Uprawnienia rzeczoznawców majątkowych, pośredników i zarządców nieruchomości

Od 1 stycznia 2008 r. zmieniają się przepisy dla zarządców i pośredników w obrocie nieruchomościami. Na pytania odpowiadają Monika Tyszka i Maria Rzempała, ekspertki z Ministerstwa Budownictwa.

Publikacja: 22.10.2007 22:47

Monika Tyszka, ekspert Ministerstwa Budownictwa.

Monika Tyszka, ekspert Ministerstwa Budownictwa.

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

[srodtytul]RZECZOZNAWCA Z DYPLOMEM MAGISTRA[/srodtytul]

[b]Jestem inżynierem, skończyłem Politechnikę Rzeszowską. Na Akademii Ekonomicznej w Krakowie zrobiłem studia podyplomowe jako rzeczoznawca majątkowy. Teraz odbywam praktykę. Czy po jej zakończeniu w przyszłym roku będę musiał zdawać egzamin?[/b]

[b]Tak[/b] Rzeczoznawcy majątkowi, aby uzyskać uprawnienia, muszą zdać egzamin. W tym zakresie przepisy się nie zmieniają. Oprócz praktyki i studiów podyplomowych trzeba mieć wyższe wykształcenie magisterskie.

[b]W lipcu zeszłego roku wysłałam wszystkie niezbędne dokumenty wymagane do zakwalifikowania mnie do części pisemnej egzaminu na rzeczoznawcę majątkowego. Dostałam też z ministerstwa decyzję o zakwalifikowaniu mnie do egzaminu wraz z terminem i miejscem egzaminu (koniec września 2006 r.). Niestety, z powodów osobistych nie mogłam przystąpić do egzaminu w wyznaczonym terminie, o czym poinformowałam z wyprzedzeniem ministerstwo stosownym pismem. Teraz mogę już podejść do egzaminu. Czy na nowo muszę przechodzić etap kwalifikacyjny? Czy muszę ponownie wysyłać wszystkie dokumenty łącznie z przykładowymi operatami i znowu uiszczać opłatę za ten etap?[/b]

[b]Nie[/b] Wystarczy przysłać do ministerstwa pismo wskazujące termin, w którym czytelniczka chce przystąpić do egzaminu. Takie pismo trzeba złożyć nie później niż na 30 dni przed etapem wstępnym postępowania kwalifikacyjnego. Terminy postępowań kwalifikacyjnych znajdują się na stronie internetowej ministerstwa ([link=http://www.mb.gov.pl]www. mb.gov.pl[/mail]). Po złożeniu pisma czytelniczka powinna otrzymać zawiadomienie o terminie i miejscu egzaminu oraz o konieczności uiszczenia opłaty, ale tylko za sam egzamin, a nie za kwalifikację dokumentów.

[b]Wiem, że praktyka dla kandydatów na pośredników i zarządców musi trwać pół roku, natomiast na rzeczoznawców – rok. Czy może być ona odbywana przez cały ten okres, ale tylko jeden dzień w tygodniu?[/b]

Praktyki dla przyszłych zarządców i pośredników w obrocie nieruchomościami muszą trwać minimum pół roku, z tym że liczba godzin przeznaczonych na realizację programu praktyki nie może być mniejsza niż 200. Natomiast dla kandydatów na rzeczoznawców nie ma limitu godzinowego.

[srodtytul]PRAKTYKI DLA PRZYSZŁEGO POŚREDNIKA[/srodtytul]

[b]Mam wykształcenie prawnicze, studia ukończyłam w 2003 r., w 2004 roku skończyłam roczne podyplomowe studia wyceny nieruchomości i odbyłam półroczną praktykę na rzeczoznawcę majątkowego. Mam też dwuletnie doświadczenie w kancelarii notarialnej oraz trzyletnie doświadczenie w Wojskowej Agencji Mieszkaniowej w dziale Regulacji Prawnych i Obrotu Nieruchomościami. Czy posiadane przeze mnie wykształcenie i doświadczenie zawodowe może się kwalifikować do nadania licencji na pośrednika nieruchomości lub zarządcy nieruchomości bez konieczności odbywania studiów podyplomowych i praktyki w tym zakresie?[/b]

[b]Nie[/b] Przede wszystkim studia podyplomowe w zakresie wyceny nieruchomości nie spełniają minimów programowych dla studiów w zakresie obrotu nieruchomościami. Dlatego, jeżeli czytelniczka chce się ubiegać o licencję w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, musi ukończyć studia podyplomowe właśnie w tym zakresie. Podejrzewam, że będą również kłopoty z zaliczeniem odbytej praktyki zawodowej, która dotyczyła wyceny nieruchomości. Praktyki zawodowe w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami powinny odbywać się pod kierunkiem osoby uprawnionej (pośrednika w obrocie nieruchomościami prowadzącego działalność przez min. trzy lata), wpisanej na stosowna listę i być odnotowywane w dzienniku praktyk. Z pytania czytelniczki nie wynika, żeby tak rozumianą praktykę zawodową odbyła. Także i ten obowiązek będzie więc musiała uzupełnić.

[b]Czy jest określony czas trwania praktyki w zakresie pośrednictwa nieruchomościami?[/b]

[b]Tak[/b] Musi trwać ona przynajmniej pół roku i nie mniej niż 200 godzin. Wynika to z obecnie obowiązującego [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=177013]rozporządzenia z 17 lutego 2005 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami oraz doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami i zarządców nieruchomości (DzU z 2005 r. nr 35, poz. 314)[/mail]. Jak będzie po nowym roku, określi to nowe rozporządzenie, które jest jeszcze na etapie prac koncepcyjnych. Ukaże się ono z pewnością do końca tego roku.

[b]Czy praktyka, którą odbyłam przed ukończeniem studiów, będzie ważna przy ubieganiu się o licencję pośrednika czy też będę musiała ponownie odbyć praktykę po ukończeniu studiów?[/b]

Obecnie obowiązujące rozporządzenie wskazuje pewną kolejność. Najpierw należy ukończyć studia wyższe i studia podyplomowe, a dopiero potem odbyć praktykę zawodową. Natomiast o wyjątkowej sytuacji, w jakiej znalazły się osoby, które ukończyły kurs w zakresie pośrednictwa nieruchomościami, odbyły praktykę zawodową, a następnie ukończyły studia podyplomowe, zadecyduje nowe rozporządzenie, które ukaże się do końca tego roku. Wkrótce jego projekt powinien się znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Budownictwa.

[b]Czy po zmianie przepisów dzienniki praktyk pozostaną takie same? Czy praktyki, które zaczęłam na starych zasadach, będą nadal zaliczane?[/b]

[b]Tak[/b] Nawet jeśli będą zmiany, to nie będą one dotyczyły czytelniczki. Jeżeli bowiem rozpoczęła ona praktyki w czasie obowiązywania obecnego rozporządzenia, to ich zaliczenie nastąpi na dotychczasowych zasadach. I to nawet jeżeli praktykę ukończy po nowym roku. Ewentualne nowe zasady zaczną obowiązywać tych, którzy rozpoczną praktyki po wejściu w życie znowelizowanego rozporządzenia.

[b]Początkowo odbywałam praktyki w zakresie pośrednictwa nieruchomościami w Lublinie, później przeniosłam się do Warszawy. Mam w zeszycie praktyk adnotację, że zmieniłam prowadzącego. Czy takie praktyki zostaną uznane?[/b]

[b]Tak.[/b] Oczywiście pod warunkiem, że łącznie trwały pół roku i nie mniej niż 200 godzin. Zakładam też, że osoby prowadzące praktyki mają odpowiednie uprawnienia do ich prowadzenia.

[srodtytul]KOSZTY I TERMINY[/srodtytul]

[b]Ile będzie kosztował egzamin?[/b]

Wysokość opłaty egzaminacyjnej dla kandydatów na pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości w 2008 roku nie ulegnie zmianie, ponieważ postępowania kwalifikacyjne w przypadku tych osób będą prowadzone na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów, i wyniesie 1150 zł (etap wstępny, część ustna oraz pisemna egzaminu). Natomiast wysokość opłaty egzaminacyjnej dla kandydatów na rzeczoznawców majątkowych zostanie określona w rozporządzeniu wykonawczym. Bardzo możliwe, że nie ulegnie zmianie. Obecnie w ministerstwie trwają prace nad ustaleniem wysokości opłaty. Stosowne rozporządzenie zostanie wydane do końca tego roku.

[b]W jakim terminie od zdania egzaminu mogę dostać licencję?[/b]

W ciągu 30 dni od daty zdania egzaminu uprawniającego do nadania licencji czytelnik powinien otrzymać świadectwo nadania licencji.

[b]Mam ukończone studia wyższe zawodowe i studia podyplomowe z zakresu zarządzania nieruchomościami oraz praktykę zawodową. W najbliższym czasie nie przewiduję wykonywania tego zawodu, ale widzę taką możliwość w przyszłości. Czy po otrzymaniu licencji muszę natychmiast dokonać wpisu do rejestru zarządców czy mogę to zrobić w dowolnym terminie? Czy taka licencja nie wygasa?[/b]

Osoba, która uzyskuje licencję zawodową, jest wpisywana z urzędu do odpowiedniego rejestru osób posiadających stosowne licencje. Należy przypomnieć, że wszyscy mają obowiązek aktualizacji danych zamieszczonych w rejestrze (np. przy zmianie adresu, nazwiska). W sytuacji czasowego niewykonywania działalności zawodowej licencja nie wygasa.

[srodtytul]NIEZBĘDNE DOKUMENTY[/srodtytul]

[b]Jakie dokumenty muszą złożyć osoby przy ubieganiu się o uzyskanie licencji w zakresie pośrednictwa nieruchomościami po 1 stycznia 2008 roku?[/b]

Trzeba będzie złożyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów określonych w art. 182 ust. 1 znowelizowanej [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=175872]ustawy o gospodarce nieruchomościami[/mail]. Szczegółowo określi to obecnie opracowywane rozporządzenie ministra budownictwa. Już teraz można wskazać, że będą to z pewnością:

- oświadczenia kandydata o pełnej zdolności do czynności prawnych oraz niekaralności za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe,

- dokumenty poświadczające posiadanie wykształcenia wyższego (dyplom),

- dokumenty poświadczające ukończenie studiów podyplomowych w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami (dyplom),

- dokumenty potwierdzające odbycie praktyki zawodowej (dziennik praktyki zawodowej, trzy opisy transakcji).

W przypadku ukończenia studiów wyższych, których program uwzględnia co najmniej minimalne wymogi programowe dla studiów podyplomowych pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, trzeba przedstawić zaświadczenie uczelni stwierdzające, że program studiów wyższych rzeczywiście uwzględnia ustalone minimum. Ponadto konieczne będą dwie fotografie i dowód wniesienia opłaty za postępowanie kwalifikacyjne. Każdy dokument niebędący oryginałem powinien być potwierdzony przez notariusza za zgodność z oryginałem.

[b]Czy będzie lista organizacji, w których można odbywać praktyki w zakresie pośrednictwa i zarządzania nieruchomościami?[/b]

Określi to nowe rozporządzenie, ale nie spodziewamy się zmian w tym zakresie. W tej chwili takie listę prowadzących praktyki zawodowe prowadzi organizator praktyki zawodowej, czyli związek stowarzyszeń pośredników w obrocie nieruchomościami.

[srodtytul]RZECZOZNAWCA Z DYPLOMEM MAGISTRA[/srodtytul]

[b]Jestem inżynierem, skończyłem Politechnikę Rzeszowską. Na Akademii Ekonomicznej w Krakowie zrobiłem studia podyplomowe jako rzeczoznawca majątkowy. Teraz odbywam praktykę. Czy po jej zakończeniu w przyszłym roku będę musiał zdawać egzamin?[/b]

Pozostało 97% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów