Reklama

Programowanie, kreacja i produkcja – reforma strukturalna TVP

Telewizja publiczna jest w trakcie wprowadzania kompleksowych zmian strukturalnych, których potrzebowała od lat i dopiero teraz się ich doczekała.

Publikacja: 30.04.2018 18:02

Reforma jest jednym z najważniejszych przedsięwzięć zainicjowanych przez obecny zarząd spółki. Wprowadzane zmiany mają docelowo poprawić ofertę programową TVP tak, aby audycje były bardziej atrakcyjne i lepiej dopasowane do potrzeb i oczekiwań widzów.

Główne obszary objęte reformą to programowanie, odbudowa wewnętrznej kreacji i produkcji.

Najważniejszym działaniem dotyczącym programowania będzie przekształcenie Biura Koordynacji Programowej w Biuro Programowe, które otrzyma status jednostki nadrzędnej. Nowopowstałe ciało przejmie część kompetencji głównych anten i ma skonsolidować zarządzanie budżetem programowym. Wszystko po to, by oferta anten publicznego nadawcy w jak największym stopniu odpowiadała oczekiwaniom poszczególnych grup widowni i zwiększały udział rynkowy TVP. Oferty anten głównych zamiast konkurować ze sobą, jak to często było dotąd, będą się wzajemnie uzupełniały i lepiej konkurowały ze stacjami komercyjnymi.

Wyodrębniony i szczególnie wzmocniony został także obszar kreacji poprzez utworzenie: Agencji Kreacji Teatru, Agencji Kreacji Filmu i Serialu, Agencji Publicystyki Dokumentu i Audycji Społecznych, Agencji Kreacji Rozrywki, Agencji Kreacji Oprawy i Reklamy, których specjalizacja gatunkowa odpowiada specyfice działalności twórców współpracujących z TVP. Agencje mają kreować i produkować „kontent" programowy w obrębie poszczególnych gatunków telewizyjnych. Agencje Kreacji otrzymają narzędzia aby samodzielnie wyprodukować gotowe audycje zamówione przez Biuro Programowe. W tym celu zatrudniać będą oprócz twórców i dziennikarzy również producentów oraz kierowników produkcji. Przypomnijmy, że od jakiegoś czasu funkcjonują już utworzone w ramach tej reformy: Agencja Kreacji Filmu i Seriali oraz Agencja Kreacji Teatru, efekty pracy których są już widoczne na antenach TVP. Agencje wesprze Biuro Handlu i Współpracy Międzynarodowej, które zyska nowe kompetencje. Będzie m.in. inicjować i kierować do nich ważne z punktu widzenia przychodowości licencyjne audycje telewizyjne w celu ich sformatowania na potrzeby polskiego widza. TVP potrzebuje zmiany organizacji i strategii, aby tworzyć własne formaty telewizyjne zamiast nadal kupować zagraniczne, co od wielu lat odbywało się często przy pomocy pośredników i firm producenckich.

W wyniku reformy TVP planuje w jak największym stopniu wykorzystać własne zasoby produkcyjne. Agencja Produkcji Telewizyjnej zmieni swój charakter i zostanie przekształcona w Ośrodek Usług Produkcyjnych, świadczący usługi realizacyjno-techniczne Agencjom Kreacji TVP i kontrahentom zewnętrznym. Celem jest podniesienie kompetencji w zakresie świadczonych usług, odtworzenie, modernizacja i lepsze wykorzystanie majątku produkcyjnego Telewizji Polskiej oraz wzrost dyspozycyjności i konkurencyjności kosztowej. Aby przyspieszyć standaryzację modeli organizacji produkcji w poszczególnych Agencjach Kreacji oraz kosztów powtarzalnych składowych usług produkcyjnych, w strukturze TVP pojawiło się dodatkowo Biuro Negocjacji i Nadzoru. Poza bieżąca analizą, nadzorem nad kosztami i negocjacjami w zakresie produkcji będzie także odpowiadało za proces standaryzacji usług, cen, struktur produkcyjnych, umów itp., który ma wesprzeć planowane na najbliższe lata wdrożenia informatycznego systemu zarządzania produkcją, którego w TVP nigdy dotąd nie było.

Reklama
Reklama

Co istotne, kierunek zmian jest zbieżny z oczekiwaniami pracowników spółki. Docelowo bowiem reforma ma pozwolić na pełniejsze wykorzystanie ich potencjału i doświadczenia zawodowego poprzez postawienie na pomysły autorskie, rozwijane w TVP. Pozwoli to zwiększyć transparentność i konkurencyjność przy jednoczesnym zwiększeniu szans na rozwój zawodowy kadr. Rozdzielenie sfery programowej od kreatywnej pozwoli jasno ukształtować ścieżki kariery zawodowej w kierunku analitycznego marketingowym i selekcjonerskim lub w kierunkach twórczych. Wszystkie te zmiany mają wzmocnić pozycję TVP i sprawić, ze będzie ona dysponowała najlepszą ofertą programów, konsekwentnie dostarczającą treści misyjne oraz skutecznie konkurującą z nadawcami komercyjnymi.

- Marek Kwasowiec, dyrektor Biura Strategii i Projektów TVP.

Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Opinie Ekonomiczne
Gorynia, Hardt, Kośny, Kwarciński, Urbaniec: Ekonomia zamiast polaryzacji
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czy Polska wyjdzie z Unii?
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Opinie Ekonomiczne
Marta Postuła: Fabryki AI, czyli gdzie i jak powstaje infrastruktura sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama