Odpowiada Paweł Puch, prawnik z serwisu Oferty.net
– Zarząd podejmuje tylko czynności zwykłego zarządu, natomiast do podjęcia przez zarząd czynności przekraczającej zakres zwykłego zarządu potrzebna jest uchwała właścicieli lokali wyrażająca zgodę na dokonanie tej czynności.
Uchwały właścicieli lokali co do zasady zapadają większością głosów właścicieli lokali liczoną według wielkości udziałów. Przede wszystkim musi więc pan zrozumieć, że we wspólnocie mieszkaniowej decyzje podejmuje ogół właścicieli lokali w trybie przewidzianym dla podjęcia uchwały, a rolą zarządu jest wykonywanie uchwał właścicieli i bieżące zarządzanie nieruchomością.
Każdy właściciel ma prawo zaskarżyć uchwałę wspólnoty do sądu z powodu jej niezgodności z przepisami prawa lub z umową właścicieli lokali albo jeśli narusza ona zasady prawidłowego zarządzania nieruchomością wspólną lub w inny sposób narusza jego interesy. Powództwo może być wytoczone w terminie sześciu tygodni od dnia podjęcia uchwały na zebraniu ogółu właścicieli albo od dnia powiadomienia wytaczającego powództwo o treści uchwały podjętej w trybie indywidualnego zbierania głosów. Podjęta uchwała może też być w każdym czasie zmieniona, wystarczy, że właściciele podejmą w tej materii nową uchwałę. Trzeba więc do danej sprawy przekonać sąsiadów. Tak samo można zobowiązać zarząd do określonego postępowania, podejmując uchwałę w określonej sprawie.