Procedura legalizacji nie jest prosta. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0CE1C8E178359D9AF2030CF12B1BABF7?id=183262]Prawo budowlane[/link] stawia kilka warunków (art. 48 ust. 2 tej ustawy). Wszystkie należy spełnić łącznie, w przeciwnym razie trzeba będzie rozebrać to, co się postawiło.
Uwaga! Na przestrzeni lat zmieniały się zasady legalizacji samowoli budowlanej. Oznacza to, że w zależności od daty popełnienia samowoli stosuje się różne przepisy. Opisujemy zasady obowiązujące w wypadku samowoli popełnionych całkiem niedawno, a mianowicie od połowy lipca 2003 r. do dnia dzisiejszego.
[srodtytul]Wniosek plus dokumenty[/srodtytul]
Wniosek o legalizację razem z niezbędnymi dokumentami składa się do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego. Aby udowodnić, że budowla nie narusza przepisów, trzeba dołączyć do niego zaświadczenie wójta (burmistrza lub prezydenta miasta) o zgodności nielegalnego obiektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jeżeli nie dostanie się zaświadczenia, można pożegnać się z nadzieją na legalizację. Gdy obiekt leży na terenie, dla którego nie ma miejscowego planu, trzeba dostarczyć decyzję ustalającą warunki zabudowy.
[b]Uwaga! Decyzję ustalającą warunki zabudowy można dostarczyć powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego na każdym etapie postępowania legalizacyjnego.[/b] Oznacza to, że nie musi być ona ostateczna w dniu wszczęcia postępowania legalizacyjnego i spokojnie można się o nią ubiegać także gdy zostanie już wszczęte postępowanie legalizacyjne przez nadzór budowlany.