Dziesięć wschodzących gwiazd polskiego biznesu

Nie brakuje pań, które bez parytetów robią imponujące europejskie kariery. Dowodzi tego tegoroczny ranking gwiazd „Rz"

Publikacja: 08.03.2012 02:43

Dziesięć wschodzących gwiazd polskiego biznesu

Foto: ROL

Agniesz­ka Or­łow­ska,pre­zes Glo­bal­ne­go Cen­trum Biz­ne­so­we­go Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu

Od stycz­nia te­go ro­ku kie­ru­je Glo­bal­nym Cen­trum Biz­ne­so­wym Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu, jed­nym z naj­więk­szych cen­trów usług biz­ne­so­wych w Pol­sce, któ­re za­trud­nia już po­nad dwa ty­sią­ce osób. Ka­rie­rę w spół­ce, w któ­rej pra­cu­je od pię­ciu lat, za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. za­rzą­dza­nia wie­dzą i roz­wo­ju pra­cow­ni­ków w re­gio­nie EMEA (Eu­ro­pa, Bli­ski Wschód i Afry­ka). Przez ostat­ni rok zdo­by­wa­ła glo­bal­ne do­świad­cze­nie, ko­or­dy­nu­jąc usłu­gi re­ali­zo­wa­ne na kil­ku kon­ty­nen­tach dla jed­ne­go z głów­nych klien­tów wro­cław­skie­go cen­trum. Prak­ty­kę me­ne­dżer­ską Agniesz­ka Or­łow­ska zdo­by­ła już wcze­śniej; przed przyj­ściem do HP przez sie­dem lat by­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych i człon­kiem za­rzą­du w Wab­co Pol­ska. Ab­sol­went­ka mar­ke­tin­gu i za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym we Wro­cła­wiu i po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi ­łą­czy ka­rie­rę z obo­wiąz­ka­mi ma­my dwój­ki dzie­ci – awans na fo­tel sze­fa GBS HP do­sta­ła wkrót­ce po po­wro­cie z urlo­pu ma­cie­rzyń­skie­go po uro­dze­niu cór­ki.

—a.b.

Agniesz­ka Świer­giel, pre­zes i dy­rek­tor ge­ne­ral­na Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska

– Płeć nie ma zna­cze­nia w ro­bie­niu ka­rie­ry – uwa­ża 39-let­nia sze­fo­wa gra­cza nu­mer trzy na ryn­ku pa­pie­ro­sów. Jej zda­niem li­czą się wia­ra w sie­bie, pra­co­wi­tość oraz pa­sja. Im­pe­rial To­bac­co jest fir­mą, w któ­rej szkla­ny su­fit nie ist­nie­je. Na cze­le kon­cer­nu, do któ­rego na­le­ży spół­ka kie­ro­wa­na przez Świer­giel, stoi Ali­son Co­oper. Pa­nie pia­stu­ją ta­kże po­ło­wę z sze­ściu klu­czo­wych sta­no­wisk dy­rek­tor­skich w Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska. An­na Kacz­kow­ska­-Do­naj od­po­wia­da za fi­nan­se, Gra­ży­na So­ko­łow­ska za spra­wy kor­po­ra­cyj­ne i praw­ne, a An­na Dę­bic­ka­-Ra­siak per­so­nal­ne. Na­to­miast na cze­le Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska Ma­nu­fac­tu­ring (daw­ne­go Al­ta­di­su) stoi Ka­ta­rzy­na Wo­liń­ska. Świer­giel zo­sta­ła pre­ze­sem Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska w 2010 r., 15 lat po tym, gdy za­czę­ła pra­cę w fir­mie ja­ko spe­cja­li­sta ds. księ­go­wo­ści. Ukończyła zarządzanie na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym w Po­zna­niu. Ma 12-let­nią cór­kę We­ro­ni­kę. Uwa­ża, że naj­wa­żniej­sze jest to, aby za­cho­wać rów­no­wa­gę mię­dzy ży­ciem słu­żbo­wym a pry­wat­nym.

—b.d.

Mo­ni­ka Rut, pre­zes Co­ty Pol­ska Be­au­ty & Pre­sti­ge

Od paź­dzier­ni­ka 2010 r. kie­ru­je pol­ską spół­ką Co­ty, pią­tą co do wiel­ko­ści spół­ką kon­cer­nu na świe­cie i jed­ną z naj­więk­szych firm ko­sme­tycz­nych w Pol­sce. Pod jej kie­row­nic­twem fir­ma zwięk­szy­ła ryn­ko­we udzia­ły i po­pra­wi­ła wy­ni­ki fi­nan­so­we. Przed awan­sem na sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra ge­ne­ral­ne­go i pre­ze­sa Co­ty Pol­ska Mo­ni­ka Rut przez trzy la­ta by­ła dy­rek­to­rem mar­ke­tin­gu spół­ki, od­po­wia­da­jąc za­rów­no za oba klu­czo­we dzia­ły ko­sme­tycz­ne (Co­ty Be­au­ty i Co­ty Pre­sti­ge), jak i za wdra­ża­nie glo­bal­nych stra­te­gii dla wszyst­kich ma­rek kon­cer­nu na na­szym ryn­ku. Ab­sol­went­ka Wy­ższej Szko­ły Tu­ry­sty­ki i Ho­te­lar­stwa w War­sza­wie pierw­sze do­świad­cze­nia za­wo­do­we zdo­by­wa­ła w glo­bal­nych kon­cer­nach; w dzia­łach sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu Pep­si­co Fo­ods In­ter­na­tio­nal, oraz w Uni­le­ver Pol­ska. W tej drugiej firmie w cią­gu dzie­się­ciu lat pra­cy prze­szła od sta­no­wi­ska asy­sten­ta, a potem  kie­row­ni­ka mar­ke­tin­gu han­dlo­we­go do funk­cji dy­rek­to­ra mar­ke­tin­gu czo­ło­wych ma­rek spo­żyw­czych fir­my (Knorr i Ami­no).

—a.b.

Alek­san­dra Łu­ka­sie­wicz, pre­zes Ho­me Bro­ker

Do­rad­cy Fi­nan­so­wi Karierę rozpoczynała w Open Finance. W błyskawicznym tempie przeszła niemal wszystkie szczeble kariery w spółce Leszka Czarneckiego. Rozpoczęła w kwietniu 2004 r. jako doradca finansowy, by już pod koniec 2007 r. być członkiem zarządu spółki. W lipcu 2009 r. zmieniła barwy i z Open Finance przeniosła się do Home Broker, gdzie zasiadła w zarządzie spółki. W październiku 2009 r. została wybrana przez radę nadzorczą Home Broker do prowadzenia projektu doradztwa finansowego. W tym celu została powołana spółka HB Doradcy Finansowi, na której czele Łukasiewicz stoi do dziś. Oprócz błyskawicznej kariery w Open Finance i Home Broker równie szybko zyskuje uznanie całej branży doradztwa finansowego. Od maja ub.r. jest prezesem rady nadzorczej Związku Firm Doradztwa Finansowego. Z powodzeniem prowadzi również Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku, projekt edukacyjno-biznesowy skierowany do młodych przedsiębiorców.

—prt

Anna Pajuk-Kasprzak, dyrektor GlaxoSmithKline w Serbii

Od 2003 r. związana z GlaxoSmithKline, jedną z wiodących firm farmaceutycznych na świecie działających w oparciu o badania naukowe nad innowacyjnymi lekami i szczepionkami. Karierę rozpoczęła na stanowisku starszego menedżera produktu. Potem pełniła inne funkcje menedżerskie w zakresie marketingu i sprzedaży. We wrześniu 2007 r. została nominowana na stanowisko dyrektora relacji zewnętrznych odpowiedzialnego za obszar PR, refundacji i relacji instytucjonalnych. Na początku 2012 r. awansowała na stanowisko dyrektora generalnego GlaxoSmithKline w Serbii i Czarnogórze. Anna Pajuk-Kasprzak jest absolwentką Wydziału Stomatologii Akademii Medycznej w Lublinie, a także studiów MBA w Lubelskiej Szkole Biznesu. Prywatnie mama dwójki dzieci, a wkrótce trójki, które wychowuje wspólnie z mężem. Jest świetnym przykładem kobiety, która z powodzeniem realizuje się zarówno zawodowo, jak i rodzinnie.

—b.ch.

Agniesz­ka Kieł­ba­siń­ska, czło­nek za­rzą­du Si­gnal Idu­na

W sierp­niu 2011 ro­ku zo­sta­ła po­wo­ła­na do za­rzą­du pol­skich spół­ek SI­GNAL IDU­NA, nie­miec­kiej fir­my ubez­pie­cze­nio­wej. Ka­rie­rę w fir­mie roz­po­czę­ła w 2006 ro­ku, obej­mu­jąc sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra fi­nan­sów i księ­go­wo­ści. Jest je­dy­ną ko­bie­tą w za­rzą­dzie spół­ki, a jej pa­sją są licz­by. W SI­GNAL IDU­NA pro­wa­dzi pro­jek­ty z po­gra­ni­cza fi­nan­sów i IT, pro­po­nu­jąc no­wo­cze­sne roz­wią­za­nia sys­te­mo­we uspraw­nia­ją­ce co­dzien­ną pra­cę. By­ła od­po­wie­dzial­na za wdro­że­nie w fir­mie sys­te­mu SAP oraz pro­ce­su mi­gra­cji da­nych z port­fo­lio do no­wych sys­te­mów. Do jej suk­ce­sów na­le­ży rów­nież wpro­wa­dze­nie w fir­mie me­to­do­lo­gii ABC w za­kre­sie alo­ka­cji kosz­tów. Wcze­śniej pra­co­wa­ła m.in. w Fin­Li­fe Ży­cie oraz SAM­PO. Jej mot­to w biz­ne­sie brzmi: „Wy­obraź so­bie, co chcesz zro­bić, i po po­ro­stu zrób to!", a naj­więk­szą pa­sją poza pracą jest ta­niec jaz­zo­wy. Jest ab­sol­went­ką Wy­ższej Szko­ły Ban­ko­wo­ści i Ubez­pie­czeń w War­sza­wie, po­sia­da ta­kże upraw­nie­nia bie­głe­go re­wi­den­ta.

–zuza

Alek­san­dra Sa­mu­le­wicz, czło­nek za­rzą­du Phi­lip Mor­ris Pol­ska

40-let­nia dy­rek­tor ds. sprze­da­ży li­de­ra pol­skie­go ryn­ku pa­pie­ro­sów wie­rzy, że naj­lep­sze efek­ty w za­rzą­dza­niu pra­cow­ni­ka­mi osią­ga się, in­spi­ru­jąc ich am­bit­ną wi­zją przy­szło­ści i po­zo­sta­wia­jąc im du­żą swo­bo­dę w re­ali­za­cji za­dań. Pra­cu­jąc dla fir­my Phi­lip Mor­ris, z któ­rą zwią­za­na jest od 1996 r., mia­ła wie­le oka­zji do wy­pró­bo­wa­nia tej za­sa­dy. Od dwóch lat za­rzą­dza i ko­or­dy­nu­je pra­cą 350-oso­bo­we­go ze­spo­łu zaj­mu­ją­ce­go się sprze­da­żą w spół­ce Phi­lip Mor­ris Pol­ska. Po­mi­mo kur­cze­nia się le­gal­ne­go ryn­ku pa­pie­ro­sów fir­ma utrzy­mu­je udzia­ły znacz­nie prze­kra­cza­ją­ce 30 proc. Samulewicz za­nim w 2010 r. ro­ku wró­ci­ła do Pol­ski, przez osiem lat pra­co­wa­ła w Phi­lip Mor­ris w Szwaj­ca­rii. Swo­ją ka­rie­rę w cen­tra­li kon­cer­nu za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. kor­po­ra­cyj­nych, a na­stęp­nie w 2002 r. zo­sta­ła me­ne­dże­rem ds. pla­no­wa­nia. W ko­lej­nych la­tach zaj­mo­wa­ła się w kon­cer­nie in­no­wa­cja­mi i pro­duk­ta­mi no­wej ge­ne­ra­cji. Stu­dio­wa­ła an­gli­sty­kę na Uni­wer­sy­te­cie Gdań­skim, po­sia­da też dy­plom IN­SE­AD. Ukoń­czy­ła też kur­sy spe­cja­li­stycz­ne na Uni­wer­sy­te­cie Ha­rvar­da.

—b.d.

Mar­ta Buł­hak, dy­rek­tor HR Biz­nes Part­ne­rów oraz wspar­cia glo­bal­ne­go za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi w Gru­pie He­ine­ken

W stycz­niu te­go ro­ku awan­so­wa­ła na sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra HR Biz­nes Part­ne­rów oraz wspar­cia glo­bal­ne­go za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi (Glo­bal Hu­man Re­so­ur­ces) w am­ster­dam­skiej cen­tra­li Grupy He­ine­ken, naj­więk­sze­go pro­du­cen­ta pi­wa w Eu­ro­pie. Bę­dzie tam wdra­żać no­wą, glo­bal­ną struk­tu­rę HR oraz mo­del HR Biz­nes Part­ne­rów, któ­ry wpro­wa­dzi­ła w na­le­żą­cej do He­ine­ke­na Gru­pie Ży­wiec, gdzie w 2006 r. zo­sta­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych, a rok póź­niej we­szła do za­rzą­du. Ab­sol­went­ka eko­no­mii na Uni­wer­sy­te­cie War­szaw­skim ka­rie­rę w Gru­pie Ży­wiec roz­po­czę­ła w 1997 r. Do­świad­cze­nie me­ne­dżer­skie zdo­by­wa­ła tam m.in. na sta­no­wi­sku kie­row­nika ds. skar­bu czy kie­row­ni­ka ds. łań­cu­cha do­staw. Już ja­ko dy­rek­tor ds. per­so­nal­nych fir­my po­pro­wa­dzi­ła pro­ces two­rze­nia prze­ło­mo­wej stra­te­gii HR  i (jak pod­kre­śla - wraz z ze­spo­łem) sku­tecz­nie prze­pro­wa­dzi­ła in­te­gra­cję 15 spół­ek dys­try­bu­cyj­nych Gru­py Ży­wiec w jed­ną or­ga­ni­za­cję sprze­da­ży i dys­try­bu­cji.

—a.b.

Ali­cja Ko­le­śnik, dy­rek­tor han­dlo­wy sie­ci Bie­dron­ka

Sta­no­wi­sko ob­ję­ła 2 stycz­nia 2012 r. W por­tu­gal­skiej fir­mie Je­ro­ni­mo Mar­tins, do któ­rej na­le­ży Bie­dron­ka, naj­więk­sza sieć han­dlo­wa w Pol­sce, pra­cu­je od 1997 r. Za­czy­na­ła w dzia­le za­ku­pów ja­ko pro­duct li­ne ma­na­ger. Po ro­ku awan­so­wa­ła na sta­no­wi­sko ca­te­go­ry ma­na­ger, a w 1999 r. zo­sta­ła star­szym ma­na­ge­rem. W 2004 r. po raz ko­lej­ny awan­so­wa­ła już na sta­no­wi­sko ca­te­go­ry di­rec­tor. W 2009 r. zo­sta­ła dy­rek­to­rem ge­ne­ral­nym spół­ki za­leż­nej Je­ro­ni­mo Mar­tins – Bli­ska, któ­ra otwierała ap­teki. Na tym sta­no­wi­sko pra­co­wa­ła bez­po­śred­nio przed awan­sem na dy­rek­to­ra han­dlo­we­go Bie­dron­ki. Jej po­przed­nik To­masz Wa­li­gór­ski wy­je­chał do Por­tu­ga­lii do pra­cy w cen­tra­li Je­ro­ni­mo Mar­tins. Ali­cja Ko­le­śnik jest ab­sol­wen­tem po­znań­skie­go Uni­wer­sy­te­tu Eko­no­micz­ne­go, w 2001 r. ukoń­czyła też stu­dia MBA na Not­tin­gham Bu­si­ness Scho­ol. Ukoń­czy­ła również wie­le szko­leń me­ne­dżer­skich, m.in. na Ha­rvard Bu­si­ness Scho­ol (stra­te­gie kon­su­menc­kie) czy exe­cu­ti­ve MBA w Ca­na­dian In­ter­na­tio­nal Ma­na­ge­ment In­sti­tu­te.

—pm

An­na Za­rzyc­ka-Rze­pec­ka, wi­ce­pre­zes Proj­przem

W stycz­niu te­go ro­ku za­ję­ła fo­tel wi­ce­pre­ze­sa spół­ki dzia­ła­ją­cej w bra­nży sys­te­mów prze­ła­dun­ko­wych i kon­struk­cji sta­lo­wych. Do Projprzemu prze­szła z Lu­ba­wy, w któ­rej by­ła człon­kiem za­rzą­du i dy­rek­to­rem fi­nan­so­wym. An­na Za­rzyc­ka­-Rze­pec­ka by­ła pierw­szą ko­bie­tą, któ­ra peł­ni­ła funk­cję pre­ze­sa w Za­kła­dach Che­micz­nych Za­chem (gru­pa Ciech). Pod jej rzą­da­mi prze­pro­wa­dzo­no re­struk­tu­ry­za­cję, po któ­rej spół­ka li­czą­ca 1,2 tys. pra­cow­ni­ków za­no­to­wa­ła naj­wy­ższy zysk netto w hi­sto­rii (120 mln zł). By­ła od­po­wie­dzial­na za zre­ali­zo­wa­nie pa­kie­tu inwestycyjnego o war­to­ści 150 mln zł, a ta­kże li­kwi­da­cję zo­bo­wią­zań prze­ter­mi­no­wa­nych sza­co­wa­nych na 80 mln zł. Ka­rie­rę za­wo­do­wą roz­po­czę­ła w Kra­jo­wej Spół­ce Cu­kro­wej ja­ko dy­rek­tor wy­dzia­łu kon­tro­lin­gu i ana­liz eko­no­micz­nych. Ab­sol­went­ka Wy­dzia­łu Na­uk Eko­no­micz­nych i Za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Mi­ko­ła­ja Ko­per­ni­ka w To­ru­niu, po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia w Aka­de­mii Eko­no­micz­nej w Po­zna­niu oraz exe­cu­ti­ve MBA na Aka­de­mii Le­ona Koź­miń­skie­go w War­sza­wie. Ma 35 lat.

—dmk

Agniesz­ka Or­łow­ska,pre­zes Glo­bal­ne­go Cen­trum Biz­ne­so­we­go Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu

Od stycz­nia te­go ro­ku kie­ru­je Glo­bal­nym Cen­trum Biz­ne­so­wym Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu, jed­nym z naj­więk­szych cen­trów usług biz­ne­so­wych w Pol­sce, któ­re za­trud­nia już po­nad dwa ty­sią­ce osób. Ka­rie­rę w spół­ce, w któ­rej pra­cu­je od pię­ciu lat, za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. za­rzą­dza­nia wie­dzą i roz­wo­ju pra­cow­ni­ków w re­gio­nie EMEA (Eu­ro­pa, Bli­ski Wschód i Afry­ka). Przez ostat­ni rok zdo­by­wa­ła glo­bal­ne do­świad­cze­nie, ko­or­dy­nu­jąc usłu­gi re­ali­zo­wa­ne na kil­ku kon­ty­nen­tach dla jed­ne­go z głów­nych klien­tów wro­cław­skie­go cen­trum. Prak­ty­kę me­ne­dżer­ską Agniesz­ka Or­łow­ska zdo­by­ła już wcze­śniej; przed przyj­ściem do HP przez sie­dem lat by­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych i człon­kiem za­rzą­du w Wab­co Pol­ska. Ab­sol­went­ka mar­ke­tin­gu i za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym we Wro­cła­wiu i po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi ­łą­czy ka­rie­rę z obo­wiąz­ka­mi ma­my dwój­ki dzie­ci – awans na fo­tel sze­fa GBS HP do­sta­ła wkrót­ce po po­wro­cie z urlo­pu ma­cie­rzyń­skie­go po uro­dze­niu cór­ki.

Pozostało 88% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska