Rz: Odpowiedzialne za transport drogowy Ministerstwo Infrastruktury pozostanie bez Głównej Inspekcji Transportu Drogowego?
Nasze stanowisko jest jednoznaczne: Inspekcja jest niezbędna do kontroli wartego blisko 100 mld zł rynku przewozów samochodowych, na którym działa ponad 160 tys. przedsiębiorstw. Uważamy, że powinna pozostać w strukturach ministerstwa, a nawet zostać wzmocniona. ITD chroni uczciwych przedsiębiorców przed szarą strefą, która nie przestrzega prawa i zaniża stawki, eksploatuje kierowców, nie przestrzega czasu pracy, wykorzystuje niesprawne pojazdy. Z tymi patologiami walczy inspekcja. Jej zadaniem jest także ochrona polskiego rynku i krajowych przedsiębiorców przed zagranicznymi konkurentami, którzy wykonują przewozy bez zezwoleń.
Inspekcja wchłonięta przez policję też będzie walczyła.
Policja ma własne zadania i nawet jeśli wszyscy inspektorzy przejdą do policji, to i tak pozostaje pytanie o sprawność takiej służby. Policja, wypełniając priorytetowe dla siebie zadania, np. pościg za przestępcą, skoncentruje wszystkie siły na tym odcinku, a kontrola transportu zejdzie na drugi plan.
Warto zwrócić uwagę, że nawet zrzeszenia przewoźników protestują przeciwko likwidacji GITD, bo wiedzą, że bez tej służby rynek nie będzie właściwie chroniony przed nieuczciwymi graczami. Rolą tej służby jest także ochrona dróg przed zniszczeniem przez przeciążone pojazdy.