– Najwięcej na rynku jest mieszkań bez garaży. Zazwyczaj nie mają ich lokale sprzed 1990 roku – mówi pośrednik Jacek Kriese, szef stołecznej agencji Okazja. – Piwnic najczęściej nie mają małe lokale w wieżowcach, bo nie dla wszystkich ich wystarcza, i nowe mieszkania. Kondygnacja piwniczna często jest tu bowiem wykorzystywana jako podziemny parking – tłumaczy pośrednik. I zauważa, że w zamian deweloperzy oferują schowki – samodzielne lub jeden dla kilku lokali.
– Brak balkonu jest z kolei typowy dla starych i małych mieszkań oraz tych położonych na parterach – mówi Jacek Kriese. – Zdarzają się jednak i całe bloki, które nie mają balkonów, bo te „spadły z planu”. Bodaj na Bellottiego jest taki budynek z lat 80., gdzie mieszkańcy mają zaawansowane plany ich dobudowy – opowiada szef Okazji.
Marcin Jańczuk z agencji Metrohouse przyznaje zaś, że na rynku trafiają się także mieszkania, które nie mają ani balkonu, ani piwnicy, ani garażu. – Najczęściej jednak, jeśli lokal nie ma miejsca postojowego i balkonu – ma przynajmniej piwnicę, szczególnie w starszym budownictwie – zauważa Marcin Jańczuk. Według niego, jeśli mieszkanie miałoby konkurencyjną cenę, to takie braki nie byłyby przeszkodą w sprzedaży nieruchomości. O ile tańsze bywają lokale z takimi brakami?
– To zależy od wielkości mieszkania, przy czym cena garażu jest stała, niezależnie od metrażu. Różnice w cenie nie powinny przekraczać 5 – 7 proc. – szacuje Marcin Jańczuk.
Brak jakiej powierzchni najbardziej dyskwalifikuje lokal? Tu zdania są podzielone. – Relatywnie najmniej ważna wydaje się być komórka lokatorska – zastanawia się Szymon Jungiewicz z działu badań i analiz w Emmerson. – Wiele mieszkań nie ma też garaży – nawet w nowych inwestycjach – gdzie deweloperzy przewidzieli jedynie miejsca parkingowe. Ten czynnik jest już bardziej istotny, jednak także trudno go nazwać kluczowym przy podejmowaniu decyzji o zakupie mieszkania. Wszystko zależy oczywiście od potencjalnych nabywców. Są tacy, którzy preferują zakup mieszkania bez konieczności nabywania garażu – podkreśla przedstawiciel Emmersona. W jego opinii klienci największą wagę przywiązują do balkonów.