotycznie – nazwać krótką historią kratki w Polsce. Regulacje te przejściowo przywracają  wszelkie możliwości odliczania VAT od samochodów, które obowiązywały od 30 kwietnia 2004 r. Wracają zatem zarówno samochody-lisaki, których ładowność była oparta na tzw. wzorze Lisaka, jak i samochody-kratki, tj. o ładowności ponad 500 kg.

Można się w związku z tym spotkać z coraz częstszymi zapowiedziami dilerów dotyczącymi korzystnych ofert nabycia samochodów z kratką. Sugerują oni przy tym, że należałoby się pospieszyć, aby zdążyć skorzystać z tej wyjątkowej możliwości przed zmianą przepisów.

Nie wydaje się jednak, by faktycznie należało się tak spieszyć i dać się ponieść emocjom.  Nowe przepisy specjalne, które będą obowiązywać od 1 kwietnia 2014 r. bądź od 1 lipca 2014 r., kiedy to UE wyda decyzję pozwalającą Polsce na wprowadzenie nowego środka specjalnego, niemal na pewno będą pozwalać na odliczanie pełnego podatku od wszystkich samochodów, nawet zwykłych osobówek. Oczywiście takich, których podatnik zamierza używać wyłącznie do celów działalności.

Jeśli zatem przedsiębiorca planuje zakupić samochód firmowy, to być może lepszym rozwiązaniem jest poczekanie i kupienie zwykłego samochodu osobowego w kwietniu czy lipcu. W razie przeznaczenia tego pojazdu tylko na działalność będzie można odliczyć cały VAT – zarówno od nabycia auta, jak i od późniejszych zakupów paliwa.

To może być rozwiązanie znacznie lepsze niż zapewne dużo droższa i mniej praktyczna „kratka".

Reklama
Reklama

Autor jest radcą prawnym, doradcą podatkowym, wspólnikiem w kancelarii EOL

Od 1 stycznia 2014 r. przestaną obowiązywać dotychczasowe przepisy dotyczące ograniczeń w odliczaniu VAT od samochodów i paliwa. Zamiast tego zaczną obowiązywać art. 86a i art. 88a ustawy. Przepisy te można – nieco anegdotycznie – nazwać krótką historią kratki w Polsce. Regulacje te przejściowo przywracają  wszelkie możliwości odliczania VAT od samochodów, które obowiązywały od 30 kwietnia 2004 r. Wracają zatem zarówno samochody-lisaki, których ładowność była oparta na tzw. wzorze Lisaka, jak i samochody-kratki, tj. o ładowności ponad 500 kg.

Reklama
Opinie Prawne
Jacek Dubois: To znamienne, że PiS nie dystansuje się od Ziobry i jego zastępców
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Walka idzie o awanse sędziów
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Czy prezydent zawetuje ustawę o KRS? Niekoniecznie
Opinie Prawne
Patrycja Pobideł, Mariusz Ulman: Czas na „plan S”, czyli zróbmy to sami
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Opinie Prawne
Sławomir Wikariak: Najmniej sensowna praca świata
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama