Kredyty hipoteczne - ubezpieczenie brakującego wkładu

Publikacja: 30.08.2010 01:01

>> Całkowity koszt ubezpieczenia brakującego wkładu własnego może wynosić nawet 6 – 15 proc. jego wartości. Opłata zależy od wysokości składki, okresu, za jaki jest pobierana, wielkości brakującej kwoty, okresu kredytowania czy rodzaju spłacanych rat.

>> Za pierwsze trzy do pięciu lat, w zależności od banku, koszt ubezpieczenia wyniesie od 1 do 4,5 proc. Składka przeważnie jest płacona z góry w dniu podpisania umowy kredytowej za określony okres ochrony ubezpieczeniowej.

>> Przyjmijmy, że kupujemy mieszkanie za 300 tys. zł, a bank wymaga 20 proc. wkładu własnego, czyli 60 tys. zł. Ubezpieczając to przy 3-proc. składce w dniu podpisania umowy, musimy zapłacić bankowi 1800 zł. Ubezpieczenie obowiązuje trzy lata.

>> Jeśli z upływem pełnych 36 miesięcy okresu ubezpieczenia nie nastąpi całkowita spłata zadłużenia objętego ubezpieczeniem, trzeba je kontynuować przez kolejne trzy lata. Jest to więc ponownie 3 proc. prowizji, ale tym razem od kwoty niespłaconego brakującego wkładu. I tak przez kolejne okresy do całkowitej jego spłaty.

>> Składki będą niższe, gdy kredyt jest spłacany w ratach malejących. Na przykład: jeśli powyższy kredyt będziemy spłacać przez 30 lat przy oprocentowaniu 4 proc. w skali roku, to w przypadku rat równych będziemy musieli w sumie wykupić cztery polisy, a przy spłacie w ratach malejących – dwie.

>> Całkowity koszt ubezpieczenia wyniesie odpowiednio 3969,81 zł i 2700 zł.

Jeśli polisy zostaną wykupione na pięć lat przy oprocentowaniu 4 proc., to zarówno w ratach równych, jak i malejących trzeba będzie je odnowić kolejny raz, a ich koszt wyniesie 3654 przy ratach równych i 2800 – przy malejących.

>> Koszty ubezpieczenia znacznie rosną wraz z wydłużeniem okresu kredytowania. Jeśli ten sam kredyt będziemy spłacać przez 50 lat, to wymagane 60 tys. zostanie spłacone w 21. roku kredytowania w ratach równych i po dziesięciu latach w ratach malejących.

Całkowity koszt ubezpieczenia wyniesie więc odpowiednio 7909 zł i 3960 zł. Trzeba tu jednak zaznaczyć, że obecnie w większości banków maksymalny okres ubezpieczenia wkładu własnego nie może przekroczyć 10 – 15 lat. Oznacza to, że nie zawsze będziemy mogli skorzystać z ubezpieczenia.

>> Całkowity koszt ubezpieczenia brakującego wkładu własnego może wynosić nawet 6 – 15 proc. jego wartości. Opłata zależy od wysokości składki, okresu, za jaki jest pobierana, wielkości brakującej kwoty, okresu kredytowania czy rodzaju spłacanych rat.

>> Za pierwsze trzy do pięciu lat, w zależności od banku, koszt ubezpieczenia wyniesie od 1 do 4,5 proc. Składka przeważnie jest płacona z góry w dniu podpisania umowy kredytowej za określony okres ochrony ubezpieczeniowej.

Nieruchomości
Remonty 2025. Na jakie prace decydują się Polacy
Nieruchomości
Biura premium są jak magnes. Centrum kontra inne dzielnice
Nieruchomości
Rynek wtórny. Tak sprzedający wyceniali mieszkania w kwietniu
Nieruchomości
Boom na działki. Ziemia jest coraz cenniejsza
Nieruchomości
Biurowce czekają na powrót „statecznego” kapitału
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem