Reklama
Rozwiń

Kiedy domu nie sprzedasz

Jeśli dom kosztuje poniżej 500 tys. zł, jest szansa, że znajdzie się kupujący. Gdy jest droższy, sprzedaż może trwać latami

Publikacja: 26.01.2012 12:04

Kiedy domu nie sprzedasz

Foto: Metrohouse

- Rynek domów nadal nie może podnieść się z marazmu. Wygórowane oczekiwania cenowe sprzedających i silna nadpodaż w połączeniu z topniejącą zdolnością kredytową potencjalnych nabywców, powodują, że do transakcji nie dochodzi zbyt często - mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse & Partnerzy.

W województwie mazowieckim wśród ofert wystawionych do sprzedaży 79 proc. domów ma powierzchnię większą niż 150 mkw. W przypadku innych województw struktura powierzchniowa oferty wygląda podobnie: np. w woj. pomorskim ofert o powierzchni większej niż 150 mkw. jest 72 proc. Natomiast średnia powierzchnia sprzedawanych przez pośredników Metrohouse & Partnerzy domów wynosi 160 mkw.

Kupujący poszukują domów w cenie dużego mieszkania, lecz rynek jest wypełniony domami o powierzchni powyżej 250 mkw., które oprócz wysokiej ceny charakteryzują się zwykle wysokimi kosztami eksploatacji. Pośrednicy mówią też o przeszacowaniu cen domów.

- Choć zgłaszają się do nas osoby potencjalnie zainteresowane zakupem domów, to barierą jest poziom cen ofertowych. Sprzedający opierają je na wartościach sprzed 3-4 lat, a te niestety są już nie do osiągnięcia, mówi Renata Sobolewska, dyrektor biura Metrohouse w Konstancinie - Jeziornej.

Największym zainteresowaniem cieszą się budynki wybudowane po 2000 r. około 56 proc. zeszłorocznych transakcji w Metrohouse dotyczyło właśnie budynków powstałych w ostatniej dekadzie.

– W przypadku domów klienci preferują nowe budownictwo. Wygrywają względy praktyczne. Budynki wybudowane w ostatnich latach charakteryzują się nowoczesnymi rozwiązaniami architektonicznymi, ciekawszymi aranżacjami, i co najważniejsze, pozwalają na wprowadzenie się po niewielkich nakładach remontowych. Tego nie można powiedzieć o budynkach z lat 60. i 70., które mimo niższej ceny wymagają kosztownych remontów - mówi Piotr Kerner, dyrektor regionalny Metrohouse & Partnerzy. Liczba transakcji jest również następstwem dużej podaży na rynku domów wybudowanych w ostatnich latach. Sześć na dziesięć wystawionych do sprzedaży ofert to właśnie domy postawione po 2000 r.

W skali całego kraju najczęściej w biurach Metrohouse sprzedawano domy w cenie 250-500 tys. zł. Łącznie 55 proc. transakcji dotyczyło budynków jednorodzinnych w cenie poniżej pół miliona złotych. Jedynie co dziesiąta sprzedaż występowała w grupie domów droższych niż milion.

- W przypadku Poznania i okolic nie sprzedaje się praktycznie nic w cenach powyżej 650 tys. zł. Najpopularniejszy jest przedział 300-650 tys. zł i właśnie w tych ramach cenowych dochodzi do największej liczby transakcji - mówi Wojciech Bukalski, dyrektor biura Metrohouse & Partnerzy w Poznaniu.

W bazie pośredników nie brakuje ofert, które czekają na klientów nawet ponad dwa lata i mimo obniżek ceny nie cieszą się zainteresowaniem nabywców.

- Rekordzistą w długości sprzedaży był segment w Józefosławiu pod Warszawą, którego właściciele czekali na transakcję 3,5 roku - mówi Piotr Kerner. W tym przypadku nie obyło się bez negocjacji sięgających prawie 10 proc. ceny ofertowej. Obniżki cen ponad 20 proc. również nie należały do rzadkości. Zdarzają się zazwyczaj w przypadku długotrwałej, bezskutecznej ekspozycji oferty na rynku.

Czas sprzedaży i wymagania kupujących na rynku domów

- Średni czas sprzedaży domu jest prawie dwukrotnie dłuższy niż mieszkania z rynku wtórnego i wynosi obecnie 180 dni.

- Co dziesiąty dom używany sprzedawał się w czasie dłuższym niż rok. (statystyka ta obejmuje jednak tylko zrealizowane transakcje).

- Oprócz końcowej ceny potencjalni nabywcy domów zwracają uwagę na koszty eksploatowania nieruchomości, które stają się jednym z najbardziej istotnych czynników decyzyjnych.

- W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się właściciele domów o powierzchni powyżej 200-250 mkw., które w oczach nabywców stanowią kapitałochłonną inwestycję.

-  Duża powierzchnia domu przestała być celem samym w sobie. Kupujący stawiają dziś na funkcjonalność i przemyślaną aranżację pomieszczeń, która sprawia, że nawet w segmencie 140 mkw. można poczuć się jak w przestronnym domu.

źródło: Metrohouse

- Rynek domów nadal nie może podnieść się z marazmu. Wygórowane oczekiwania cenowe sprzedających i silna nadpodaż w połączeniu z topniejącą zdolnością kredytową potencjalnych nabywców, powodują, że do transakcji nie dochodzi zbyt często - mówi Marcin Jańczuk z Metrohouse & Partnerzy.

W województwie mazowieckim wśród ofert wystawionych do sprzedaży 79 proc. domów ma powierzchnię większą niż 150 mkw. W przypadku innych województw struktura powierzchniowa oferty wygląda podobnie: np. w woj. pomorskim ofert o powierzchni większej niż 150 mkw. jest 72 proc. Natomiast średnia powierzchnia sprzedawanych przez pośredników Metrohouse & Partnerzy domów wynosi 160 mkw.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Nieruchomości
Kolejny szkieletor przestanie straszyć. Przy Sobieskiego powstaną apartamenty
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Nieruchomości
Przedmieścia kuszą niższymi cenami mieszkań
Nieruchomości
Najem mieszkań na huśtawce. Ile zapłaci lokator?
Nieruchomości
Rynek wtórny. Nie ma co czekać na cenowy cud
Nieruchomości
Tyle sprzedający chcą za mieszkania z drugiej ręki