Odpowiada Michał Niemirowicz-Szczytt, Kancelaria BNT Neupert, Zamorska & Partnerzy
– Jeśli czytelnik kupił od przedsiębiorcy wadliwą blachodachówkę jako osoba fizyczna i w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar konsumpcyjny), będzie mógł dochodzić swoich praw na podstawie ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (DzU z 2002 r., nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z ustawą sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny (tu blachodachówka) w chwili jego wydania jest niezgodny z umową (np. jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar tego rodzaju). Przy czym domniemywa się, że powyższa niezgodność istniała w chwili wydania towaru, jeżeli została stwierdzona przed upływem sześciu miesięcy od jego wydania.
Na podstawie ustawy kupujący (czytelnik) może w razie niezgodności towaru z umową żądać stosownego obniżenia ceny i w konsekwencji zwrotu ewentualnej nadpłaty. Wadliwa blachodachówka pozostanie w tym wypadku w całości własnością czytelnika.
Jednak powyższe uprawnienie może być zrealizowane tylko wówczas, gdy kupujący nie może w pierwszym rzędzie domagać się od sprzedawcy naprawy albo wymiany towaru na nowy (z uwagi na niemożliwość przeprowadzenia naprawy albo wymiany lub nadmierność związanych z tym kosztów). Stosownego obniżenia ceny czytelnik będzie mógł się domagać także wtedy, gdy w odpowiednim czasie sprzedawca nie zdoła uczynić zadość żądaniu naprawy albo wymiany towaru konsumpcyjnego na nowy lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności.