Kiedy domu nie sprzedasz

Jeśli dom kosztuje poniżej 500 tys. zł, jest szansa, że znajdzie się kupujący. Gdy jest droższy, sprzedaż może trwać latami

Publikacja: 26.01.2012 12:04

Kiedy domu nie sprzedasz

Foto: Metrohouse

- Rynek domów nadal nie może podnieść się z marazmu. Wygórowane oczekiwania cenowe sprzedających i silna nadpodaż w połączeniu z topniejącą zdolnością kredytową potencjalnych nabywców, powodują, że do transakcji nie dochodzi zbyt często - mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse & Partnerzy.

W województwie mazowieckim wśród ofert wystawionych do sprzedaży 79 proc. domów ma powierzchnię większą niż 150 mkw. W przypadku innych województw struktura powierzchniowa oferty wygląda podobnie: np. w woj. pomorskim ofert o powierzchni większej niż 150 mkw. jest 72 proc. Natomiast średnia powierzchnia sprzedawanych przez pośredników Metrohouse & Partnerzy domów wynosi 160 mkw.

Kupujący poszukują domów w cenie dużego mieszkania, lecz rynek jest wypełniony domami o powierzchni powyżej 250 mkw., które oprócz wysokiej ceny charakteryzują się zwykle wysokimi kosztami eksploatacji. Pośrednicy mówią też o przeszacowaniu cen domów.

- Choć zgłaszają się do nas osoby potencjalnie zainteresowane zakupem domów, to barierą jest poziom cen ofertowych. Sprzedający opierają je na wartościach sprzed 3-4 lat, a te niestety są już nie do osiągnięcia, mówi Renata Sobolewska, dyrektor biura Metrohouse w Konstancinie - Jeziornej.

Największym zainteresowaniem cieszą się budynki wybudowane po 2000 r. około 56 proc. zeszłorocznych transakcji w Metrohouse dotyczyło właśnie budynków powstałych w ostatniej dekadzie.

– W przypadku domów klienci preferują nowe budownictwo. Wygrywają względy praktyczne. Budynki wybudowane w ostatnich latach charakteryzują się nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi, ciekawszymi aranżacjami, i co najważniejsze, pozwalają na wprowadzenie się po niewielkich nakładach remontowych. Tego nie można powiedzieć o budynkach z lat 60. i 70., które mimo niższej ceny wymagają kosztownych remontów - mówi Piotr Kerner, dyrektor regionalny Metrohouse & Partnerzy. Liczba transakcji jest również następstwem dużej podaży na rynku domów wybudowanych w ostatnich latach. Sześć na dziesięć wystawionych do sprzedaży ofert to właśnie domy postawione po 2000 r.

W skali całego kraju najczęściej w biurach Metrohouse sprzedawano domy w cenie 250-500 tys. zł. Łącznie 55 proc. transakcji dotyczyło budynków jednorodzinnych w cenie poniżej pół miliona złotych. Jedynie co dziesiąta sprzedaż występowała w grupie domów droższych niż milion.

- W przypadku Poznania i okolic nie sprzedaje się praktycznie nic w cenach powyżej 650 tys. zł. Najpopularniejszy jest przedział 300-650 tys. zł i właśnie w tych ramach cenowych dochodzi do największej liczby transakcji - mówi Wojciech Bukalski, dyrektor biura Metrohouse & Partnerzy w Poznaniu.

W bazie pośredników nie brakuje ofert, które czekają na klientów nawet ponad dwa lata i mimo obniżek ceny nie cieszą się zainteresowaniem nabywców.

- Rekordzistą w długości sprzedaży był segment w Józefosławiu pod Warszawą, którego właściciele czekali na transakcję 3,5 roku - mówi Piotr Kerner. W tym przypadku nie obyło się bez negocjacji sięgających prawie 10 proc. ceny ofertowej. Obniżki cen ponad 20 proc. również nie należały do rzadkości. Zdarzają się zazwyczaj w przypadku długotrwałej, bezskutecznej ekspozycji oferty na rynku.

Czas sprzedaży i wymagania kupujących na rynku domów

- Średni czas sprzedaży domu jest prawie dwukrotnie dłuższy niż mieszkania z rynku wtórnego i wynosi obecnie 180 dni.

- Co dziesiąty dom używany sprzedawał się w czasie dłuższym niż rok. (statystyka ta obejmuje jednak tylko zrealizowane transakcje).

- Oprócz końcowej ceny potencjalni nabywcy domów zwracają uwagę na koszty eksploatowania nieruchomości, które stają się jednym z najbardziej istotnych czynników decyzyjnych.

- W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się właściciele domów o powierzchni powyżej 200-250 mkw., które w oczach nabywców stanowią kapitałochłonną inwestycję.

-  Duża powierzchnia domu przestała być celem samym w sobie. Kupujący stawiają dziś na funkcjonalność i przemyślaną aranżację pomieszczeń, która sprawia, że nawet w segmencie 140 mkw. można poczuć się jak w przestronnym domu.

źródło: Metrohouse

Nieruchomości
Rynek luksusowych nieruchomości ciągle rośnie. Rezydencja za 50 mln zł
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Nieruchomości
Korona Legionowa na półmetku
Nieruchomości
Invesco Real Estate kupuje nowy hotel na Wyspie Spichrzów
Nieruchomości
Trei wybuduje mieszkania w Milanówku. Osiedle na poprzemysłowym terenie
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Nieruchomości
MLP Rzeszów na starcie. Inwestycja typu greenfield