Reklama

Kolejny budżet Europy: dostosowanie się do nowych realiów

Opowiadając się za ambitnym, dobrze sfinansowanym budżetem UE, Polska może pomóc w zapewnieniu, że Europa pozostanie konkurencyjna, bezpieczna i zjednoczona.

Publikacja: 04.04.2025 11:19

Europa pozostanie konkurencyjna, bezpieczna i zjednoczona

Europa pozostanie konkurencyjna, bezpieczna i zjednoczona

Foto: Cyril Marcilhacy/Bloomberg

Globalny krajobraz szybko się zmienia, Stany Zjednoczone wycofują się ze swojej powojennej roli, a Rosja kontynuuje agresję przeciwko Ukrainie, zagrażając bezpieczeństwu Europy. Unia Europejska odegrała kluczową rolę w zapewnieniu trwałego pokoju na swoim terytorium i musi kontynuować tę misję, dostosowując się do nowych realiów.

Bezpieczeństwo jest podstawą dobrobytu, modelu społecznego i konkurencyjności Unii oraz istotnym filarem jej geopolitycznej pozycji. Obecny wieloletni budżet UE przeznacza nieco ponad 1 procent na obronę – zaledwie 14,6 miliarda euro dla 27 państw członkowskich w okresie siedmiu lat – to kwota znacznie poniżej potrzeb. W obliczu rosnących zagrożeń bezpieczeństwa, w tym hybrydowych ataków ze strony Rosji i innych reżimów autokratycznych, UE musi zwiększyć swoje zbiorowe bezpieczeństwo, w tym cyberbezpieczeństwo.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Opinie Ekonomiczne
Piotr Arak: Jaki będzie kolejny kryzys gospodarczy?
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Opinie Ekonomiczne
Prof. Menkes: Wojna o chipy
Opinie Ekonomiczne
Aleksander Chłopecki: Jak ograniczyć szantaż korporacyjny
Opinie Ekonomiczne
Maciej Miłosz: Jak efektywnie inwestować w zbrojeniówkę
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Opinie Ekonomiczne
Jarosław Dąbrowski: Banki rozwoju w erze innowacji
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama