Jak Unilever ocenia polski rynek i koniunkturę w naszym regionie? Czy w kolejnych miesiącach należy się spodziewać ożywienia gospodarczego?
Jestem pozytywnie nastawiony odnośnie perspektywy dla polskiego rynku. Chociaż widzimy u konsumentów nacisk na cenę produktów, a niektóre kategorie mają czasami gorsze okresy, myślę, że rynek w którym działamy będzie rosnąć. Dalszy wzrost zależy też oczywiście od wzrostu PKB.
Czy grupa obserwuje wzrost kosztów działalności na rynkach, na których działa?
Widzimy wzrost kosztów operacyjnych, ale w tym samym czasie stale poprawiamy naszą efektywność i tym samym ograniczamy nasze koszty - głównie dzięki działaniom związanym z realizacją Planu „Życie w sposób zrównoważony". Jak wiemy, rynek FMCG jest bardzo dynamiczny np. w obszarze zmian kosztów surowców. Z drugiej strony nasze skupienie na zrównoważonym rozwoju pomaga nam ograniczać koszty wynikające z naszej działalności. Od 2008 roku poprawiamy naszą eko-efektywność produkcji i oprócz tego, że zmniejszyliśmy zużycie energii, wody i emisję odpadów, globalnie oszczędziliśmy ponad 300 milionów euro.
Jaki odsetek globalnych obrotów stanowią przychody z rynków wschodzących? Czy ten odsetek będzie rósł?