Kuchnia i własne biurko to już za mało

Pracownicy coraz częściej odrzucają oferty zatrudnienia, bo nie podoba się im biuro.

Aktualizacja: 16.07.2018 15:03 Publikacja: 16.07.2018 14:55

Przestrzenie coworkingowe w warszawskiej Hali Koszyki

Przestrzenie coworkingowe w warszawskiej Hali Koszyki

Foto: materiały prasowe

Ponad jedna czwarta polskich pracowników biurowych odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura. Według jednej piątej respondentów ich środowisko biurowe sprawia, że czują się zmęczeni, dodatkowo część z nich odczuwa stres i znudzenie - wynika z badania One Poll przeprowadzonego na zlecenie Mindspace - globalnego operatora przestrzeni coworkingowych. - Pracownicy polskich biur wskazują proste udogodnienia, które poprawią ich otoczenie. To klimatyzacja, lepsze oświetlenie i więcej terenów zielonych.

- Nie od dziś wiadomo, że na rynku pracy to pracownicy dyktują warunki. Choć dla zdecydowanej większości z nich wciąż najbardziej liczą się wynagrodzenie i dodatkowe benefity, okazuje się, że aranżacja i wyposażenie biura ma dla nich też istotne znaczenie - mówią eksperci Mindspace. - Warto wsłuchać się w potrzeby i oczekiwania członków własnego zespołu. Jak wynika z naszego badania, pracownicy biurowi w Polsce chcą pracować w przyjaznym, dobrze urządzonym miejscu, które daje im poczucie prywatności, ale też zachęca do współpracy i integracji z innymi osobami.

Badanie pokazuje, że aranżacja i układ miejsca pracy jest jednym z kluczowych czynników wpływających na samopoczucie i zdrowie polskich pracowników biurowych. - Jedna piąta ankietowanych wskazała, że ich środowisko pracy sprawia, że czują się w nim zmęczeni, 13 proc. wskazało na odczuwanie stresu, a 12 proc. badanych czuje się znudzonych. Respondenci zgodnie przyznają, że w skupieniu i efektywnej pracy najbardziej przeszkadzają im głośni współpracownicy (44 proc.) i rozpraszanie przez kolegów (blisko 37 proc.). W swoim biurze najchętniej widzieliby pokoje do cichej pracy oraz dostęp do miejsc, w których mogą odpocząć lub pracować w skupieniu, np. ogród lub taras. Obie odpowiedzi wskazało prawie 30 proc. badanych - podają eksperci Mindspace.

Podkreślają, że firmy nie powinny lekceważyć kwestii designu i wyposażenia biur, jeśli zależy im na samopoczuciu, motywacji i efektywności pracowników. - Wyniki ankiety wskazują, że ponad jedna czwarta badanych (27 proc.) odrzuciła ofertę pracy ze względu na niewłaściwy wygląd biura lub brak udogodnień - mówią. - Zgodnie z oczekiwaniami, wielu respondentów ma dostęp do udogodnień, takich jak kuchnia (65 proc.), sale konferencyjne (56 proc.) czy ekspres do kawy (69 proc.), jednak pracownicy w swoich biurach chętnie widzieliby także klimatyzację (40 proc.), lepsze oświetlenie (33 proc.), wygodne meble, np. sofy lub kanapy (29 proc.) czy więcej terenów zielonych do ich dyspozycji (24 proc.).

Choć 95 proc. respondentów przyznaje, że w miejscu pracy ma własne biurko, z którego zawsze lub zazwyczaj korzysta, widać zapotrzebowanie na elastyczny model pracy. Taką formę oferuje i wspiera blisko 60 proc firm. - Pracownicy, którzy nie mają takiej możliwości, chcieliby mieć dostęp do biura 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, by móc pracować w godzinach, które najbardziej im odpowiadają - wskazują eksperci Mindspace. - Rośnie także odsetek osób, którym zdarza się pracować poza biurem - w domu, w przestrzeni coworkingowej lub w kawiarniach. Jedna piąta respondentów korzystała z coworkingu. Choć nie wszyscy respondenci wiedzą, czym charakteryzuje się tego typu rozwiązanie, część z nich przyznaje, że chętnie skorzystałoby z takiej możliwości, gdyby nadarzyła się ku temu okazja.

- Mały odsetek osób zainteresowanych rozwiązaniami coworkingowymi wynika przede wszystkim z niewiedzy. Na polskim rynku biurowym idea przestrzeni coworkingowych wciąż jest nowym, ale dynamicznie rozwijającym się trendem - komentuje Dan Zakai, współzałożyciel i prezes zarządu Mindspace. - Nie wszyscy mają świadomość, że tego typu powierzchnie są adresowane nie tylko do freelancerów i raczkujących startupów, ale też MŚP, czy też zespołów projektowych dużych korporacji. Znaleźliśmy sposób, by sprostać wymaganiom polskich pracowników biurowych, wśród których dominuje tradycyjne rozumienie przestrzeni biurowej oraz potrzeba stabilizacji, również w miejscu pracy np. posiadania własnego biurka. 90 proc. naszych przestrzeni coworkingowych zajmują prywatne, zamykane biura. Pozostała część to miejsca wspólne - w pełni wyposażone kuchnie, przestrzeń do organizacji wydarzeń specjalnych, lounge - miejsca, w których pracownicy różnych firm mogą się spotykać i integrować. Badania wykazały, że takich przestrzeni brakuje w tradycyjnych strukturach firm.

Zdecydowana większość, bo niemal 70 proc. badanych - zgadza się, że obecny układ, aranżacja i design w miejscu pracy sprzyja współpracy oraz nawiązywaniu kontaktów z innymi zespołami i osobami. - Mimo to, w firmach brakuje miejsc do nieformalnych spotkań i kreatywnych przestrzeni do swobodnej dyskusji, gdzie pracownicy mogą wymieniać się pomysłami i doświadczeniami, nawiązywać współpracę i nowe znajomości - wskazała blisko jedna trzecia respondentów - mówią eksperci Mindspace.

- Co roku przeprowadzamy ankietę wśród członków Mindspace na całym świecie, która bada poziom ich satysfakcji. Aż 94 proc. respondentów poleciłoby przestrzeń coworkingową swoim znajomym. Ponad trzy czwarte badanych przyznało, że w warszawskiej lokalizacji Mindspace czują się bardziej kreatywni i produktywni (68 proc.), w porównaniu do miejsca, w którym poprzednio pracowali. Przestrzeń coworkingowa to także sposób na poszerzanie sieci biznesowej i grona znajomych - zgadza się z tym blisko 60 proc. badanych członków Mindspace globalnie - dodaje Dan Zakai. Przestrzenie coworkingowe Mindspace. Mindspace oferuje biura w 28 lokalizacjach na świecie - w Warszawie, Berlinie, Bukareszcie, Monachium, Hamburgu, Frankfurcie, Londynie, San Francisco, Waszyngtonie D.C., Tel Awiwie oraz w Amsterdamie i Utrechcie.

Badanie przeprowadziła firma badawcza One Poll na zlecenie Mindspace. Ankietę przeprowadzono wśród 1 tys. pracowników biurowych w całej Polsce w czerwcu 2018 r.

Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield