Tereny powodziowe objęte ułatwieniami

Nowe regulacje prawne mają ułatwić inwestowanie i odbudowę w miejscach, które zostały dotknięte klęskami żywiołowymi. Niekiedy są jednak tak skomplikowane, że wymagają dodatkowych interpretacji

Publikacja: 31.08.2010 03:10

Tereny powodziowe objęte ułatwieniami

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

Ważne i korzystne dla dotkniętych powodzią gmin oraz przedsiębiorców stanowisko opublikowała właśnie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (pełny tekst na stronie www.gdos.gov.pl). Wyjaśnia w nim skomplikowane kwestie związane z zależnością między procedurami środowiskowymi a budowlanymi.

[srodtytul]Nie zawsze z pozwoleniem[/srodtytul]

Ułatwienia zostały wprowadzone m.in. do [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=A4A404313D61B10B24A835E1BEDA1263?id=183262]prawa budowlanego[/link] i [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=554BE053B83526C408B79A96FEEAB556?id=289150]ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie (DzU z 2008 r. nr 199, poz. 1227 ze zm.)[/link]. Ale skomplikowało to jeszcze bardziej i tak niełatwe do zrozumienia ekoregulacje.

Problemów i strachu inwestorom przysporzył przede wszystkim dodany art. 72 ust. 1a mówiący o tym, że wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następuje także przed dokonaniem zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych oraz zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części na podstawie prawa budowlanego.

Przedstawiciele samorządów odebrali tę regulację jako rozszerzenie katalogu procedur objętych obowiązkiem uzyskiwania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Ministerstwo tłumaczy, że nie został on ostatnio zmieniony i nadal obowiązuje katalog z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=01BC0F738C652BC6FF06C5C2FC87D3B6?id=175842]rozporządzenia w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko (DzU z 2004 r. nr 257, poz. 2573 ze zm.)[/link].

Wprowadzenie art. 72 ust. 1a resort wyjaśnia natomiast tym, że do tej pory nie było można realizować bez pozwolenia budowlanego jakiegokolwiek z przedsięwzięć wpisanych na listę opublikowaną w tym rozporządzeniu, o ile niezbędne było wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Niezależnie od tego, czy trzeba było przeprowadzać raport ekologiczny czy nie. Teraz jest taka możliwość.

[srodtytul]Zmiana dotyczy tych przedsięwzięć, które wymagają wprawdzie wydania decyzji środowiskowej, ale bez konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Jeżeli taka sytuacja ma miejsce, to nie jest wymagane pozwolenie budowlane (o ile oczywiście obowiązek jego uzyskania wynika z przepisów budowlanych). Stanowi tak art. 29 ust. 3 prawa budowlanego. [/srodtytul]

Może to nieco przyspieszyć prowadzenie części inwestycji, co zwłaszcza na terenach dotkniętych tegorocznymi klęskami żywiołowymi ma duże znaczenie.

W niektórych (jak zapewnia resort – nielicznych) sytuacjach może się jednak zdarzyć, że inwestycja realizowana w normalnych warunkach na zgłoszenie wymaga raportu i oceny oddziaływania na środowisko. Wówczas konieczne będzie uzyskanie pozwolenia na budowę.

Ta nowelizacja obowiązuje od 20 lipca 2010 r.

[srodtytul]Ekspresowe tempo dla wałów[/srodtytul]

Od 25 sierpnia do przepisów o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie zostały wprowadzone kolejne zmiany. Wiążą się one z wejściem w życie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=362868]ustawy o szczególnych zasadach przygotowania do inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych (DzU z 2010 r. nr 143, poz. 963)[/link].

Te przepisy mają pomóc w budowie, a także odbudowie wałów i innych obiektów chroniących przed zalewaniem. Upraszczają zasady załatwiania formalności budowlanych i środowiskowych dla inwestycji związanych z budowlami przeciwpowodziowymi.

Chodzi m.in. o poldery, zbiorniki retencyjne, suche zbiorniki przeciwpowodziowe i wały. Te inwestycje będą załatwiane na podobnych zasadach jak obowiązujące w tej chwili m.in. dla autostrad i dróg krajowych.

Poza uproszczeniami w przepisach ekologicznych ułatwiają też inne procedury. Zgodnie z ustawą jedna decyzja administracyjna zastępuje kilka innych. Wystarczy, że inwestor złoży wniosek do wojewody o wydanie pozwolenia na prowadzenie inwestycji.

Nie musi się ubiegać oddzielnie o: warunki zabudowy (lub ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego), podział nieruchomości, wywłaszczenie oraz pozwolenie na budowę. Zmiany są istotne przede wszystkim dla gmin i już zyskały ich aprobatę. Pośrednio też dla przedsiębiorców, którzy jeszcze w tym sezonie budowlanym będą mogli rozpocząć prace.

Ważne i korzystne dla dotkniętych powodzią gmin oraz przedsiębiorców stanowisko opublikowała właśnie Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (pełny tekst na stronie www.gdos.gov.pl). Wyjaśnia w nim skomplikowane kwestie związane z zależnością między procedurami środowiskowymi a budowlanymi.

[srodtytul]Nie zawsze z pozwoleniem[/srodtytul]

Pozostało 92% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara