Reklama

Autostrady czy bezrobotni: w co lepiej inwestować?

A gdyby zamiast na autostrady, wydawać więcej na bezrobotnych? To nie koniecznie musiałby być głupi ruch

Publikacja: 15.06.2012 16:51

Autostrady czy bezrobotni: w co lepiej inwestować?

Foto: ROL

Ponieważ podważanie dogmatów wydaje mi ćwiczeniem bardzo korzystnym dla zdrowia, może nawet bardziej niż jazda na rowerze, postanowiłem dziś spróbować podważyć jeden dogmat. A przynajmniej z lektury prasy wnioskuję, że jest to coś na rodzaj dogmatu.

Chodzi o przekonanie, że lepiej wydawać pieniądze publiczne na inwestycje niż na cele socjalne, np. bezrobotnych. Inwestycje zwiększają potencjał gospodarki, zaś wydatki socjalne tylko zniechęcają ludzi do pracy – powiadają mądre głowy. Ale czy rzeczywiście tak jest? Możliwe, nie chce totalnie temu zaprzeczać, ale zasieję małe ziarnko wątpliwości.

Zacznę od przytoczenia kilku wniosków z badań. Otóż wiele studiów pokazuje, że osoby długotrwale bezrobotne tracą swój potencjał (są mniej produktywne). Co więcej, w przypadku osób wchodzących na rynek pracy, start z pozycji bezrobotnego obniża życiowe wynagrodzenie nawet o 30 proc. (badania NBP).Ponieważ wynagrodzenie jest średnio wprost związane z produktywnością, więc łatwo zauważyć, o ile zmniejsza się produktywność całej masy młodych ludzi, którzy wchodzą na rynek pracy w okresie spowolnienia lub kryzysu.

Gdyby zamiast miliarda złotych na autostradę wydać miliard na ulgi podatkowe dla firm, które zatrudniają młodych ludzi, jaki byłby efekt? Nie można wykluczyć, że dodatkowa korzyści dla gospodarki ze wzrostu produktywności młodych ludzi byłaby większa niż z autostrady.

A teraz inne badanie, pokazujące problem z nieco innej strony. Są badania, które pokazują, że zbyt szybkie znajdowanie pracy przez bezrobotnego może być ... nieoptymalne (badania Raja Chetty'ego z Harvardu). Dlaczego? Bo kiedy chce on na gwałt znaleźć pracę, nie lokuje optymalnie swoich talentów i ambicji, ląduje w miejscu, gdzie jego produktywność nie będzie najlepiej wykorzystana. Gdyby zatem zamiast 0,5 miliarda złotych na autostradę, przeznaczyć tę kwotę na zasiłki dla OKREŚLONYCH grup bezrobotnych? Czy możemy być pewni, że to będzie zły ruch?

Reklama
Reklama

Gdyby postawić te proste pytania przed grupą ekonomistów, mogliby pewnie debatować całą noc. Ważny wniosek jest jednak taki, że współczesne badania mikroekonomiczne pozwalają na rozstrzyganie wielu małych problemów zupełnie abstrahując od wielkich acz przestarzałych idei gospodarczych, które zajmują głowy zbyt wielu ludziom. Nie twierdzę, że w polskich warunkach inwestycja w bezrobotnych na pewno jest lepsza niż w autostrady – postawiłem tylko pytanie. Takich pytań warto stawiać dużo więcej, zamiast rozważać nad przewagami państwa lub rynku.

Opinie Ekonomiczne
Paweł Rożyński: Europa staje się najbezpieczniejszym cmentarzem innowacji
Opinie Ekonomiczne
Nowa geografia kapitału: jak 2025 r. przetasował rynki akcji i dług?
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof A. Kowalczyk: Druga Japonia i inne zasadzki statystyki
Opinie Ekonomiczne
Nie wysokość, ale jakość. Dlaczego polskie podatki szkodzą gospodarce?
Opinie Ekonomiczne
Cezary Szymanek: Dwa lata rządu Tuska. Czas na strategię, euro z Brukseli to za mało
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama