Gliwice pokonały Bochum

Każdy z kolejnych szefów Opla chwalił fabrykę w Gliwicach. I każdy z nich obiecywał, że za jakość pracy zostanie wynagrodzona kolejnymi modelami do produkcji. Teraz po raz kolejny te obietnice zostały spełnione

Publikacja: 17.05.2012 20:36

Danuta Walewska

Danuta Walewska

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Rys Ryszard Waniek

W czwartek General Motors przyznał w nagrodę Gliwicom produkcję nowego modelu - Astry V, która będzie produkowana od 2015 roku. I to w czasach, kiedy w Europie jest nadwyżka mocy i nadprodukcja aut.

Sukces polskiego Opla jest jednocześnie porażką niemieckich fabryk. Bo o produkcję nowej astry niemieccy związkowcy zabiegali najgłośniej. Głównie grożąc i domagając się podwyżek, które uzasadniali korzyściami dla niemieckiej gospodarki. Teraz wiadomo, że Gliwice otrzymały szansę na rozwój i nowe miejsca pracy, na co zasłużyły, a niemieckie Bochum wypadnie z mapy fabryk Opla, kiedy przestanie obowiązywać porozumienie związki - zarząd z 2009 roku.

Niemieccy związkowcy zawsze byli żywo zainteresowani tym, co dzieje się w polskim Oplu. Zdarzało się, że namawiali polskich kolegów z Gliwic, żeby strajkowali, broniąc sprawy pracowników Ruesslesheim i Bochum. Jednak w tym wypadku  polska solidarność rzadko sięgała tak daleko.

Teraz z inwestycją w produkcję najnowszego modelu Astry General Motors łącznie zainwestuje w Polsce miliard euro. Jeśli wziąć pod uwagę zwiększone dostawy komponentów od miejscowych producentów, to i miejsc pracy, i innych korzyści będzie znacznie więcej. Tylko niestety trzeba żałować, że wtedy, na początku lat 90., kiedy Amerykanie chcieli kupić żerańską FSO, polskie władze pod naciskiem kierownictwa FSO wybrały koreańskiego inwestora Daewoo, bo - jak przekonywano - lepiej rokował.

Okazało się, że te rokowania, nie mówiąc o transferze technologii, nie wypaliły, a historia zatoczyła koło. Daewoo zostało przejęte przez General Motors i nazwa zniknęła z rynku. Koreańskie fabryki produkują chevrolety, które pewnie także będą produkowane w Gliwicach. Szkoda tylko FSO, która cały czas prowadzi jakieś negocjacje.

A mogło być tak pięknie, także na Żeraniu. Dobrze, że choć pracownicy Gliwic mają się z czego cieszyć, tym bardziej iż doskonale wiadomo, że decyzja centrali nie jest przypadkowa.

W czwartek General Motors przyznał w nagrodę Gliwicom produkcję nowego modelu - Astry V, która będzie produkowana od 2015 roku. I to w czasach, kiedy w Europie jest nadwyżka mocy i nadprodukcja aut.

Sukces polskiego Opla jest jednocześnie porażką niemieckich fabryk. Bo o produkcję nowej astry niemieccy związkowcy zabiegali najgłośniej. Głównie grożąc i domagając się podwyżek, które uzasadniali korzyściami dla niemieckiej gospodarki. Teraz wiadomo, że Gliwice otrzymały szansę na rozwój i nowe miejsca pracy, na co zasłużyły, a niemieckie Bochum wypadnie z mapy fabryk Opla, kiedy przestanie obowiązywać porozumienie związki - zarząd z 2009 roku.

Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację