Kredyty hipoteczne - ubezpieczenie brakującego wkładu

Publikacja: 30.08.2010 01:01

>> Całkowity koszt ubezpieczenia brakującego wkładu własnego może wynosić nawet 6 – 15 proc. jego wartości. Opłata zależy od wysokości składki, okresu, za jaki jest pobierana, wielkości brakującej kwoty, okresu kredytowania czy rodzaju spłacanych rat.

>> Za pierwsze trzy do pięciu lat, w zależności od banku, koszt ubezpieczenia wyniesie od 1 do 4,5 proc. Składka przeważnie jest płacona z góry w dniu podpisania umowy kredytowej za określony okres ochrony ubezpieczeniowej.

>> Przyjmijmy, że kupujemy mieszkanie za 300 tys. zł, a bank wymaga 20 proc. wkładu własnego, czyli 60 tys. zł. Ubezpieczając to przy 3-proc. składce w dniu podpisania umowy, musimy zapłacić bankowi 1800 zł. Ubezpieczenie obowiązuje trzy lata.

>> Jeśli z upływem pełnych 36 miesięcy okresu ubezpieczenia nie nastąpi całkowita spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem, trzeba je kontynuować przez kolejne trzy lata. Jest to więc ponownie 3 proc. prowizji, ale tym razem od kwoty niespłaconego brakującego wkładu. I tak przez kolejne okresy do całkowitej jego spłaty.

>> Składki będą niższe, gdy kredyt jest spłacany w ratach malejących. Na przykład: jeśli powyższy kredyt będziemy spłacać przez 30 lat przy oprocentowaniu 4 proc. w skali roku, to w przypadku rat równych będziemy musieli w sumie wykupić cztery polisy, a przy spłacie w ratach malejących – dwie.

>> Całkowity koszt ubezpieczenia wyniesie odpowiednio 3969,81 zł i 2700 zł.

Jeśli polisy zostaną wykupione na pięć lat przy oprocentowaniu 4 proc., to zarówno w ratach równych, jak i malejących trzeba będzie je odnowić kolejny raz, a ich koszt wyniesie 3654 przy ratach równych i 2800 – przy malejących.

>> Koszty ubezpieczenia znacznie rosną wraz z wydłużeniem okresu kredytowania. Jeśli ten sam kredyt będziemy spłacać przez 50 lat, to wymagane 60 tys. zostanie spłacone w 21. roku kredytowania w ratach równych i po dziesięciu latach w ratach malejących.

Całkowity koszt ubezpieczenia wyniesie więc odpowiednio 7909 zł i 3960 zł. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że obecnie w większości banków maksymalny okres ubezpieczenia wkładu własnego nie może przekroczyć 10 – 15 lat. Oznacza to, że nie zawsze będziemy mogli skorzystać z ubezpieczenia.

>> Całkowity koszt ubezpieczenia brakującego wkładu własnego może wynosić nawet 6 – 15 proc. jego wartości. Opłata zależy od wysokości składki, okresu, za jaki jest pobierana, wielkości brakującej kwoty, okresu kredytowania czy rodzaju spłacanych rat.

>> Za pierwsze trzy do pięciu lat, w zależności od banku, koszt ubezpieczenia wyniesie od 1 do 4,5 proc. Składka przeważnie jest płacona z góry w dniu podpisania umowy kredytowej za określony okres ochrony ubezpieczeniowej.

Nieruchomości
Robyg wybuduje osiedle przy zabytkowym browarze Haasego. Prawie 1,5 tys. mieszkań
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Rynek nieruchomości rok po powołaniu rządu. Ile dowiozły ministerstwa?
Nieruchomości
Mieszkaniówka na karuzeli
Nieruchomości
Polska centralna. Magnes na firmy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Nieruchomości
Przez wynajem na doby wspólnota zapłaci więcej