Ścigacz na prąd

Elektryczny samochód rusza po rekord. Przejedzie przez obie Ameryki

Publikacja: 28.05.2010 01:06

SR Zero to jedno z najszybszych aut firmy Radical Sportcars z napędem elektrycznym (fot. RACING GREE

SR Zero to jedno z najszybszych aut firmy Radical Sportcars z napędem elektrycznym (fot. RACING GREEN ENDURANCE)

Foto: Rzeczpospolita

Radical SR Zero pokona drogę nazywaną Pan-American Highway. Zespół Racing Green Endurance złożony ze studentów i absolwentów wydziału inżynierii Imperial College London chce nie tylko sprawdzić konstrukcję auta na długiej trasie, ale także przekonać opinię publiczną o zaletach elektrycznego napędu. Zamierzają złamać stereotyp myślenia o samochodach elektrycznych jako dziwnych pojazdach wlokących się w żółwim tempie po ulicach miast.

[srodtytul]Podwójna pętla[/srodtytul]

W lipcu śmiałkowie rozpoczną podróż długości 26 tys. kilometrów od Prudhoe Bay na północy Alaski do Ushuaia na południowym cyplu Ameryki Południowej. W tej wyjątkowej podróży zespół przejedzie przez kilka stref klimatycznych i spotka różne warunki terenowe od tundry Alaski, wielkich równin USA do tropikalnej dżungli Kolumbii i pustynię Atakama.

– Podróż przez północną i południowa Amerykę to spore wyzwanie z inżynierskiego punktu widzenia. Nie będzie żadnego serwisu, który mógłby przyjść z pomocą w razie awarii – powiedział Alexander Schey, menedżer projektu.

Przed wyjazdem za ocean studenci postanowili odbyć próbę generalną w Wielkiej Brytanii. Bez ładowania baterii objechać dwa razy obwodnicę Londynu, słynną autostradę M25. Dotychczas jedną pętlę autostrady M25 udało się pokonać bez ładowania baterii elektrycznemu autu Tesla.

– Musimy nasz pojazd dobrze sprawdzić w trudnych warunkach. Dlatego zdecydowaliśmy się na wyczyn na M25. Chcemy na jednym ogniu upiec dwie pieczenie: przeprowadzić ostateczny test SR Zero oraz udowodnić, że jest on najdoskonalszym na świecie pojazdem korzystającym z energii elektrycznej.

[srodtytul]Dwa silniki superauta[/srodtytul]

Inżynierowie wykorzystali nadwozie jednego z najszybszych samochodów świata: SR8 Radical Sportscars. Wyposażyli auto w dwa silniki elektryczne z tyłu pojazdu i zespół najnowocześniejszych baterii litowo-jonowo-fosforowych o pojemności 56 KWh.

Do pierwszej „setki” SR Zero rozpędza się w 7 sekund, prędkość maksymalna to 200 km/ godz. Jedno ładowanie baterii trwa 6 godzin, wystarcza na pokonanie dystansu ok. 400 km. Konstruktorzy szacują, że koszt przebycia jednej mili (ok. 1,6 km) to zaledwie jeden pens (ok. 5 groszy).

– Konieczność ograniczenia emisji dwutlenku węgla nigdy dotąd nie była bardziej nagląca. Aby sprostać wymaganiom rządu, na 2050 rok musimy opracować technologie m.in. konstrukcji samochodów elektrycznych – powiedział prof. Nigel Brandon z Imperial College London. – Niezależnie od tego, iż dla konstruktorów tego superpojazdu jest to ciekawa zabawa, to również dowód, że poziom techniczny konstrukcji samochodów elektrycznych rośnie. Praca w zespole pozwoli przyszłym inżynierom zdobyć niezbędne doświadczenie w dziedzinie, która ma kolosalną przyszłość w przemyśle brytyjskim.

[i]Więcej na temat SR Zero

[link=http://www.racinggreenendurance.com]www.racinggreenendurance.com[/link][/i]

Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji