Nowy rok szkolny dla uczniów ostatniej klasy szkoły średniej zakończy się maturą 2016. To ostatni dzwonek, by wyciągnąć wnioski z tegorocznych egzaminów z języka polskiego, które ponownie wykazały wady formuły egzaminacyjnej.
Praktykowanie nowych zasad (z 2015 roku) matury z języka polskiego grozi zatraceniem idei szkoły. Gdyby chodziło wyłącznie o regulaminy czy wyniki, można by patrzeć w przyszłość z optymizmem, ale sprawa jest znacznie większej wagi. Kolejne pomysły Centralnej Komisji Egzaminacyjnej godzą w cel kształcenia i wychowywania na średnim poziomie edukacji.
Misja szkoły
Zgodnie z modnym dziś bagatelizowaniem wartości minionych epok powszechnie obśmiewa się przekonanie, że szkoła pełni misję. A to prowadzi do odebrania jej kluczowej roli w kulturze.
Misję szkoły setki lat temu określili światli humaniści, wyznaczając jej w cywilizowanym społeczeństwie miejsce szczególne. I nic się pod tym względem zmienić nie powinno, jeśli ludziom zależy na sensownym zarządzaniu rzeczywistością. Misja szkoły sprowadza się do pielęgnowania przemyślanego systemu edukacji, a więc takiego, który zabiega o bezwzględne – czyli uniwersalne – utrwalanie wzorców pożądanych postaw społecznych. To wielce niełatwe zadanie – w zmiennym, nieodpowiedzialnym i kapryśnym świecie – wyznacza szkole rolę wyjątkową. Nic nie straciły na aktualności święte słowa Jana Zamoyskiego: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie". W zgiełkliwej rzeczywistości to właśnie szkoła ma możliwość i szansę pozostać opoką – kotwicą wiedzy i autorytetem wychowawczym. Taki jej cel – niezmienny od setek lat – jest w dobie wolnomyślicielskiego internetu absolutnie fundamentalny. Tylko stabilność szkoły podtrzymuje jej sens. Inaczej staje się ona fikcją, formalną instytucją, zwyczajnym pozerstwem.
Egzaminacyjna żonglerka
Egzamin maturalny – składany nie tyle przez uczniów, ile przez świeżo upieczonych absolwentów szkół średnich (naukę kończą w kwietniu, egzaminy składają od maja) – formalnie ma względem szkoły charakter zewnętrzny. Ale to szkoła ma przygotować do matury, której treści odnoszą się do szkolnego programu nauczania. Fizycznie odbywa się ona w macierzystych szkołach abiturientów i przeprowadzają ją nauczyciele pracujący w tych placówkach.