Tylko nieliczni chcą budować outlety

W tym roku deweloperzy nie oddadzą w kraju żadnego obiektu handlowego typu outlet

Publikacja: 26.07.2010 01:38

Tylko nieliczni chcą budować outlety

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

– Brak nowej podaży to nie efekt kryzysu. Polski rynek jest w stanie jeszcze przyjąć nawet kilkanaście centrów wyprzedaży, ale ich budowa po prostu musi być rozłożona w czasie – twierdzi Michał Masztakowski z CB Richard Ellis.

W całej Polsce do tej pory wybudowano ok. 93 tys. mkw. powierzchni handlowej na potrzeby outletów. W Warszawie – ok. 30,7 tys. mkw. W innych miastach znajdziemy po kilkanaście tys. mkw. outletów.

W przyszłym roku stołeczna podaż zwiększy się o kolejne 14 tys. mkw. Hiszpańska spółka Neinver planuje otworzyć Annopol Factory Outlet na Białołęce, gdzie znajdzie się ok. 90 sklepów. Obiekt ma być rozbudowany następnie o park handlowy i biurowy. – W warszawskich outletach współczynnik powierzchni niewynajętej praktycznie nie istnieje. W innych większych aglomeracjach, gdzie centra typu outlet były rozbudowywane o kolejne fazy, np. w Sosnowcu czy w Gdańsku, znajdziemy pustostany – mówi Grażyna Melibruda z King Sturge.

Właśnie ruszyła budowa Neinver Futura w Krakowie, która w drugiej połowie 2011 r. przyniesie 22 tys. mkw. powierzchni wyprzedażowej. Kolejny outlet prawdopodobnie powstanie w Szczecinie. Tam chce budować kilku inwestorów. Projekt zrealizuje jednak tylko ta spółka, która pierwsza zdecyduje się na takie przedsięwzięcie. Czy będą chętni najemcy?

– Zanim firma podejmie decyzję o otwarciu sklepu w outlecie, musi mieć odpowiednio rozbudowaną sieć sklepów w zwykłych galeriach. Dodatkowo nie każda sieć sklepów w swojej strategii rozwoju ma otwieranie sklepów wyprzedażowych – tłumaczy Michał Masztakowski.

Dodaje jednak, że choć popyt na powierzchnię w outletach jest ograniczony, ciągle rośnie wraz z rozwojem poszczególnych sieci w kraju oraz z napływem do Polski nowych marek.

Już teraz w centrach wyprzedaży spotkamy wiele znanych marek, jak Mango, Simple, United Colours of Benetton czy Wójcik. Wyprzedaż prowadzą również sieci luksusowe, jak Deni Cler czy Tommy Hilfiger. Cały czas na rynku najmu powierzchni outletów pojawiają się nowe marki – np. Marks & Spencer, który zdecydował się w tym roku na dwa sklepy outletowe w Fashion House w Piasecznie oraz Gdańsku.

– Rozwój outletów jest odbiciem regularnej sprzedaży. Sieci mają wystarczająco dużo zapasów, by wprowadzić je do sprzedaży wyprzedażowej, nie obawiając się przy tym utraty jakości – twierdzi Agnieszka Piekarska z Colliers International.

Dzięki dużemu wyborowi marek i atrakcyjnym stawkom towarów, centra outletowe mają dużą frekwencję oraz bardzo dobre wyniki finansowe.

Jak szacują analitycy firmy Colliers International, w ubiegłym, kryzysowym roku outlety zanotowały 20 – 30-proc. wzrost sprzedaży. Tymczasem średnia wielkość czynszu za mkw. powierzchni w centrach wyprzedażowych jest ok. od 20 proc. niższa niż w standardowych centrach handlowych, kształtując się na poziomie 18 euro za mkw.

[ramka]

[b]Outlety w Polsce[/b]

Warszawa 30,7 tys. mkw.

Sosnowiec 16,9 tys. mkw.

Gdańsk 16,7 tys. mkw.

Poznań 15,2 tys. mkw.

Wrocław 13,5 tys. mkw.

– Brak nowej podaży to nie efekt kryzysu. Polski rynek jest w stanie jeszcze przyjąć nawet kilkanaście centrów wyprzedaży, ale ich budowa po prostu musi być rozłożona w czasie – twierdzi Michał Masztakowski z CB Richard Ellis.

W całej Polsce do tej pory wybudowano ok. 93 tys. mkw. powierzchni handlowej na potrzeby outletów. W Warszawie – ok. 30,7 tys. mkw. W innych miastach znajdziemy po kilkanaście tys. mkw. outletów.

Pozostało 85% artykułu
Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield