Dziesięć wschodzących gwiazd polskiego biznesu

Nie brakuje pań, które bez parytetów robią imponujące europejskie kariery. Dowodzi tego tegoroczny ranking gwiazd „Rz"

Publikacja: 08.03.2012 02:43

Dziesięć wschodzących gwiazd polskiego biznesu

Foto: ROL

Agniesz­ka Or­łow­ska,pre­zes Glo­bal­ne­go Cen­trum Biz­ne­so­we­go Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu

Od stycz­nia te­go ro­ku kie­ru­je Glo­bal­nym Cen­trum Biz­ne­so­wym Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu, jed­nym z naj­więk­szych cen­trów usług biz­ne­so­wych w Pol­sce, któ­re za­trud­nia już po­nad dwa ty­sią­ce osób. Ka­rie­rę w spół­ce, w któ­rej pra­cu­je od pię­ciu lat, za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. za­rzą­dza­nia wie­dzą i roz­wo­ju pra­cow­ni­ków w re­gio­nie EMEA (Eu­ro­pa, Bli­ski Wschód i Afry­ka). Przez ostat­ni rok zdo­by­wa­ła glo­bal­ne do­świad­cze­nie, ko­or­dy­nu­jąc usłu­gi re­ali­zo­wa­ne na kil­ku kon­ty­nen­tach dla jed­ne­go z głów­nych klien­tów wro­cław­skie­go cen­trum. Prak­ty­kę me­ne­dżer­ską Agniesz­ka Or­łow­ska zdo­by­ła już wcze­śniej; przed przyj­ściem do HP przez sie­dem lat by­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych i człon­kiem za­rzą­du w Wab­co Pol­ska. Ab­sol­went­ka mar­ke­tin­gu i za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym we Wro­cła­wiu i po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi ­łą­czy ka­rie­rę z obo­wiąz­ka­mi ma­my dwój­ki dzie­ci – awans na fo­tel sze­fa GBS HP do­sta­ła wkrót­ce po po­wro­cie z urlo­pu ma­cie­rzyń­skie­go po uro­dze­niu cór­ki.

—a.b.

Agniesz­ka Świer­giel, pre­zes i dy­rek­tor ge­ne­ral­na Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska

– Płeć nie ma zna­cze­nia w ro­bie­niu ka­rie­ry – uwa­ża 39-let­nia sze­fo­wa gra­cza nu­mer trzy na ryn­ku pa­pie­ro­sów. Jej zda­niem li­czą się wia­ra w sie­bie, pra­co­wi­tość oraz pa­sja. Im­pe­rial To­bac­co jest fir­mą, w któ­rej szkla­ny su­fit nie ist­nie­je. Na cze­le kon­cer­nu, do któ­rego na­le­ży spół­ka kie­ro­wa­na przez Świer­giel, stoi Ali­son Co­oper. Pa­nie pia­stu­ją ta­kże po­ło­wę z sze­ściu klu­czo­wych sta­no­wisk dy­rek­tor­skich w Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska. An­na Kacz­kow­ska­-Do­naj od­po­wia­da za fi­nan­se, Gra­ży­na So­ko­łow­ska za spra­wy kor­po­ra­cyj­ne i praw­ne, a An­na Dę­bic­ka­-Ra­siak per­so­nal­ne. Na­to­miast na cze­le Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska Ma­nu­fac­tu­ring (daw­ne­go Al­ta­di­su) stoi Ka­ta­rzy­na Wo­liń­ska. Świer­giel zo­sta­ła pre­ze­sem Im­pe­rial To­bac­co Pol­ska w 2010 r., 15 lat po tym, gdy za­czę­ła pra­cę w fir­mie ja­ko spe­cja­li­sta ds. księ­go­wo­ści. Ukończyła zarządzanie na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym w Po­zna­niu. Ma 12-let­nią cór­kę We­ro­ni­kę. Uwa­ża, że naj­wa­żniej­sze jest to, aby za­cho­wać rów­no­wa­gę mię­dzy ży­ciem słu­żbo­wym a pry­wat­nym.

—b.d.

Mo­ni­ka Rut, pre­zes Co­ty Pol­ska Be­au­ty & Pre­sti­ge

Od paź­dzier­ni­ka 2010 r. kie­ru­je pol­ską spół­ką Co­ty, pią­tą co do wiel­ko­ści spół­ką kon­cer­nu na świe­cie i jed­ną z naj­więk­szych firm ko­sme­tycz­nych w Pol­sce. Pod jej kie­row­nic­twem fir­ma zwięk­szy­ła ryn­ko­we udzia­ły i po­pra­wi­ła wy­ni­ki fi­nan­so­we. Przed awan­sem na sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra ge­ne­ral­ne­go i pre­ze­sa Co­ty Pol­ska Mo­ni­ka Rut przez trzy la­ta by­ła dy­rek­to­rem mar­ke­tin­gu spół­ki, od­po­wia­da­jąc za­rów­no za oba klu­czo­we dzia­ły ko­sme­tycz­ne (Co­ty Be­au­ty i Co­ty Pre­sti­ge), jak i za wdra­ża­nie glo­bal­nych stra­te­gii dla wszyst­kich ma­rek kon­cer­nu na na­szym ryn­ku. Ab­sol­went­ka Wy­ższej Szko­ły Tu­ry­sty­ki i Ho­te­lar­stwa w War­sza­wie pierw­sze do­świad­cze­nia za­wo­do­we zdo­by­wa­ła w glo­bal­nych kon­cer­nach; w dzia­łach sprze­da­ży i mar­ke­tin­gu Pep­si­co Fo­ods In­ter­na­tio­nal, oraz w Uni­le­ver Pol­ska. W tej drugiej firmie w cią­gu dzie­się­ciu lat pra­cy prze­szła od sta­no­wi­ska asy­sten­ta, a potem  kie­row­ni­ka mar­ke­tin­gu han­dlo­we­go do funk­cji dy­rek­to­ra mar­ke­tin­gu czo­ło­wych ma­rek spo­żyw­czych fir­my (Knorr i Ami­no).

—a.b.

Alek­san­dra Łu­ka­sie­wicz, pre­zes Ho­me Bro­ker

Do­rad­cy Fi­nan­so­wi Karierę rozpoczynała w Open Finance. W błyskawicznym tempie przeszła niemal wszystkie szczeble kariery w spółce Leszka Czarneckiego. Rozpoczęła w kwietniu 2004 r. jako doradca finansowy, by już pod koniec 2007 r. być członkiem zarządu spółki. W lipcu 2009 r. zmieniła barwy i z Open Finance przeniosła się do Home Broker, gdzie zasiadła w zarządzie spółki. W październiku 2009 r. została wybrana przez radę nadzorczą Home Broker do prowadzenia projektu doradztwa finansowego. W tym celu została powołana spółka HB Doradcy Finansowi, na której czele Łukasiewicz stoi do dziś. Oprócz błyskawicznej kariery w Open Finance i Home Broker równie szybko zyskuje uznanie całej branży doradztwa finansowego. Od maja ub.r. jest prezesem rady nadzorczej Związku Firm Doradztwa Finansowego. Z powodzeniem prowadzi również Inkubator Przedsiębiorczości Idea Banku, projekt edukacyjno-biznesowy skierowany do młodych przedsiębiorców.

—prt

Anna Pajuk-Kasprzak, dyrektor GlaxoSmithKline w Serbii

Od 2003 r. związana z GlaxoSmithKline, jedną z wiodących firm farmaceutycznych na świecie działających w oparciu o badania naukowe nad innowacyjnymi lekami i szczepionkami. Karierę rozpoczęła na stanowisku starszego menedżera produktu. Potem pełniła inne funkcje menedżerskie w zakresie marketingu i sprzedaży. We wrześniu 2007 r. została nominowana na stanowisko dyrektora relacji zewnętrznych odpowiedzialnego za obszar PR, refundacji i relacji instytucjonalnych. Na początku 2012 r. awansowała na stanowisko dyrektora generalnego GlaxoSmithKline w Serbii i Czarnogórze. Anna Pajuk-Kasprzak jest absolwentką Wydziału Stomatologii Akademii Medycznej w Lublinie, a także studiów MBA w Lubelskiej Szkole Biznesu. Prywatnie mama dwójki dzieci, a wkrótce trójki, które wychowuje wspólnie z mężem. Jest świetnym przykładem kobiety, która z powodzeniem realizuje się zarówno zawodowo, jak i rodzinnie.

—b.ch.

Agniesz­ka Kieł­ba­siń­ska, czło­nek za­rzą­du Si­gnal Idu­na

W sierp­niu 2011 ro­ku zo­sta­ła po­wo­ła­na do za­rzą­du pol­skich spół­ek SI­GNAL IDU­NA, nie­miec­kiej fir­my ubez­pie­cze­nio­wej. Ka­rie­rę w fir­mie roz­po­czę­ła w 2006 ro­ku, obej­mu­jąc sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra fi­nan­sów i księ­go­wo­ści. Jest je­dy­ną ko­bie­tą w za­rzą­dzie spół­ki, a jej pa­sją są licz­by. W SI­GNAL IDU­NA pro­wa­dzi pro­jek­ty z po­gra­ni­cza fi­nan­sów i IT, pro­po­nu­jąc no­wo­cze­sne roz­wią­za­nia sys­te­mo­we uspraw­nia­ją­ce co­dzien­ną pra­cę. By­ła od­po­wie­dzial­na za wdro­że­nie w fir­mie sys­te­mu SAP oraz pro­ce­su mi­gra­cji da­nych z port­fo­lio do no­wych sys­te­mów. Do jej suk­ce­sów na­le­ży rów­nież wpro­wa­dze­nie w fir­mie me­to­do­lo­gii ABC w za­kre­sie alo­ka­cji kosz­tów. Wcze­śniej pra­co­wa­ła m.in. w Fin­Li­fe Ży­cie oraz SAM­PO. Jej mot­to w biz­ne­sie brzmi: „Wy­obraź so­bie, co chcesz zro­bić, i po po­ro­stu zrób to!", a naj­więk­szą pa­sją poza pracą jest ta­niec jaz­zo­wy. Jest ab­sol­went­ką Wy­ższej Szko­ły Ban­ko­wo­ści i Ubez­pie­czeń w War­sza­wie, po­sia­da ta­kże upraw­nie­nia bie­głe­go re­wi­den­ta.

–zuza

Alek­san­dra Sa­mu­le­wicz, czło­nek za­rzą­du Phi­lip Mor­ris Pol­ska

40-let­nia dy­rek­tor ds. sprze­da­ży li­de­ra pol­skie­go ryn­ku pa­pie­ro­sów wie­rzy, że naj­lep­sze efek­ty w za­rzą­dza­niu pra­cow­ni­ka­mi osią­ga się, in­spi­ru­jąc ich am­bit­ną wi­zją przy­szło­ści i po­zo­sta­wia­jąc im du­żą swo­bo­dę w re­ali­za­cji za­dań. Pra­cu­jąc dla fir­my Phi­lip Mor­ris, z któ­rą zwią­za­na jest od 1996 r., mia­ła wie­le oka­zji do wy­pró­bo­wa­nia tej za­sa­dy. Od dwóch lat za­rzą­dza i ko­or­dy­nu­je pra­cą 350-oso­bo­we­go ze­spo­łu zaj­mu­ją­ce­go się sprze­da­żą w spół­ce Phi­lip Mor­ris Pol­ska. Po­mi­mo kur­cze­nia się le­gal­ne­go ryn­ku pa­pie­ro­sów fir­ma utrzy­mu­je udzia­ły znacz­nie prze­kra­cza­ją­ce 30 proc. Samulewicz za­nim w 2010 r. ro­ku wró­ci­ła do Pol­ski, przez osiem lat pra­co­wa­ła w Phi­lip Mor­ris w Szwaj­ca­rii. Swo­ją ka­rie­rę w cen­tra­li kon­cer­nu za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. kor­po­ra­cyj­nych, a na­stęp­nie w 2002 r. zo­sta­ła me­ne­dże­rem ds. pla­no­wa­nia. W ko­lej­nych la­tach zaj­mo­wa­ła się w kon­cer­nie in­no­wa­cja­mi i pro­duk­ta­mi no­wej ge­ne­ra­cji. Stu­dio­wa­ła an­gli­sty­kę na Uni­wer­sy­te­cie Gdań­skim, po­sia­da też dy­plom IN­SE­AD. Ukoń­czy­ła też kur­sy spe­cja­li­stycz­ne na Uni­wer­sy­te­cie Ha­rvar­da.

—b.d.

Mar­ta Buł­hak, dy­rek­tor HR Biz­nes Part­ne­rów oraz wspar­cia glo­bal­ne­go za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi w Gru­pie He­ine­ken

W stycz­niu te­go ro­ku awan­so­wa­ła na sta­no­wi­sko dy­rek­to­ra HR Biz­nes Part­ne­rów oraz wspar­cia glo­bal­ne­go za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi (Glo­bal Hu­man Re­so­ur­ces) w am­ster­dam­skiej cen­tra­li Grupy He­ine­ken, naj­więk­sze­go pro­du­cen­ta pi­wa w Eu­ro­pie. Bę­dzie tam wdra­żać no­wą, glo­bal­ną struk­tu­rę HR oraz mo­del HR Biz­nes Part­ne­rów, któ­ry wpro­wa­dzi­ła w na­le­żą­cej do He­ine­ke­na Gru­pie Ży­wiec, gdzie w 2006 r. zo­sta­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych, a rok póź­niej we­szła do za­rzą­du. Ab­sol­went­ka eko­no­mii na Uni­wer­sy­te­cie War­szaw­skim ka­rie­rę w Gru­pie Ży­wiec roz­po­czę­ła w 1997 r. Do­świad­cze­nie me­ne­dżer­skie zdo­by­wa­ła tam m.in. na sta­no­wi­sku kie­row­nika ds. skar­bu czy kie­row­ni­ka ds. łań­cu­cha do­staw. Już ja­ko dy­rek­tor ds. per­so­nal­nych fir­my po­pro­wa­dzi­ła pro­ces two­rze­nia prze­ło­mo­wej stra­te­gii HR  i (jak pod­kre­śla - wraz z ze­spo­łem) sku­tecz­nie prze­pro­wa­dzi­ła in­te­gra­cję 15 spół­ek dys­try­bu­cyj­nych Gru­py Ży­wiec w jed­ną or­ga­ni­za­cję sprze­da­ży i dys­try­bu­cji.

—a.b.

Ali­cja Ko­le­śnik, dy­rek­tor han­dlo­wy sie­ci Bie­dron­ka

Sta­no­wi­sko ob­ję­ła 2 stycz­nia 2012 r. W por­tu­gal­skiej fir­mie Je­ro­ni­mo Mar­tins, do któ­rej na­le­ży Bie­dron­ka, naj­więk­sza sieć han­dlo­wa w Pol­sce, pra­cu­je od 1997 r. Za­czy­na­ła w dzia­le za­ku­pów ja­ko pro­duct li­ne ma­na­ger. Po ro­ku awan­so­wa­ła na sta­no­wi­sko ca­te­go­ry ma­na­ger, a w 1999 r. zo­sta­ła star­szym ma­na­ge­rem. W 2004 r. po raz ko­lej­ny awan­so­wa­ła już na sta­no­wi­sko ca­te­go­ry di­rec­tor. W 2009 r. zo­sta­ła dy­rek­to­rem ge­ne­ral­nym spół­ki za­leż­nej Je­ro­ni­mo Mar­tins – Bli­ska, któ­ra otwierała ap­teki. Na tym sta­no­wi­sko pra­co­wa­ła bez­po­śred­nio przed awan­sem na dy­rek­to­ra han­dlo­we­go Bie­dron­ki. Jej po­przed­nik To­masz Wa­li­gór­ski wy­je­chał do Por­tu­ga­lii do pra­cy w cen­tra­li Je­ro­ni­mo Mar­tins. Ali­cja Ko­le­śnik jest ab­sol­wen­tem po­znań­skie­go Uni­wer­sy­te­tu Eko­no­micz­ne­go, w 2001 r. ukoń­czyła też stu­dia MBA na Not­tin­gham Bu­si­ness Scho­ol. Ukoń­czy­ła również wie­le szko­leń me­ne­dżer­skich, m.in. na Ha­rvard Bu­si­ness Scho­ol (stra­te­gie kon­su­menc­kie) czy exe­cu­ti­ve MBA w Ca­na­dian In­ter­na­tio­nal Ma­na­ge­ment In­sti­tu­te.

—pm

An­na Za­rzyc­ka-Rze­pec­ka, wi­ce­pre­zes Proj­przem

W stycz­niu te­go ro­ku za­ję­ła fo­tel wi­ce­pre­ze­sa spół­ki dzia­ła­ją­cej w bra­nży sys­te­mów prze­ła­dun­ko­wych i kon­struk­cji sta­lo­wych. Do Projprzemu prze­szła z Lu­ba­wy, w któ­rej by­ła człon­kiem za­rzą­du i dy­rek­to­rem fi­nan­so­wym. An­na Za­rzyc­ka­-Rze­pec­ka by­ła pierw­szą ko­bie­tą, któ­ra peł­ni­ła funk­cję pre­ze­sa w Za­kła­dach Che­micz­nych Za­chem (gru­pa Ciech). Pod jej rzą­da­mi prze­pro­wa­dzo­no re­struk­tu­ry­za­cję, po któ­rej spół­ka li­czą­ca 1,2 tys. pra­cow­ni­ków za­no­to­wa­ła naj­wy­ższy zysk netto w hi­sto­rii (120 mln zł). By­ła od­po­wie­dzial­na za zre­ali­zo­wa­nie pa­kie­tu inwestycyjnego o war­to­ści 150 mln zł, a ta­kże li­kwi­da­cję zo­bo­wią­zań prze­ter­mi­no­wa­nych sza­co­wa­nych na 80 mln zł. Ka­rie­rę za­wo­do­wą roz­po­czę­ła w Kra­jo­wej Spół­ce Cu­kro­wej ja­ko dy­rek­tor wy­dzia­łu kon­tro­lin­gu i ana­liz eko­no­micz­nych. Ab­sol­went­ka Wy­dzia­łu Na­uk Eko­no­micz­nych i Za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Mi­ko­ła­ja Ko­per­ni­ka w To­ru­niu, po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia w Aka­de­mii Eko­no­micz­nej w Po­zna­niu oraz exe­cu­ti­ve MBA na Aka­de­mii Le­ona Koź­miń­skie­go w War­sza­wie. Ma 35 lat.

—dmk

Agniesz­ka Or­łow­ska,pre­zes Glo­bal­ne­go Cen­trum Biz­ne­so­we­go Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu

Od stycz­nia te­go ro­ku kie­ru­je Glo­bal­nym Cen­trum Biz­ne­so­wym Hew­lett-Pac­kard we Wro­cła­wiu, jed­nym z naj­więk­szych cen­trów usług biz­ne­so­wych w Pol­sce, któ­re za­trud­nia już po­nad dwa ty­sią­ce osób. Ka­rie­rę w spół­ce, w któ­rej pra­cu­je od pię­ciu lat, za­czę­ła od sta­no­wi­ska me­ne­dże­ra ds. za­rzą­dza­nia wie­dzą i roz­wo­ju pra­cow­ni­ków w re­gio­nie EMEA (Eu­ro­pa, Bli­ski Wschód i Afry­ka). Przez ostat­ni rok zdo­by­wa­ła glo­bal­ne do­świad­cze­nie, ko­or­dy­nu­jąc usłu­gi re­ali­zo­wa­ne na kil­ku kon­ty­nen­tach dla jed­ne­go z głów­nych klien­tów wro­cław­skie­go cen­trum. Prak­ty­kę me­ne­dżer­ską Agniesz­ka Or­łow­ska zdo­by­ła już wcze­śniej; przed przyj­ściem do HP przez sie­dem lat by­ła dy­rek­to­rem ds. per­so­nal­nych i człon­kiem za­rzą­du w Wab­co Pol­ska. Ab­sol­went­ka mar­ke­tin­gu i za­rzą­dza­nia na Uni­wer­sy­te­cie Eko­no­micz­nym we Wro­cła­wiu i po­dy­plo­mo­wych stu­diów z za­rzą­dza­nia za­so­ba­mi ludz­ki­mi ­łą­czy ka­rie­rę z obo­wiąz­ka­mi ma­my dwój­ki dzie­ci – awans na fo­tel sze­fa GBS HP do­sta­ła wkrót­ce po po­wro­cie z urlo­pu ma­cie­rzyń­skie­go po uro­dze­niu cór­ki.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Ropa, dolary i krew
Opinie Ekonomiczne
Bogusław Chrabota: Przesadzamy z OZE?
Opinie Ekonomiczne
Wysoka moralność polskich firm. Chciejstwo czy rzeczywistość?
Opinie Ekonomiczne
Handlowy wymiar suwerenności strategicznej Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Czekanie na zmianę pogody