Przede wszystkim nasze działania są rozproszone. Mamy program drogi zaufania, który jest programem edukacyjnym . Montujemy coraz więcej radarów, by karać na przekraczanie prędkości, działamy więc represyjnie. Niewiele, niestety, się zmienia w programie szkolenia i egzaminowania kierowców. Jednak nawet kierowca, który jedzie zgodnie z przepisami ma prawo popełnić błąd. Wizja zero zakłada, że droga powinna takie błędy wybaczać i nie karać za nie śmiercią bądź kalectwem. Najczęstszy błąd, wynikający ze zmęczenia czy rozkojarzenia, to zjechanie z pasa ruchu drogowego, zarówno na pas przeciwległy jak i poza drogę. W Polsce to około 20% zdarzeń drogowych. W ubiegłym roku na naszych drogach zginęło ok. 4,2 tys. osób. Zakładając wyposażenie drogi w najnowocześniejsze oznakowanie pasa ruchu drogowego oraz właściwe, bezpieczne bariery drogowe, oraz osłony energochłonne, w idealnej sytuacji, około 800 zdarzeń śmiertelnych można byłoby uniknąć.
Jak infrastruktura jest na polskich drogach?
Bariery crash testowane, czyli sprawdzone i bezpieczne dla użytkowników dróg zaczęły być w Polsce stosowane dwa lata temu, po przyjęciu przez Polskę dyrektywy unijnej zobowiązującej do tego.
Nowe drogi, projektowane w chwili obecnej i w przyszłości będą musiały być wyposażone w tego typu urządzenia. Inwestycje realizowane w chwili obecnej oraz ukończone w roku bieżącym i poprzednim, najczęściej, są wyposażone w bariery starego typu. Biorąc pod uwagę, że firmy wygrywały przetargi oferując bardzo niskie ceny, najczęściej wybierały opcje najtańszego wyposażenia dopuszczonego przez specyfikację techniczną.
Były przypadki, kiedy wykonawcy zwracali się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z propozycją zastąpienia starych rozwiązań nowymi, ale nie znam przypadku w którym GDDKiA wyraziłaby na to zgodę, jeśli wiązało się to z podniesieniem wartości kontraktu.
W innych krajach Unijnych, które dyrektywę przyjęły znacznie wcześniej, idzie się już o krok dalej i teraz inwestuje się w osłony energochłonne, bezpieczne początki i zakończenia barier oraz słupy oświetleniowe mające zdolność pochłaniania energii zderzenia uderzającego pojazdu.