Komputerowy wyścig, czyli Apple kontra PC

Użytkownicy komputerów tak bardzo identyfikują się ze swoimi maszynami, że gotowi są toczyć wojny o to, który system jest lepszy. Zyskują na tym marketingowcy umiejętnie wykorzystujący fascynację nowym sprzętem

Publikacja: 26.01.2008 03:05

Komputerowy wyścig, czyli Apple kontra PC

Foto: APPLE

Posiadacze pecetów z system Windows są nudni i bez wyobraźni, a właściciele komputerów produkowanych przez Apple – kreatywni i otwarci? To jeden z najbardziej rozpowszechnionych stereotypów w branży komputerowej. Apple oparła na tym pomyśle całą kampanię reklamową („Get a Mac”), w której występuje ubrany w wymięty garnitur aktor („Pecet”) i młodszy, dowcipniejszy, lepiej ubrany „Mac”.

Trudno sobie wyobrazić bardziej dosłowną interpretację stereotypów związanych z użytkownikami komputera. Najzabawniejsze jest jednak to, że te przekonania znalazły potwierdzenie w badaniach statystycznych. Posiadacze komputerów ze znakiem jabłuszka triumfują.

Wykonane przez Mindset Media badania ok. 7,5 tys. osób potwierdzają to, co Apple od lat wykorzystuje do budowania swojej marki. Ci, którzy kupują maki są – generalnie – bardziej otwarci na nowe doznania, mają bogatszą wyobraźnię i są ciekawi świata. Są też bardziej liberalni i mniej skromni. Mają też – wynika z badań Mindset Media – przekonanie o własnej wartości.

Podobnie wyglądają też rezultaty badań jednego z portali internetowych (Thoof) dającego możliwość śledzenia, czym interesują się użytkownicy różnych komputerów. Choć trudno tu oczekiwać zachowania rygorów naukowych, wyniki są zastanawiające. Użytkownicy Windows (czyli pecetów) o 20 proc. bardziej interesują się religią i o blisko 40 proc. – oszczędzaniem pieniędzy niż użytkownicy maków. Ci z kolei chętniej czytają o biologii (częściej o 20 proc.), własności intelektualnej czy kondycji fizycznej.

Czy rzeczywiście osobowość decyduje o tym, jakiego typu komputery kupujemy i używamy? Przez lata macintoshe używane były przez agencje reklamowe i wydawnictwa, do montażu wideo i w studiach dźwiękowych. Stąd przekonanie, że te właśnie komputery wyróżniają się czymś szczególnym. – Cały wizerunek tych komputerów, od reklam po design, mówi o kreatywności – tłumaczy wyniki badań Mindset Media Reatha Braxton z agencji Braxton Strategic Group.

Ważny też był design – komputery Apple iMac i odtwarzacze rodziny iPod były wielokrotnie nagradzane za projekt (i kopiowane przez innych producentów). Posiadanie takiego komputera jest jak posiadanie markowych ubrań, podczas gdy pecety nie reprezentują żadnej konkretnej marki – łączy je tylko system Microsoft Windows.

To właśnie ten pomysł wykorzystali twórcy słynnych reklam Apple. Zderzyli nudnego, ubranego w garnitur i krawat pracownika biura (w tej roli wystąpił znany komik John Hodgman) ze swobodnie ubranym młodym człowiekiem. Choć postaci te mają personifikować pecety z Windows i macintoshe, nietrudno znaleźć źródło inspiracji twórców tych filmów. Wystarczy spojrzeć na zawsze ubranego w garnitur Billa Gatesa – twórcę potęgi Microsoftu i Steve’a Jobsa – założyciela Apple, który nawet na najważniejsze prezentacje zakłada dżinsy i czarny golf.

Internetowe dyskusje o zaletach i wadach pecetów kończą się zwykle wyzwiskami

Reklamy „Get a Mac” w równym stopniu prezentują zalety komputerów Apple, jak i ośmieszają użytkowników Windows. Gdy pojawił się system Windows Vista o bardzo dużych wymaganiach sprzętowych, pecet musiał poddać się poważnej operacji wymiany podzespołów. Gdy komputery Macintosh zyskały kamery wideo do komunikacji internetowej, pecet usiłował taką kamerę przykleić sobie do czoła. Naśmiewano się też z (rzekomo) ograniczonych możliwości multimedialnych Windows oraz z (rzeczywistego) zagrożenia wirusami.

Wykorzystująca stereotypy dotyczące użytkowników komputerów kampania reklamowa stała się jedną z najbardziej udanych w historii – trwa od 2006 roku do dziś. Doczekała się też kilku wersji językowych. Spowodowała jednak, że wojna Apple kontra PC rozgorzała z nową siłą. Włączyli się w nią nawet poważni publicyści.

Jak to wygląda? Oto próbka: „Nienawidzę maków i nienawidzę ludzi używających maków. To komputery dla tych, którzy boją się nauczyć, jak powinien działać prawdziwy komputer. Jest dla tych, którzy wierzą w feng shui” – pisał Charlie Brooker w „The Guardian”. „Pecety są przeładowane, za wolne, a w Windows są programy, których nie wiem nawet, jak używać” – odpowiadał mu w tej samej gazecie Tim Dowling.

Areną zmagań makówkarzy z pececiarzami są przede wszystkim internetowe listy dyskusyjne. Pełno jest na nich rozważań o wyższości komputerów z Windows (stanowiących ponad 90 proc. wszystkich używanych na świecie) nad macintoshami (ok. 5 proc. rynku) i odwrotnie. Jednak po kilku rzeczowych argumentach zwykle padają wyzwiska kończące dyskusję.

Na tej wymianie ognia tracą jednak tylko producenci pecetów. Starannie pielęgnowane przywiązanie użytkowników do macintoshy, określane niekiedy jako kult Apple, pozwala Jobsowi bić rekordy sprzedaży.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.koscielniak@rp.pl

Posiadacze pecetów z system Windows są nudni i bez wyobraźni, a właściciele komputerów produkowanych przez Apple – kreatywni i otwarci? To jeden z najbardziej rozpowszechnionych stereotypów w branży komputerowej. Apple oparła na tym pomyśle całą kampanię reklamową („Get a Mac”), w której występuje ubrany w wymięty garnitur aktor („Pecet”) i młodszy, dowcipniejszy, lepiej ubrany „Mac”.

Trudno sobie wyobrazić bardziej dosłowną interpretację stereotypów związanych z użytkownikami komputera. Najzabawniejsze jest jednak to, że te przekonania znalazły potwierdzenie w badaniach statystycznych. Posiadacze komputerów ze znakiem jabłuszka triumfują.

Pozostało 87% artykułu
Materiał Promocyjny
Kod Innowacji - ruszył konkurs dla firm stawiających na nowe technologie w komunikacji z konsumentami
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Polska na czele rewolucji technologii kwantowych
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska