Nieruchomości to popularny sposób lokowania kapitału. Polacy kupują nie tylko mieszkania, grunty, ale też pokoje hotelowe czy apartamenty wakacyjne. Przed tymi ostatnimi formami inwestowania ostrzegają jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Komisja Nadzoru Finansowego. Urzędy zalecają rozwagę i pogłębione analizy. Usystematyzować praktyki na rynku aparhoteli i condohoteli chce też PZFD. Pracują państwo nad wypracowaniem standardów dotyczących relacji deweloper–konsument. Skąd taka decyzja? Przeważająca część państwa członków to przecież deweloperzy mieszkaniowi.
W Związku zrzeszamy również deweloperów komercyjnych – takich, którzy realizują inwestycję typu condo- czy aparthotelowe. Ponadto – jak dowodzą ostatnie raporty – wielu deweloperów mieszkaniowych zaczęło budować tego typu inwestycje. W wielu przekazach inwestycja w condo- czy aparthotel jest także pokazywana jako bardziej atrakcyjna alternatywa dla kupna mieszkania na wynajem. W przygotowywanym poradniku zamieścimy rady dla konsumentów, by łatwiej było im odnaleźć się w gąszczu ofert dostępnych na rynku.
Czy to właśnie zainteresowanie deweloperów mieszkaniowych rynkiem hotelowym doprowadziło do powstania pewnych nieakceptowalnych praktyk, które chcą państwo – przy pomocy standardów – wyeliminować?
Podejmując tę decyzję, nie przyglądaliśmy się poszczególnym deweloperom, tylko całej branży. Analizując ofertę dotyczącą aparthoteli, dostrzegliśmy potencjalne ryzyka dla klientów. Zanim więc dojdzie do realizacji jakichkolwiek ryzyk, woleliśmy postawić na jednolite, rzetelne i uczciwe ich przedstawienie. Jako branża deweloperska chcemy przedstawić standardy co do tego, jak powinien być informowany klient. Chcemy, by wiedział, na co należy zwracać uwagę, decydując się na taką formę lokowania kapitału.
Jakie główne ryzyka dostrzegli państwo, analizując rynek?