W USA w latach 30. ubiegłego wieku spodziewana, średnia żywotność największych spółek giełdowych wynosiła około 90 lat. W dzisiejszych czasach żywotność firm jest znacznie krótsza. Wiele z nich zostaje przejętych, zmienia profil działalności lub po prostu bankrutuje z powodu błędnych decyzji strategicznych. Obecnie wiele przedsiębiorstw zbyt późno dostrzega, że ich obecny model biznesowy przestał być konkurencyjny. Tylko ci, którzy potrafią zareagować na zmiany i nowe trendy, mogą osiągnąć sukces i pozostać na rynku.
Branża energetyczna niegdyś była bardzo stabilna, koncerny energetyczne osiągały duże zyski i miały środki na wielkie inwestycje, rynek był bardzo przewidywalny, kwestie środowiskowe miały status drugorzędnych i niewiążących. Dziś wiele uległo zmianie. Zaczęto promować i egzekwować ekologiczne przedsięwzięcia, by przeciwdziałać zmianom klimatycznym. Rozwój energetyki odnawialnej i konsumenckiej sprawiły, że branża przestała być już dostępna tylko dla dużych przedsiębiorstw. Bariery wejścia uległy znacznemu zmniejszeniu. Dziś przeciętny dom jednorodzinny może stać się producentem energii elektrycznej, która może okazać się bardzo konkurencyjna.
Z tego powodu na przestrzeni zaledwie ostatnich kilku lat wycena dużych koncernów energetycznych w całej Europie znacząco spadła.
Polska jako członek Unii Europejskiej również jest zobligowana podążać za trendami klimatycznymi. Nie jest jednak prawdą, że jesteśmy czarną owcą, która nic nie osiągnęła w zakresie ochrony klimatu. Nasz kraj od 1990 roku obniżył emisję CO2 o 30% - więcej niż takie państwa jak Niemcy czy Francja. Spadek ten był głównie spowodowany zanikaniem nierentownych gałęzi przemysłu. Teraz nadszedł czas na bardziej zaawansowane narzędzia wspierające ochronę klimatu.
EDF ma w Polsce bardzo dobrą pozycję rynkową. Aktywa wytwórcze EDF są zlokalizowane w największych miastach, dzięki czemu jesteśmy blisko odbiorców energii elektrycznej oraz ciepła. Nasze produkty powstają w wysokosprawnej kogeneracji, EDF buduje lokalne partnerstwa z miastami oraz stale opracowuje nowe modele biznesowe w sektorze usług okołoenergetycznych. Dzięki temu Grupa EDF w Polsce może stać się istotną częścią transformacji rynku energetycznego.