Startuje i ląduje pionowo jak śmigłowiec. Ale w powietrzu jest znacznie szybszy od tradycyjnej maszyny z wirnikiem. Zapewnia to para niewielkich skrzydeł. Taką maszynę skonstruowała firma Eurocopter i zaprezentowała publicznie podczas wczorajszej inauguracji Paris Air Show w stołecznej dzielnicy Le Bourget.
– Jest dokładnie taki jak helikopter – powiedział Dominique Fournier, inżynier testowy maszyny – ale jak tylko oderwie się od ziemi, zachowuje się tak, jak zwykły samolot.
W X3 zastosowano płatowiec zaadaptowany ze śmigłowca Eurocopter Dauphin. Dwa silniki napędzają pięciopłatowy wirnik główny, który zapewnia siłę nośną, oraz dwa śmigła na krótkich skrzydłach, które umożliwiają ruch poziomy.
Nowe horyzonty
Dla tego typu maszyn firma przewiduje wiele zastosowań, od misji poszukiwawczo-ratowniczych poprzez patrolowanie granic morskich i lądowych przez straż graniczną po transport pasażerów oraz krótkie loty między miastami. Maszynę można dostosować także dla wojska, aby brała udział w operacjach sił specjalnych, służyła do transportu, ratownictwa i ewakuacji w warunkach bojowych. To wszystko mają zapewnić unikalne cechy maszyny: wysoka prędkość przelotowa i możliwości pionowego startu i lądowania.
Testy X3 prowadzone są w Centrum Testów Lotniczych DGA w Istres we Francji. Podczas lotów próbnych 18 maja maszyna osiągnęła prędkość przelotową 430 km na godzinę. Program testów w 2011 r. przewiduje sprawdzenie wszystkich możliwości, jakie oferuje nowa maszyna.