Tysiące nowych miejsc

Sławomir Wróblewski, wydawca katalogu obiektów konferencyjnych „MeetingsPoland.pl”

Publikacja: 30.04.2009 01:02

Sławomir Wróblewski

Sławomir Wróblewski

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: Przez dziesięć lat katalog ukazywał się jako „Konferencje w Polsce”. Teraz ma nowy tytuł.[/b]

Sławomir Wróblewski*: Katalog „Konferencje”, uznawany za prawdziwą encyklopedię branży konferencyjno-kongresowej, jest najdłużej, bo od 1998 r., wydawaną i najobszerniejszą publikacją w tym zakresie nie tylko w Polsce, ale i w całym naszym regionie Europy. Wydawany jest w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Od roku 2009 r. nosi tytuł „MeetingsPoland.pl”. Pod tą nazwą jest także strona internetowa z wyszukiwarką pozwalającą na dobranie obiektu. Katalog dociera do 30 tysięcy odbiorców. Przez

11 lat zaprezentowało się w nim blisko 550 hoteli i centrów konferencyjnych oraz ponad 200 firm wspierających organizację spotkań biznesowych, nie tylko z Polski. W nowym wydaniu na 2009 r. wprowadziliśmy m.in. po raz pierwszy prezentacje firm eventowych. Wszelkie formy aktywności i integracji zespołowej, w tym tzw. outdoor lub imprezy zielone, są coraz bardziej popularne.

[b]Jak zmienia się polska branża konferencyjna?[/b]

Branża spotkań zajmuje się różnymi przedsięwzięciami: kongresami, konferencjami, seminariami, targami, promocjami produktowymi, imprezami masowymi, koncertami, festiwalami, programami motywacyjnymi (incentive), obecnie modny jest jeszcze termin eventy. To już dużo więcej niż dawna turystyka biznesowa. W pełni zasadne staje się używanie popularnej na świecie nazwy przemysł spotkań (meeting industry). Liczbę podmiotów gospodarczych związanych z tą branżą w Polsce szacować już należy na kilka tysięcy, a liczbę osób zawodowo w niej aktywnych – na co najmniej 10 – 15 tys.

[b]Czy Polska jest atrakcyjnym krajem dla obcokrajowców?[/b]

W 2007 r. dla ponad 28 proc. osób przybywających do Polski z zagranicy podstawowym celem pobytu w naszym kraju były interesy i sprawy służbowe. To chyba jedyny segment turystyki, w którym nastąpił wzrost (o 1,9 proc. w porównaniu z 2006 r.). Dopiero na drugim miejscu plasuje się typowa turystyka. Podobnie było w zeszłym roku. Goście chętnie wybierają Warszawę, Kraków, Wrocław, Gdańsk, Poznań, Bydgoszcz i Toruń.

[b]Czy mamy dobre zaplecze, by przyjąć zagranicznych przedsiębiorców i zorganizować u nas kongresy, spotkania biznesowe?[/b]

Wciąż za mało jest dużych sal, w których można zorganizować tego typu imprezy. Ale w prawie każdym nowo budowanym hotelu powstają sale konferencyjne lub są wydzielone centra handlowe. Polskę czekają wielkie wydarzenia międzynarodowe, m.in. Rok Chopinowski w 2010 r., prezydencja Polski w Unii Europejskiej w 2011 r., Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, wydarzenia związane z nominacją Europejskiej Stolicy Kultury w 2016 r. W związku z budową Stadionu Narodowego w Warszawie zapowiedziano powstanie nowego centrum kongresowego na 8 tys. miejsc i hali widowiskowej na 12 tys. Oprócz tego w ramach przygotowań do Euro w stolicy ma powstać ponad 100 hoteli, moteli i pensjonatów, oferujących 80 tys. miejsc noclegowych. Obecnie w stolicy jest 167 obiektów bazy noclegowej z około 30 tys. miejsc, przy czym w hotelach o wyższym standardzie jedynie ponad 10 tys., a tylko takie można brać pod uwagę dla imprez kongresowych.

[b]Promujecie najlepsze obiekty konferencyjne. Kto ma szansę na zaistnienie na liście „Top Ten”?[/b]

Listy tworzone są od kilku lat. Spośród kilkuset firm w Polsce wybieranych jest po dziesięć wzorcowych firm w różnych kategoriach. Miejsca w rankingu „Top Ten” nie można kupić. Listy wstępnych rekomendacji przygotowuje redakcja katalogu wespół z reprezentacją branży, czyli Stowarzyszeniem Konferencje i Kongresy w Polsce, Polish Prestige Hotels oraz Convention Bureaus. Następnie listy poddawane są ocenie internautów. Laureaci dostają certyfikaty, którymi później często się chwalą przed gośćmi. Listy tegorocznych laureatów zamieszczone są na stronie internetowej

[link=http://www.meetingspoland.pl]www.meetingspoland.pl[/link]

[i]*Sławomir Wróblewski jest sekretarzem generalnym Stowarzyszenia Konferencje i Kongresy w Polsce, członkiem Rady Polskiej Organizacji Turystycznej kadencji 2009 – 2011, właścicielem Biura Konferencji i Doradztwa Turystyki Biznesowej Meetings Management.[/i]

[b]Rz: Przez dziesięć lat katalog ukazywał się jako „Konferencje w Polsce”. Teraz ma nowy tytuł.[/b]

Sławomir Wróblewski*: Katalog „Konferencje”, uznawany za prawdziwą encyklopedię branży konferencyjno-kongresowej, jest najdłużej, bo od 1998 r., wydawaną i najobszerniejszą publikacją w tym zakresie nie tylko w Polsce, ale i w całym naszym regionie Europy. Wydawany jest w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Od roku 2009 r. nosi tytuł „MeetingsPoland.pl”. Pod tą nazwą jest także strona internetowa z wyszukiwarką pozwalającą na dobranie obiektu. Katalog dociera do 30 tysięcy odbiorców. Przez

Pozostało 85% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację