Na ile ostatni kryzys gospodarczy zmienił rynek spożywczy w Polsce?
Simon Smith:
Kryzys ekonomiczny z ostatnich lat odcisnął swoje piętno na większości europejskich rynków. Jego skutki są widoczne także w Polsce, mimo że uniknęła recesji. Badania rynkowe pokazują, że konsumenci stali się bardziej pesymistyczni, jeżeli chodzi o postrzeganie przyszłości. Polacy widzą, że na razie nie doszło do dużego ożywienia w Europie, także w Niemczech powiązanych silnie gospodarczo z Polską. Nakłada się na to deflacja. Obawy budzi także kryzys ukraiński. To wszystko przekłada się na nastroje konsumencie. Kupujący są bardziej ostrożni, jeżeli chodzi o wydatki, np. częściej niż kiedyś przygotowują posiłki w domach.
Jakie są perspektywy?
Na razie obserwujemy spowolnienie wydatków konsumpcyjnych. Jednak w dłuższej czy nawet średniookresowej perspektywie widzimy szanse na dalszy rozwój w Polsce, która w ostatnich latach stała się ósmym największym rynkiem Nestlé w Europie pod względem wielkości sprzedaży.