Reklama zasłaniająca okna nie sfinansuje remontu kamienicy

Każdy wielorodzinny budynek mieszkalny powinien być użytkowany w sposób zapewniający nieograniczanie oświetlenia dziennego mieszkań. Oznacza to zakaz umieszczania reklam zasłaniających okna

Publikacja: 22.01.2010 06:00

Reklama zasłaniająca okna nie sfinansuje remontu kamienicy

Foto: Fotorzepa, Rob Robert Gardziński

Reklamy wielkoformatowe zasłaniające bardzo często całą elewację budynku, stały się ostatnio bardzo popularnym sposobem na pozyskiwanie przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie, a nawet samorządy pieniędzy na konieczne do przeprowadzenia remonty.

Plusem takiego rozwiązania jest oczywiście to, że właściciele mieszkań nie muszą płacić wysokich składek na fundusz remontowy, gdyż konieczne prace zostają sfinansowane ze środków pozyskanych z najmu powierzchni reklamowej.

Minusem tego rozwiązania jest obniżenie komfortu korzystania z zasłoniętych banerem mieszkań. Zadrukowane siatki reklamowe ograniczają bowiem dostęp światła, powodując zacienienie lokali.

Mogą też ograniczać możliwość ich wietrzenia, a w konsekwencji powodować zawilgocenie ścian, podłóg czy sufitów.

[srodtytul]Baner wymaga zgłoszenia[/srodtytul]

Umieszczenie wielkoformatowej reklamy na budynku na ogół nie wymaga wystąpienia o pozwolenie na budowę, ale objęte jest obowiązkiem dokonania zgłoszenia zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na zainstalowaniu tablic lub urządzeń reklamowych.

Organ może jednak nałożyć obowiązek uzyskania pozwolenia na wykonanie robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia. Dzieje się tak, jeżeli ewentualna realizacja robót może spowodować m.in. zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia.

Reklamę zakrywającą ściany zewnętrzne należy traktować jako rodzaj okładziny elewacyjnej. Zgodnie z § 216 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=C2A2AAFF56CDB7687452B0CA02D08337?id=166033]rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (DzU nr 75, poz. 690 ze zm.)[/link], materiał użyty do wykonania reklamy powinien być sklasyfikowany jako niepalny.

Wymóg ten dotyczy wszystkich budynków, których wysokość przekracza 25 m. Umieszczenie reklamy na takich budynkach wymaga ponadto uzgodnienia jej projektu pod względem ochrony przeciwpożarowej.

Wymóg taki wynika z § 4 ust. 1 pkt 2 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=4FFFD170FE1C87F1D21A4CBCF3E2D474?id=169971]rozporządzenia MSWiA z 16 czerwca 2003 r. w sprawie uzgadniania projektu budowlanego pod względem ochrony przeciwpożarowej (DzU nr 121, poz. 1137)[/link].

Projekt zawieszenia reklamy na budynku biurowym powinien zostać ponadto zaopiniowany przez rzeczoznawcę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy.

Z opinii rzeczoznawcy będzie wynikało, czy niezbędne jest przeprowadzanie dalszych uzgodnień, o których mowa w § 15 ust. 1 oraz § 25 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3C757488E232615ABE85319DE17E4DE6?id=170775]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU nr 169, poz. 1650)[/link].

Jeżeli reklama ma przesłaniać okna pomieszczeń, w których przebywają pracownicy, umieszczenie na budynku baneru należy również skonsultować z właściwym państwowym wojewódzkim inspektorem sanitarnym oraz z okręgowym inspektorem pracy.

W przypadku gdy reklamę na budynku chciała umieścić wspólnota mieszkaniowa, obowiązujące do 19 grudnia 2009 r. przepisy wymagały, aby poza stosowną uchwałą zgodę na umieszczenie baneru wyrazili mieszkańcy, których okna miałyby zostać zasłonięte.

Warunek ten był przeważnie ignorowany. Z tych właśnie względów minister infrastruktury wydał 27 listopada 2009 r. [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BB4E885CE90B59542D798DD4CFA0BEB6?id=333808]rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych (DzU nr 205, poz. 1584)[/link], które zakazało umieszczania na elewacjach instalacji ograniczających dostęp do mieszkań dziennego światła.

[srodtytul]Od zakazu są wyjątki[/srodtytul]

Wynikający z art. 14a ust. 1 rozporządzenia MSWiA z 16 sierpnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych użytkowania budynków mieszkalnych w brzmieniu nadanym wspomnianą wyżej nowelizacją ministra infrastruktury zakazuje umieszczania na budynkach reklam, ale tylko na tych elewacjach, na których znajdują się okna (balkony czy loggie).

Nadal dopuszczalne jest zatem instalowanie urządzeń i nośników reklamowych, jak również innych urządzeń niezwiązanych z użytkowaniem budynku lub mieszkania, o ile nie ograniczają oświetlenia dziennego mieszkania.

Nie ma również przeszkód w zasłanianiu takich okien, które oświetlaniu mieszkań nie służą, w szczególności np. zapewniających oświetlenie klatek schodowych.

Rozporządzenie zakazuje wyraźnie umieszczania jedynie takich reklam, które ograniczają dopływ światła dziennego bezpośrednio do mieszkań (art. 14a ust. 1 i 4 rozporządzenia).

Od ogólnego zakazu umieszczania na budynku instalacji (reklam) ograniczających dostęp światła do mieszkań minister infrastruktury wprowadził jeden wyjątek, zapisując go w art. 14a ust. 4.

Zgodnie z nim obowiązek zapewnienia nieograniczonego oświetlenia dziennego mieszkań nie dotyczy sytuacji, w których prowadzone są roboty budowlane elewacji takiego budynku.

Wówczas zasłonięcie elewacji np. reklamą jest możliwe. Banery należy wówczas montować na rusztowaniach, a nie bezpośrednio na budynku, jako zabezpieczenie przechodniów w trakcie prowadzonych prac remontowo-budowlanych.

[ramka][b]Uwaga [/b]

Zakaz instalowania urządzeń ograniczających dostęp światła dziennego do mieszkań nie dotyczy takich, które są związane z użytkowaniem budynku lub lokalu (kraty, żaluzje, rolety, zabudowy balkonów i loggii).[/ramka]

Reklamy wielkoformatowe zasłaniające bardzo często całą elewację budynku, stały się ostatnio bardzo popularnym sposobem na pozyskiwanie przez wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie, a nawet samorządy pieniędzy na konieczne do przeprowadzenia remonty.

Plusem takiego rozwiązania jest oczywiście to, że właściciele mieszkań nie muszą płacić wysokich składek na fundusz remontowy, gdyż konieczne prace zostają sfinansowane ze środków pozyskanych z najmu powierzchni reklamowej.

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów