Reklama

Ścigacz na prąd

Elektryczny samochód rusza po rekord. Przejedzie przez obie Ameryki

Publikacja: 28.05.2010 01:06

SR Zero to jedno z najszybszych aut firmy Radical Sportcars z napędem elektrycznym (fot. RACING GREE

SR Zero to jedno z najszybszych aut firmy Radical Sportcars z napędem elektrycznym (fot. RACING GREEN ENDURANCE)

Foto: Rzeczpospolita

Radical SR Zero pokona drogę nazywaną Pan-American Highway. Zespół Racing Green Endurance złożony ze studentów i absolwentów wydziału inżynierii Imperial College London chce nie tylko sprawdzić konstrukcję auta na długiej trasie, ale także przekonać opinię publiczną o zaletach elektrycznego napędu. Zamierzają złamać stereotyp myślenia o samochodach elektrycznych jako dziwnych pojazdach wlokących się w żółwim tempie po ulicach miast.

[srodtytul]Podwójna pętla[/srodtytul]

W lipcu śmiałkowie rozpoczną podróż długości 26 tys. kilometrów od Prudhoe Bay na północy Alaski do Ushuaia na południowym cyplu Ameryki Południowej. W tej wyjątkowej podróży zespół przejedzie przez kilka stref klimatycznych i spotka różne warunki terenowe od tundry Alaski, wielkich równin USA do tropikalnej dżungli Kolumbii i pustynię Atakama.

– Podróż przez północną i południowa Amerykę to spore wyzwanie z inżynierskiego punktu widzenia. Nie będzie żadnego serwisu, który mógłby przyjść z pomocą w razie awarii – powiedział Alexander Schey, menedżer projektu.

Przed wyjazdem za ocean studenci postanowili odbyć próbę generalną w Wielkiej Brytanii. Bez ładowania baterii objechać dwa razy obwodnicę Londynu, słynną autostradę M25. Dotychczas jedną pętlę autostrady M25 udało się pokonać bez ładowania baterii elektrycznemu autu Tesla.

Reklama
Reklama

– Musimy nasz pojazd dobrze sprawdzić w trudnych warunkach. Dlatego zdecydowaliśmy się na wyczyn na M25. Chcemy na jednym ogniu upiec dwie pieczenie: przeprowadzić ostateczny test SR Zero oraz udowodnić, że jest on najdoskonalszym na świecie pojazdem korzystającym z energii elektrycznej.

[srodtytul]Dwa silniki superauta[/srodtytul]

Inżynierowie wykorzystali nadwozie jednego z najszybszych samochodów świata: SR8 Radical Sportscars. Wyposażyli auto w dwa silniki elektryczne z tyłu pojazdu i zespół najnowocześniejszych baterii litowo-jonowo-fosforowych o pojemności 56 KWh.

Do pierwszej „setki” SR Zero rozpędza się w 7 sekund, prędkość maksymalna to 200 km/ godz. Jedno ładowanie baterii trwa 6 godzin, wystarcza na pokonanie dystansu ok. 400 km. Konstruktorzy szacują, że koszt przebycia jednej mili (ok. 1,6 km) to zaledwie jeden pens (ok. 5 groszy).

– Konieczność ograniczenia emisji dwutlenku węgla nigdy dotąd nie była bardziej nagląca. Aby sprostać wymaganiom rządu, na 2050 rok musimy opracować technologie m.in. konstrukcji samochodów elektrycznych – powiedział prof. Nigel Brandon z Imperial College London. – Niezależnie od tego, iż dla konstruktorów tego superpojazdu jest to ciekawa zabawa, to również dowód, że poziom techniczny konstrukcji samochodów elektrycznych rośnie. Praca w zespole pozwoli przyszłym inżynierom zdobyć niezbędne doświadczenie w dziedzinie, która ma kolosalną przyszłość w przemyśle brytyjskim.

[i]Więcej na temat SR Zero

Reklama
Reklama

[link=http://www.racinggreenendurance.com]www.racinggreenendurance.com[/link][/i]

Radical SR Zero pokona drogę nazywaną Pan-American Highway. Zespół Racing Green Endurance złożony ze studentów i absolwentów wydziału inżynierii Imperial College London chce nie tylko sprawdzić konstrukcję auta na długiej trasie, ale także przekonać opinię publiczną o zaletach elektrycznego napędu. Zamierzają złamać stereotyp myślenia o samochodach elektrycznych jako dziwnych pojazdach wlokących się w żółwim tempie po ulicach miast.

[srodtytul]Podwójna pętla[/srodtytul]

Pozostało jeszcze 83% artykułu
Reklama
Nowe technologie
Podcast „Rzecz w tym”: Czy jesteśmy skazani na bipolarny świat technologiczny?
Nowe technologie
Chińska rewolucja w sztucznej inteligencji. Czy Ameryka traci przewagę?
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Reklama
Reklama