Jednostki samorządu terytorialnego są największym inwestorem w polskim sektorze publicznym. Ich wydatki ponaddwukrotnie przekraczają te z budżetu państwa. Jednak w porównaniu z samorządami w krajach starej Unii w polskich występuje wciąż pokaźna luka infrastrukturalna.
Finansując inwestycje, samorządy korzystają ze środków zewnętrznych – pożyczek, obligacji i kredytów długoterminowych. Konieczność zaciągania długu wynika po pierwsze z ogromnej skali potrzeb, po drugie z zapewnienia przez JST odpowiedniego poziomu współfinansowania projektów unijnych.
Plan finansowy Narodowego Programu Spójności (narodowych strategicznych ram odniesienia) na lata 2008 – 2013 przewiduje 11,86 mld euro (w cenach z 2004 r.) z krajowych pieniędzy publicznych na współfinansowanie projektów funduszami strukturalnymi i Funduszem Spójności, z czego połowę ma zapewnić budżet państwa, a połowę – jednostki samorządu terytorialnego. Dla samorządów oznacza to konieczność zapewnienia współfinansowania na średniorocznym poziomie przekraczającym 3 mld zł rocznie, czyli odpowiadającym nakładom na współfinansowanie w rekordowym pod tym względem 2006 r.
Zarządzanie długiem staje się jednym z najważniejszych elementów gospodarki finansowej i zarządzania finansowego w JST. Od stopnia efektywności zarządzania długiem zależy nie tylko rzeczywisty koszt obsługi zadłużenia – coraz bardziej istotny dla budżetów JST – lecz także sama możliwość pozyskania środków pożyczkowych w odpowiedniej wielkości i odpowiednim czasie. Analiza dotychczasowych doświadczeń polskich samorządów wskazuje jednak, że jakość zarządzania długiem pozostaje na dosyć niskim poziomie.
Można wyróżnić kilka podstawowych dziedzin zarządzania długiem, których poprawa mogłaby zasadniczo się przyczynić do wzmocnienia konkurencyjnej pozycji samorządów jako uczestników rynku kapitałowego: wieloletnie planowanie finansowe, organizację procesu zarządzania długiem i stosowanie „technicznych” narzędzi zarządzania. Wśród JST efektywnie zarządzających długiem dominują miasta na prawach powiatu. Najlepiej opracowują wieloletnie plany finansowe oraz wieloletnie plany inwestycyjne – na okres powyżej siedmiu lat.